Módní trendy přicházejí a odcházejí. Jsou ale produkty, které se v nezměněné formě drží na trhu už desítky let, v některých případech dokonce stovky. Proč také ne. Soudě podle toho, kolik peněz každý rok vydělají, je jasné, že je lidé považují za časem prověřenou klasiku a žádnou revoluci si v jejich případě nepřejí.

Rozhodně pro ně tak neplatí rčení „Přizpůsobit se, nebo zemřít“. Zatímco naprostá většina zavedených značek dlouhodobě přizpůsobuje svou image, a dokonce i technické parametry dobovému vkusu, tyto firmy pochopily, že od nich spotřebitelé očekávají pravý opak – totiž že se nikdy nezmění.

A pokud přece jen některá z nich kývla na jisté inovace, byly natolik zanedbatelné, že v podstatě prošly bez povšimnutí.

BIC Cristal

Tato propiska, kterou si oblíbili především studenti během zkouškového (pokud netušíte proč, zřejmě vám zůstaly utajeny výhody jejího průhledného obalu), poprvé vznikla ve Francii roku 1950. Její funkční průmyslový design, který jí zajistil místo na stálé výstavě newyorského muzea MoMA, zůstal téměř totožný až dodnes.

Drobné odchylky, jako je odolnější kulička přidaná v roce 1961 nebo malý otvor v zátce z roku 1991, který má zabránit udušení v případě jejího spolknutí, jsou pro uživatele sotva znatelné.

V roce 2004 společnost překonala hranici sto miliard prodaných kusů. Na konci roku 2022 se tržby firmy Société BIC meziročně zvýšily o 13,8 procenta, což se promítlo do celkového zisku ve výši 208 milionů eur.

Krém Nivea

Na ikonické modré krabičce, která byla na trh uvedena už v roce 1925, se téměř za sto let změnilo jen málo, s výjimkou aktualizace loga německé společnosti. Nádobka obsahuje notnou dávku nostalgie. Nejedné generaci její sněhobílý obsah připomene radostné letní dny na pláži a maminčinu vůni, dříve ještě nebylo zvykem, aby si muži hydratovali pokožku.

Svůj název odvodil krém z latinského nivis, což znamená sněhový. Společnost Beiersdorf, která ho vyrábí, dosáhla v roce 2022 obratu 8,7 miliardy eur a zaznamenala zisk 771 milionů eur, o 17,8 procenta více než v předchozím roce. Obzvláště v kurzu je Nivea v Mexiku, kde drží osmdesátiprocentní tržní podíl.

Zapalovač Zippo

Seženete ho sice v celé řadě provedení a úprav, jeho tvar a koncepce se však od roku 1936, kdy byl vynalezen, nijak nezměnily. Je pobitý mosazí, má odklápěcí víko na pantech, uvnitř naleznete knot, škrtací kolečko, tři vatové kuličky, které jsou v kontaktu s knotem, a plstěnou podložku.

Tento důmyslný systém spolu s proslulou doživotní zárukou dál láká mnoho kuřáků, kteří své neřesti rádi dodávají punc amerického způsobu života. Do roku 2012 se prodalo více než 500 milionů kusů. A v roce 2022 dosáhla společnost Zippo Manufacturing Company se sídlem v americké Pensylvánii rekordních ročních tržeb ve výši 390 milionů dolarů.

Chanel N º5

Každý rok zaplaví pulty specializovaných obchodů, nákupní centra a televizní reklamy lavina nových voňavek i vylepšených verzí starších modelů. Jen pár z nich se však zapíše do historie. Mezi takové rarity patří i nadčasový parfém Chanel Nº 5, který se stal synonymem elegance a jemné smyslnosti.

Esenci vytvořil Ernest Beaux v roce 1921 a o tři roky později ji oblékl do důvěrně známého oploštěného flakonu. V průběhu jednoho staletí se změnila prakticky jen zátka, která v sedmdesátých letech o něco povyrostla.

Ikonická etiketa se proslavila široko daleko, od Evropy až po Peking. Na střízlivě bílém obdélníku se vyjímá černě natisknutý název vůně, místo jejího původu „Paris“ a francouzké slůvko „parfum“. Ročně se prodá deset milionů flakonů.

Fender Stratocaster

Skalní milovníci rocku vždy vzpomínali na minulost jako na staré dobré časy. To by možná vysvětlovalo, proč je tato elektrická kytara z roku 1954 dodnes tak oblíbená mezi profesionály i amatéry.

Značka Fender pochopitelně uvedla na trh i další kytary, třeba i modely starší, jako je například rovněž poptávaný Telecaster, nicméně standardní model Stratocaster, který prošel rukama Jimiho Hendrixe, Erica Claptona či Davida Gilmoura, nadále vyvolává závistivé pohledy.

Pokud vlastníte Strato, vlastníte poklad. Po světě se jich prodaly už miliony a v roce 2017 se Fender Stratocaster stal s přibližně 38 tisíci kusy za rok nejprodávanější elektrickou kytarou ve Spojených státech.

Stella Artois

Za svou dlouholetou historii nezměnilo toto belgické pivo dokonce ani logo, které je považováno za nejstarší stále platné logo na světě. To je ovšem stejně tak pozoruhodné jako těžko prokazatelné. Vždyť první stáčení slavného piva v městečku Lovaň se datuje do roku 1366. Ze čtrnáctého století ale mnoho záznamů nemáme.

Jisté nicméně je, že podle pozdějších dostupných dokumentů se design ani samotná receptura piva nikdy nezměnily, s výjimkou zavedení nových pivovarnických postupů.

Značka se dočkala obrovského ohlasu především ve Velké Británii a Latinské Americe. V roce 2022 dosáhla společnost obratu 57,8 miliardy dolarů a její zisk před úroky, daněmi, odpisy a amortizací činil téměř dvacet miliard dolarů.

Levi’s 501

Pravda je, že současné modely 501 se jistě jen málo podobají těm, které si nechali patentovat Levi Strauss a krejčí Jacob Davis (zakladatelé společnosti Levi & Co.) v roce 1872.

Převratnou inovaci od té doby znamenal vedle odolnější látky také systém, který kalhotům umožnil přizpůsobit se všem velikostem pasu. V první polovině dvacátého století přibyla i červená etiketa a kožená nášivka se vzorem dvou koní na pravé straně.

Od té doby však tyto senzační džíny nemusely procházet dalšími úpravami,
a pokud se tak přece jen stalo, například u zipové, dámské nebo skinny varianty, výrobce je pokřtil novým jménem – třeba verze se zipem nese název 501Z.

Jelikož není klasická „pětsetjednička“ ani přehnaně široká, ani zbytečně úzká, odolává rozmarům módních trendů. Ostatně v roce 2022 vzrostl prodej modelu 501 o třicet procent.