Tenhle přístup k byznysu má budoucnost. Alespoň podle Petry Caudr Hanzlíkové, spolumajitelky a spoluzakladatelky knihkupectví Book Therapy, které má svou pobočku v Praze a v Brně.
„Když jsme Book Therpy na podzim roku 2016 otvírali, neplánovali jsme mít e-shop. Chtěli jsme být tak analogoví. Až po letech jsme usoudili, že na něj nastal správný čas.
Sjížděli se k nám lidé z celé země a nám připadalo fér jít jim tímhle způsobem naproti. To bylo těsně předtím, než svět ochromila pandemie, a dnes můžu říct, že nás e-shop zachránil. Díky němu, ale hlavně díky otevřenosti našich zákazníků fungujeme dál a nemuseli jsme ani nikoho propustit,“ reflektuje.
Ke konceptu kindness economy se Caudr Hanzlíková propracovala skrz The High Performance Podcast, kde se seznámila s osobností Mary Portas. Retailová guru, někdejší kreativní ředitelka obchodního domu Harvey Nichols, stvořila velmi novátorské koncepty.
V druhé polovině devadesátých let přesvědčila své nadřízené, aby výlohy tvořili umělci a zavedla koncept takzvané „it kabelky“, kdy je každou sezonu trendy jiná luxusní taška.
„Líbí se mi, že v pandemii dokázala udělat absolutní otočku a začít podnikat podle principů tzv. kindness economy. Zkrátka že umí přiznat chybu a nasměrovat byznys lepším směrem,“ říká Petra Caudr Hanzlíková.
Jedním z pilířů ekonomiky laskavosti je schopnost rychle se adaptovat na situaci. „Jsme knihkupectví, ale to ještě neznamená, že musíme nabízet pouze knihy. Podle mě je v pořádku, když je knihkupectví zároveň tak trochu galerií s uměním a designem, tak trochu komunitním místem. Není nutné dělat věci tak, jak se dosud dělaly nebo jak je dělají ostatní. Hlavní je, aby každé rozhodnutí mělo svůj smysl,“ vysvětluje spolumajitelka Book Therapy.
Důležitý je také rychlý a vstřícný zákaznický servis. Kindness economy odmítá komunikaci ve stylu „prázdného plácání“. Zákazníky nesmíte zahlcovat, ale mít například několik kanálů, kde vyjadřujete své hodnoty.
„Book Therapy má také vizuální identitu, která je snadno rozpoznatelná. I když si člověk jen tak projíždí příběhy na Instagramu, okamžitě ví, kdy k němu promlouváme my. To je stejně zásadní jako třeba investice do hezkého interiéru. Je dokázáno, že krásné prostředí pozitivně působí na naši mysl, a my ho proto nebereme na lehkou váhu,“ tvrdí Petra Caudr Hanzlíková.
Podle svých slov se snaží vyvolávat v klientech pozitivní pocity i prostřednictvím detailů, například balí knihy do hedvábného papíru.
Je také potřeba chovat se odpovědně vůči lidem. „Nikdy bychom nešli proti tomu, čemu věříme, jen abychom zvýšili prodeje. Nepořádáme výprodeje a jediné slevy jsou u knih, které mají například po pádu lehce otlučený hřbet,“ prozrazuje Caudr Hanzlíková.
Slevové akce v Book Therapy odmítají proto, že nechtějí tlačit na dodavatele a další články řetězce. Tedy na pokles odměn pro editory knih a jejich překladatele.
Žádná firma by podle ekonomie laskavosti neměla zamořovat své prostředí vizuálním smogem. Pro každého to může znamenat něco jiného. Čistou výlohu, zameteno před obchodem nebo decentní grafiku.
„Možná to zní banálně, ale takové věci jsou opravdu nesmírně důležité, protože jsou projevem respektu k lidem, kteří žijí nebo se pohybují v našem okolí. Jak bychom po nich mohli chtít, aby k nám rádi chodili, kdybychom na ně nebrali ohled,“ ptá se Petra Caudr Hanzlíková.
Podporujte ty, kteří podporují vás, a budete ve fungující symbióze. V Book Therapy to dělají tak, že rádi pořádají křty knih místních autorů, do brněnské pobočky chodí číst herci Národního divadla Brno.
Udržitelnost není pouhý marketing, když to s ní myslíte vážně. „Každý podnikatel může přispět k pozitivní změně, aniž by to pro něj byl velký náklad. V Book Therapy netiskneme účtenky a snažíme se minimalizovat odpad. Použité krabice nevyhazujeme, ale raději je dáváme třeba Freshlabels, kde je dál využívají. Mezi Prahou a Brnem pendlují s naším zbožím stále ty samé bytelné boxy, žádné jednorázové, a vždy čekáme, až se naplní, aby nejezdily poloprázdné,“ uzavírá Petra Caudr Hanzlíková.