Radovan Hypš je spoluzakladatel společnosti Coweo Technologies, která stojí za pracovním portálem JenPráce.cz. V něm má od roku 2016 podíl investiční skupina Pale Fire Capital českých miliardářů Jana Barty a Dušana Šenkypla.
Koronavirová krize byla pro český trh takovou šokovou terapií. Na povrch vyplavaly problémy, které český pracovní trh sužují dlouhodobě, ale nikdo se je pořád neodhodlal uspokojivě řešit. Jestli situace, kterou jsme během uplynulých měsíců prošli, způsobí to, že se o ně především politici začnou konstruktivně zajímat, dokážu si představit, že může dojít k větší kultivaci a zefektivnění celého segmentu ekonomiky.
V polovině března v podstatě ze dne na den přestal fungovat cestovní ruch, gastro provozy, všechny eventy, přepravní služby i kamenné obchody. Ze zasažených oborů se dostalo na trh práce obrovské množství lidí. Zároveň z něj zmizelo mnoho pracovníků převážně z východních zemí. V krátkodobém měřítku to znatelný vliv nemělo. Nejcitelnějším zásahem se ukázal odliv kvalifikovaných zaměstnanců ze Slovenska.
Stav, kdy poptávka po práci takovou rychlostí přesáhla nabídku, historie nepamatuje. U nás na JenPráce.cz jsme takřka v přímém přenosu sledovali zvýšení zájmu o brigády a krátkodobé přivýdělky o 350 %. Situace ukázala, co se vlastně dlouhodobě ví, ale příliš neřeší – hlavně v gastro oboru. Zde nebyl problém pro zaměstnavatele náklady na zaměstnance výrazně snížit či úplně vynulovat. Je to dáno systémem fungování v oboru. Pokud vůbec nějaké pracovní smlouvy zaměstnanci mají, tak skoro vždy na minimální mzdu.
To se sice vyplatilo provozovatelům, ale hodně zaměstnanců se ocitlo v nezáviděníhodné situaci. Což vedlo k dalšímu masivnímu trendu. Z něj vyplynulo, že lidé obecně zanedbávají vytváření finančních rezerv. Strmý nárůst poptávky po krátkodobých brigádách nám tuto domněnku objektivně potvrdil.
Zajímavá byla i „cyklo revoluce“. Výrobci, prodejci a například i opraváři kol z koronavirové krize vytěžili maximum. Bylo to znát i v nabídce pracovních pozic našeho portálu, kdy se v průběhu dubna začalo objevovat čím dále více inzerátů na prodejce kol, administrátory webů cyklo e-shopů a další související s cyklistikou. S takovou frekvencí jsme něčeho podobného byli svědky asi vůbec poprvé.
A zatímco některé podniky měly co dělat, aby se udržely nad vodou, jiným firmám krize naopak nahrála do karet. Svědčí o tom zvýšená poptávka po pracovní síle z konkrétních hospodářských odvětví. Naprosto nejžádanějšími uchazeči byli ti, kteří projevili zájem o pozice švadlen, kurýrů nebo operátorů potravinových skladů. Například obchodní síti Tesco jsme během pár měsíců byli schopni sehnat přes tisíc nových zaměstnanců.
A pak tu samozřejmě máme i profese, u kterých byla poptávka i nabídka zasažena opravdu minimálně. Řeč je o těch s nároky na vysokou kvalifikaci. Pracovníci v IT nebo vývojáři tedy neměli pozici nijak ztíženou. Zaměstnavatelé o ně nadále projevovali zájem, krize nekrize.
Kdybych to měl shrnout, spousta mírně nespokojených zaměstnanců pravděpodobně během krize přišla na to, že je vlastně ráda, že práci vůbec má a mít bude. Zaměstnání teď budou hledat především ti, kteří takové štěstí neměli a ocitli se bez stálého příjmu. To se budou snažit kompenzovat krátkodobými brigádami. Letní období toho bývá vždy ukázkovým příkladem.
Nekvalifikovaní pracovníci budou mít vše složitější, ale i ti mohou s trochou vynaložené snahy pracovní uplatnění najít.