Původně vznikla jen pro jejich bary, teď dobývá celé Česko a snaží se změnit přístup lidí k nealku. Zázračná, jak se tahle limonáda jmenuje, je od A do Z vyrobená v Brně.

Vlastní recepty příchutí navrhli barmani a barmanky z úspěšných podniků Super Panda Circus, 4pokoje, Whiskey Bar, Slast a Bar, který neexistuje, protože chtěli zákazníkům podávat nejen skvělé alkoholické koktejly, ale i limonády, které nebudou nudit.

„To, co si často objednáte jako domácí limonádu, mnohdy domácí vůbec není, protože se vyrábí z kupovaných sirupů a koncentrátů,“ vysvětluje Martin Hůla, zakladatel Zázračné, proč se rozhodl lidem nabídnout nevšední nealko z vlastnoručně vyrobených sirupů.

„Chceme udělat z nealka plnohodnotný zážitek, který mnohostí příchutí může konkurovat nabídce alkoholických koktejlů. Můžete tak do baru zajít i na limonádu, protože ta chut‘ bude jiná než obvykle,“ říká.

Martin Hůla

Rozhodně tedy nečekejte příchutě jako bezinka, okurka nebo malina, ale připravte se na třetinku celerové, kumkvatové, ibiškové nebo makové, ve kterých jako bonus není ani špetka chemie.

„Jsou věci, ze kterých nikdy neustoupíme. Nepoužíváme žádné náhražky, aromata, koncentráty. Výrobní proces zakončený lahví Zázračné je flexibilní, což nám umožňuje pracovat na stále nových příchutích a experimentovat. Každý krok dozorují lidé a ani jedna jediná část výroby není plně v režii robotů,“ popisuje proces Hůla hrdě.

Zázračná se vyrábí v brněnské limonádovně v osmi krocích, od tvorby základního výluhu či sirupu přes filtraci buničinovým filtrem, pasterizaci, chlazení, sycení až k plnění lahví a etiketování. Vývoj příchutí má na starosti tým barových profesionálů v laboratoři pod barem 4pokoje a lahve se balí po 12 kusech do recyklovatelných krabic.

Zázračná totiž fandí principu zero waste – spotřebovává se co nejvíce odpadu ze zapojených podniků, jako jsou slupky z citrusů, kterých se za večer v barech vyprodukuje i několik desítek kilo. Tenhle princip výrobci uplatňují i opačným směrem – po převaření máku na vývar pro limonádu ho posílají brněnským koblihárnám nebo ho přes sociální sítě rozdávají lidem do buchet a štrúdlu. Ročně prý jde o 46 kilogramů použitelného máku, který by se jinak vyhodil.

Nic kolem Zázračné se neskrývá a netají, není problém nahlédnout do limonádovny na výrobní linku, na kterou si „půjčili“ od hostů dva miliony v crowdfundingové akci.

„Jsme takový věčný softwarový startup převlečený do limonádového hávu. Všechen čas a prostředky věnujeme do hledání nových příchutí. Ustupujeme od cukru, který nahrazujeme například medem. Je to neustálé testování a hledání lepších řešení, která následně uplatňujeme při vývoji další příchutě – od nápadu k prvnímu nástřelu sirupu až po testovací várku, kterou ochutnávají barmani, placmeni, kuchaři a další,“ vysvětluje spolumajitel Jan Vlachynský. „Pak následuje testovací várka pro veřejnost do podniků, kde už Zázračná je, tady testujeme pomocí neprodejných vzorků a sbírání zpětné vazby online přes QR kódy na lahvích.“

Tahle limča nové generace má aktuálně 14 příchutí, další tři jsou těsně před vystřelením do světa a cílem je mít jich 100.

„Nechceme, aby každému chutnaly všechny – vždyť to je nemožné, toho lze dosáhnout pouze unifikovanou chutí, a to nás nebaví. Zkrátka se řídíme heslem: Sto lidí – sto chutí. Naším cílem je, aby si každý podnik mohl vybrat z co největšího množství příchutí. Taky chceme, aby jak zákazník, tak provozovatel měli v tomhle nealko segmentu jistou záruku kvality, i když jde o netradiční chutě,“ doplňuje marketingový lídr Patrik Medřický. Nebrání se ani výrobě příchuti na zakázku nebo speciálním edicím, jako například při dubnové charitativní akci na podporu projektu Maappi, zabývajícího se autismem.

Do retailu se ale zatím nehrnou, ve 120 barech, bistrech a kavárnách v Česku a na Slovensku prodají 10 tisíc lahví měsíčně. Zázračnou ale dodávají i do menších měst, protože to přece jde vždycky nějak udělat. Navíc tahle jejich limonáda není jen nealko, ale i složka do drinků, která dává možnost i menším podnikům s omezenou paletou surovin udělat netradiční koktejl.

„Aktuálně chystáme opravdu funkční drink, který by do retailu šel. Chceme vyrobit skutečně povzbudivý nápoj, energeťák, co opravdu funguje a není to chemka. Chtěli bychom, abyste si ho mohli koupit třeba na benzince,“ dodává Vlachynský.