7 mil. korun
Karel Kovář
27 let
972 tis.
Česká spořitelna, Makro, L'Oréal, Lego
partnerství, eventy, YouTube
edukace, zábava
Youtuber s patrně největším přesahem do veřejného prostoru. Z kluka, který natáčel parodie, se během dekády transformoval v tvůrce, o jehož služby opakovaně stály politické strany (všechny odmítl) a který vedl rozhovor s bývalým šéfem Evropské komise Jeanem-Claudem Junckerem nebo dalajlamou.
Zasloužil si to mimo jiné tím, že se do videí nebojí zpracovávat ani společensky důležitá a náročnější témata (politika, algoritmy, legislativa, duševní zdraví, moderní dějiny).
Pro mladší generaci také na pozvání přednáší na školách – a to převážně pro bono –, kde se obzvlášť v okrajových lokalitách republiky snaží inspirovat, podnítit v mladých lidech touhu tvořit a překonávat strach. Ostatně proto se s ním rády spojují velké brandy, jako jsou třeba Česká spořitelna, L’Oréal nebo LEGO.
Firmy si jej ale také často zvou na moderování akcí a na školení spojené se sociálními sítěmi. „I přes popularitu, kterou se mi podařilo získat, se nadále snažím zachovat si autenticitu,“ komentuje influencer, jenž si devět let veškerou produkci zajišťoval sám.
Dnes má po boku kolegu, ale velkou expanzi nechystá. „Nechci se stát pouze tváří nebo produktem. Chci zůstat především tvůrcem.“
Kovy a jeho dotazník
Proč jsem začal natáčet videa na internet?
Na začátku byla nuda a dlouhé prázdniny mezi základní a střední školou. S kamarádem jsme začali gamingem a videi na Minecraft, já pak pokračoval parodiemi a po třech letech se odvážil ukázat i před kamerou. Tehdy jsem tvorbu tak trochu restartoval a vznikl kanál, na kterém tvořím dodnes.
—
Co bych dělal, kdybych nebyl youtuber?
Určitě něco kreativního. Baví mě vymýšlet. Scenárista, marketér… pekař? Učitel? Rád bych někdy své já z alternativního vesmíru potkal, určitě by to bylo hodně veselé setkání.
—
Těší mě víc popularita, nebo peníze, které mi YouTube přineslo?
Obojí je velmi pomíjivé – na internetu možná ještě rychleji než jinde. Myslet na to je první krok. Peníze mi umožnily procestovat svět, investovat do tvorby, splnit si některé sny a někdy také pomáhat. Myslím ale, že bych volil popularitu – to, že máte platformu, vám umožňuje otevírat i vážnější témata nebo se účastnit osobních besed a přednášek. Ty mě aktuálně baví.
—
Nejlepší byznys, který mi natáčení videí přineslo?
Nebude to přesná odpověď, ale nezávislost. A teoretická možnost si svůj vlastní byznys začít stavět sám. To je obrovská příležitost pro každého tvůrce, pokud je podnikavý a baví ho to.
—
Jaké jsou naopak stinné stránky toho, že jsem youtuber?
Když vám v pubertě stovky lidí denně píšou různé věci (krásné i dost šílené), rozhodně vás to zocelí, ale ne vždy to bývá jednoduché. Platformy mají tendenci redukovat ukazatele úspěchu na čísla – to je vždycky zrádné, protože o kvalitě nebo přínosu, který pro komunitu kolem sebe máte, to nevypovídá vůbec nic. Hranice soukromí si myslím každý z nás může nastavit po svém. Je dobré dělat to s rozmyslem. Co mi pomáhá – mít kolem sebe přátele, rodinu, partnera, kteří mě drží nohama na zemi a můžu se o ně opřít.
—
Sleduje mě spousta mladých lidí, kteří si (mnohdy) přejí být jako já – živit se natáčením videí na internet. Co bych jim na začátku jejich cesty vzkázal?
Hledejte kvalitní obsah všude kolem – u nás, v zahraničí, online, v galeriích, na plátnech, obrazovkách nebo stránkách knih. Přejete si být kreativní a kreativita musí z něčeho růst. Čím lepší „podhoubí“ jí připravíte, tím zajímavější věci bude plodit. Jo a taky je nad věcmi občas lepší méně přemýšlet a učit se za běhu. Odhodlat se, začít a věřit, že nejlépe se budete učit právě až na cestě. Hodně štěstí!