Svůj startup Realtify, zaměřující se na sběr a analýzu dat z realitního trhu, zakládal Vladislav Kochetov s cílem prodat ho švýcarské mezinárodně rozkročené společnosti PriceHubble. To se mu zhruba před rokem a půl povedlo.

PriceHubble koupila startup ze vyšší desítky milionů korun, vstoupila tak na český trh a Kochetov je teď ředitelem její české pobočky. Opustit pozici realitního makléře proto vidí jako správný krok snad ještě víc než předtím.

„Už teď je vidět, že hodně realitních kanceláří začne krachovat a makléři budou muset přejít do jiných profesí,“ říká. Zároveň věří, že se růst na český realitní trh poměrně brzy vrátí. „Praha je stále město ve středu Evropy, takže investoři tady budou chtít pořád investovat,“ říká v rozhovoru pro Forbes.

Zabýváte se především daty z realitního trhu. Co se z nich dá o jeho současném stavu vyčíst? V jaké je formě?

Trh jde rozhodně dolů a poptávka je opravdu nízká. Podle posledních analýz dat z katastru je propad až nějakých osmdesát procent v porovnání s předchozím rokem. A tím pádem i realitní makléři teď mají třeba šestkrát větší portfolio než před rokem. Potřebují zkrátka šestinásobný počet nabídek, aby prodali jeden byt.

Dlouhou dobu jsem pracoval jako makléř a mám mezi makléři hodně známých, a ti všichni teď říkají, že když za minulý rok prodali třeba pětadvacet nemovitostí, tak letos to bude takových pět šest. Taková situace ale není jen v Česku. Trhy jsou pomalejší a samozřejmě je to všechno spojené s úrokovými sazbami, to je zjevné. Ale i s tím, že v poslední době developeři příliš začali stavět na sídlištích a na okrajích měst.

Proč je to důvod?

Jako makléř jsem vždycky říkal, že kupovat něco na investici pro budoucí růst v okrajových částech není nejlepší možnost. Jakmile trh půjde i jen lehce dolů a konkurence se zvýší, nebudou se v těchto částech prodávat nemovitosti tak rychle. Ale na druhou stranu když se podíváme na nejpopulárnější lokality jako Karlín, Vinohrady, centrum města, tak ty propady kvůli omezené nabídce nejsou.

Nemovitostí je tam málo a lidé, kteří je poslední roky kupovali ani teď nemají takový problém je kupovat. Celkově ovšem trh kvůli krizi a válce zpomalil. A i když teď nájmy hodně stoupají, nepokryjí vám splátku hypotéky. Lidé se proto rozhodují daleko pomaleji. Loni vydržely pražské byty v nabídce třeba tři týdny, teď jsou to čtyři měsíce.

Už se to projevilo na cenách? Developeři stále tvrdí, že ceny dolů nepůjdou, ale někde už se zlevňuje.

Developeři se zdaleka neřídí jen tržní cenou, částečně ceny nastavují z ekonomického hlediska, své marže, investic. Je zjevné, že nechtějí jít dolů s cenami, protože mají vlastní závazky, náklady a také mají možnost si třeba díky výhodným úvěrům nebo hotovosti počkat s prodeji na vhodnější dobu. Ale když se podíváme na menší developery, kteří mají dva tři projekty, tak už vidíme takové skryté slevy.

Třeba nabízí na dva roky snížení úrokových sazeb, kdy vám budou pokrývat rozdíl mezi výhodnou úrokovou mírou dva a půl procenta a šesti procenty z banky. Za nákup nemovitostí ve větším množství také dávají slevy a novinkou je, že když rovnou zaplatíte celou cenu, dostanete také slevu. Takže to jsou takové skryté pohyby cen dolů i u nových bytů.

Na český trh společnost PriceHubble vstoupila před rokem a půl akvizicí nástroje Realtify, který jste jako startup zakládal. Čím vším se firma na českém trh zabývá?

Vezmu to trochu historicky. Když jsem začal se startupem Realtify, jehož hlavní myšlenky byla podporovat developery a realitní agentury agregovanými daty, byla situace taková, že ceny tak rychle rostly, že developeři nezvládali držet krok s tím růstem. Když například rychle rostly ceny stavebního materiálu a developeři ještě měli staré ceny, které nestihli zvýšit, museli šetřit na materiálech třeba pro společné prostory.

Vznikaly tedy velmi drahé projekty, kde bylo výborné vybavení bytu, ale hrozné společné prostory, právě kvůli tomu, že nedokázal developer reagovat na změny ceny. Na to jsme cílili – sbírali jsme data, agregovali je a prodávali, aby je developeři mohli využívat. Mým plánem ale vždycky bylo startup prodat společnosti PriceHubble, protože je v Evropě v tomto ohledu lídr a tehdy už existovala i v Německu a Rakousku. A jelikož se nemůžete dostat z Berlína do Vídně, aniž byste nejel přes Prahu, tak mi dávalo smysl, aby byli i v Česku.

Forbes Digital Premium