Že high-endové značky do nákupních center nepatří? Omyl, hlásá francouzský brand Dior spadající pod skupinu LVMH nejbohatšího muže planety Bernarda Arnaulta. Ve středu otevřel ve Westfield Chodov svou vůbec první pobočku kosmetického butiku u nás.

„Myslíme si, že to nejlepší, co zákazník může teď v Čechách najít, je tady,“ řekla Forbesu Martina Karlova de Camaret, generální manažerka Central Europe and Europe Commercial Development Parfums Christian Dior.

Píše se 12. únor roku 1947 a ateliéry nedávno založeného módního domu na adrese 30 Avenue Montaigne v Paříži ožívají.

Normandský designér Christian Dior, zakladatel stejnojmenné značky, tu veřejnosti prezentuje svou první kolekci. New Look, řada plná vypasovaných sak, širokých sukní a šatů zvýrazňujících ženské křivky, slaví úspěch a startuje novou éru dámské elegance.

Často skloňovaná a dodnes vzpomínaná kolekce byla módní revolucí. Málokdo ale ví, že stejně jako v módě se tehdy jejímu autorovi podařilo prosadit i v dalším příbuzném oboru: parfumářství. K nové kolekci tehdy totiž Christian Dior, milovník květin, přizval parfuméra Paula Vachera. Ten jeho ženské modely nedlouho poté doplnil vůní Miss Dior. 

Hledali jsme příhodné místo, kde je český zákazník.

I když se dnes vyrábí podle jiné než původní receptury, francouzský módní dům ji má v prodeji dodnes. Společně s rozsáhlou nabídkou líčidel a péče o pleť ji najdete i v nově otevřeném butiku Dior v pražském nákupním centru Westfield Chodov.

To se stalo vedle pobočky v Oslu, Varšavě, Paříži nebo Londýně další evropskou zastávkou. 

„Hodně poboček je v Číně a obecně v Asii,“ připomněla během otevření butiku s kosmetikou a parfémy Martina Karlova de Camaret. „V Evropě jich je malinko – místa si chceme vybírat. Hodně let jsem bojovala o Prahu, hledali jsme příhodné místo, kde je český zákazník. A ten je tady,“ dodala.

Luxus v mallech

I když byste tak luxusní brand, jako je Dior, v tuzemském obchodním centru pravděpodobně nečekali – v Česku si luxus spojujeme primárně s pražskou Pařížskou ulicí –, ve světě nejsou high-endové značky v mallech ničím výjimečným.

Není tak neobvyklé, že vedle běžných obchodů, jako je H&M nebo Adidas, najdeme i butiky jako Bvlgari, Cartier nebo Louis Vuitton. Příkladem nechť je Dubai Mall ve Spojených arabských emirátech, ale i méně okázalé mally ve Spojených státech.

Pražský Westfield Chodov, největší nákupní středisko nejen v Praze, ale v celé České republice, se na segment prémiových značek zaměřuje už delší dobu. Fungují tu obchody jako Sandro, Maje, COS, Weekend Max Mara nebo Bogner.

Proč první butik s Dior kosmetikou a parfémy otevřel právě v obchodním centru, a ne například ve vzpomínané Pařížské?

Martina Karlova de Camaret má jasno: „Máme zkušenosti s butiky v obchodních centrech, víme, co zákazník očekává, a myslíme si, že do České republiky můžeme přinést něco nového.“

Mezi řádky také naznačuje, že kamenná pobočka Dior kosmetiky v obchodním centru je dalším ze způsobů, jak oslovit nové potenciální zákazníky. 

To je ostatně důvod, proč většina luxusních módních značek vedle oděvních kolekcí a doplňků nabízí právě i kosmetiku a parfémy: jsou přirozeně levnější než kabelky nebo šaty, a značky tak díky tomu zasahují širší demografickou skupinu.

Navíc lidem dávají možnost vlastnit svůj kousek luxusu, a to za dostupnější ceny. Tradice tohoto přístupu je minimálně u značky Dior dlouhá: rtěnky se prodávají už od padesátých let.

„Žádná data na to nemáme, ale myslíme si, že by to tak mohlo fungovat,“ odpověděla Martina Karlova de Camaret na dotaz, zda pobočka s kosmetikou v mallu může nalákat návštěvníky i do běžných butiků s módou, obuví a koženými doplňky.

Naznačila také, že Westfield Chodov není jedinou možnou lokací pro Dior butiky s kosmetikou. „V Česku je určitě více míst, kde by butik mohl být, ale napřed si to tu musíme vyzkoušet a otestovat, jestli dokážeme zákazníka překvapit,“ uvedla.  

Kosmetika i parfémy

I když je možné Dior kosmetiku koupit na několika multibrandových online platformách či v jejich kamenných pobočkách, sem, do prvního kosmetického butiku Dior, si podle Martiny Karlova de Camaret budou lidé chodit hlavně pro servis.

„Když byl covid, digitál vzrostl, ale po něm se zákazník zase vrátil. Přichází sem kvůli servisu – občas si chce popovídat, poradit. Na internetu pak spíš jen dokupuje.“

Když byl covid, digitál vzrostl, ale po něm se zákazník zase vrátil.

Ve vůbec prvním obchodě s Dior kosmetikou v tuzemsku najdeme líčidla, luxusní péči o pleť, vonné svíčky, ale i drobné módní doplňky jako sluneční brýle. Hlavní roli tu hrají ale především parfémy.

Novinkou, kterou tu značka Dior při otevření představila, je parfém od Francise Kurkdjiana, parfuméra, který byl v roce 2021 jmenován do čela této parfumérské sekce a který je známý zejména pro svůj eponymní brand. Jeho unisexová novinka pro Dior nese název New Look a odkazuje právě k módní přehlídce z roku 1947.

Z oficiálních finančních výsledků Dior plyne, že tržby v kategorii parfémů a kosmetiky minulý rok rostly.

„Parfémy Christian Dior zaznamenaly pozoruhodný výkon a posílily svou vedoucí pozici na klíčových trzích. Prodeje parfémů byly opět podpořeny úspěchem kultovních vůní Sauvage, Miss Dior a J’adore, ale i novinkou Francise Kurkdjiana, L’Or de J’adore. Líčení (v čele s Dior Addict) a péče o pleť (Prestige a L’Or de Vie) rovněž přispěly k růstu,“ stojí ve zprávě.

V celé skupině LVMH prodeje kosmetiky a parfémů generují celosvětově devět procent tržeb, v Evropě dvanáct procent.