V módě i v dekoru teď letí udržitelnost a ty nejhezčí kousky mizí z pultů second handů, upcyklovaných e-shopů a instagramových účtů během několika minut. Dumáte, kde koupíte židli od Jacobsena nebo sako Christian Dior za pár tisíc? Stačí mít ty správné kontakty. A to zejména v online světě.

Pandemie v tomto směru způsobila velký boom a nákupy přesunula převážně na Instagram. Výhodou podobných virtuálních obchodů je hlavně fakt, že nemusí mít žádný sklad a e-shop, ani řešit složitou administrativu. A platí tady zcela jednoduché pravidlo: kdo dřív napíše, ten dřív získá.

„Jen máloco u nás zůstane víc než pár hodin. Největší poptávka je samozřejmě po kabelkách, ty mizí i do pár sekund,“ říká stylistka Kateřina Bahnová, která společně s partnerem Filipem založila instagramový účet Archive Store. Právě proto, aby se dostalo na každého, spustili také službu personal shopping. Všechny žádosti klientek pečlivě zapisují, a jakmile zboží najdou, hned dotyčnou kontaktují. 

V Archive Storu pak najdete kurátorský výběr pre-loved i vintage kousků od věhlasných značek, jako je Celine, Hermès, Jil Sander nebo The Row, ale i od méně známých jako třeba Rejina Pyo, Toteme nebo Miista. „Věříme, že doby, kdy lidé o těchto velkých značkách mohli jen snít nebo si na ně šetřit sakra dlouho, jsou pryč. Snažíme se je nabízet za příjemnou cenu, která je daleko příznivější než ta původní.“ 

Ačkoliv projekt spustili teprve před pár měsíci, už teď s ním mají velké plány. Kromě personal shoppingu se chystají i na komisní prodej, a jelikož nedávno našli vlastní prostory, brzy se s klienty začnou potkávat také offline.

„Byť se nechceme opírat o udržitelnost, tak právě to, co děláme, je svým způsobem udržitelné. Nemáme přeplněný sklad, protože nakupujeme na týden dopředu. Kousky, které vybíráme, jsou nadčasové a kvalitní a zároveň díky personalizovaným nákupům přestanou naši klienti nakupovat v řetězcích to, co by za pár měsíců vyhodili,“ vysvětluje Kateřina svou ideu. 

Podobný příběh stojí i za second handem Lula Vintage. Lucie Kratochvílová svou lásku k módě nejprve proměnila v malý instagramový projekt a o půl roku později v kamenný obchod na pražských Vinohradech. Najdete tu pečlivě vybrané kousky, jejichž kvalitu prověřil čas. „Módu z druhé ruky co nejvíce přibližujeme milovníkům té současné. Náš cíl je prezentovat ji v kontextu aktuálních trendů a nekonkurovat kouskům z řetězců cenou, ale naopak je převyšovat kvalitou,“ vysvětluje. Na dračku tady jdou zejména pánská saka a klasické bílé košile. 

Zároveň ale obchod není jen o nákupech, Lula Vintage chce spojovat komunitu kreativních lidí, pro které je móda sebevyjádřením i uvědomělou radostí.

Stejně tak na e-shopu Cosmic Kids bývá o oblečení velký zájem. „Vintage levisky a trench coaty všech barev mizí téměř okamžitě. V zimě je boj o kašmírové roláky a přešité pánské kabáty z různých typů vlny,“ konstatuje fotografka Kamila Shíbalová, která podle svých slov prodává jen to, co by sama nosila.

Svůj projekt založila před čtyřmi lety velmi spontánně, daří se jí ale velice dobře. „Chtěla jsem uskutečnit svou vizi vintage módy propojenou s mojí druhou vášní – fotografií. Zároveň Cosmic Kids vnímám jako alternativní životní styl k volné noze a nejistotě s tím spojené,“ doplňuje.

Ale co když se vaše domácnost chce pochlubit designovými kousky z druhé ruky? Své o tom ví Nika Puci, spoluzakladatelka firmy Eterle. „Nápad přišel spontánně souběhem několika událostí. Vdávala jsem se a zjistila, že na trhu není nábytek, který jsem si vysnila,“ vzpomíná na začátky podnikání, do kterého se pustila se svou matkou.

Ač se zpočátku s objeveným nábytkem a dekoracemi loučily s těžkým srdcem, rozjet byznys naplno je donutila situace na trhu, kdy začalo vznikat podobných projektů víc a víc, a také pandemie. „Stále se ale cítíme víc jako sběratelky než prodejkyně, proto pravidelně pořádáme bazary v kravíně v Úněticích, kde se snažíme taky o to, aby to celé mělo nějaký přesah. Pořádáme workshopy a spíš než o prodej jde o příjemně strávený čas se spoustou lidí,“ vysvětluje.

Ze stejného popudu jako Eterle vzniklo i Komodi Vintage. Původně šlo o půjčovnu designového a vintage nábytku, její majitelka Kristýna ale neustále narážela na kousky, které se do půjčovny nehodily, ale zároveň jí bylo líto je nekoupit. „A jelikož situace s covidem eventové sféře moc nepřála a půjčovna nemohla fungovat, zaměřila jsem se pouze na prodej a začala rozšiřovat nabídku produktů,“ dodává. 

Aby prodejci mohli nabídnout svým klientům to nejlepší, musejí trávit hodiny a hodiny hledáním těch největších pokladů, které pak nabízejí za zlomek původní ceny. Třeba Kamila Shíbalová hledá jedinečné kousky osobně v second handech po celém Česku.

„Vybírám podle svých standardů, kde pro jakékoliv nedostatky není prostor. Prošlo mi rukama už tolik věcí, že je pro mě čím dál těžší nacházet oblečení slučující se s mými požadavky a vizí. Kousky vybírám intuitivně a podle kvality zpracování, materiálu či střihu a pak odhaduji jejich potenciál,“ říká.

Podobně na tom je i Kristýna z Komodi Vintage: „Prohledávám blešáky, zastavárny, bazary a staré půdy po celé republice. Je to mravenčí práce, ale chci na Komodi prezentovat pouze kousky, za kterými si opravdu stojím. Velké vyklízení a výkupy nejsou pro mě.“ Naproti tomu Kateřina s Filipem z Archive store pátrají spíš v online světě, byť občas nějaký skvost najde stylistka i u klientky v šatníku. 

I Ráchel a Zuzana, autorky projektu Qurated, jsou neustále na lovu. „Náš výběr je takový crème de la crème zajímavých kousků z Česka i ciziny. Snažíme se zákazníkům nabídnout charismatické solitéry, které běžně v obchodech neseženou, a mají tak možnost vdechnout svým domovům osobitý styl. Hledáme nábytek a doplňky, které si lidé mohou pořídit nejen kvůli jejich estetické, ale také investiční hodnotě,“ říkají.

Myslí tím třeba Wassily křesla, vintage Cesca židle nebo lampy z muránského skla. Takové kousky jsou jako jednorožci – vzácné a drží si svou hodnotu v čase.

Nedávno se autorky Qurated spojily s Monikou ze Studia Kakao a na pražské Letné vybudovaly prostor, kde si můžete unikátní kousky pro váš domov prohlédnout. Místo funguje i jako interiérové studio. 

Česko v téhle mánii ostatně není samo. Podle údajů společnosti GlobalData roste celosvětově trh s použitým oblečením a dalším zbožím jedenáctkrát rychleji než běžný retail. Není divu, nakupovat z druhé ruky už dávno není nutností, ale schopností jít s dobou a zároveň potřebou vyhledávat originálnější záležitosti, než jsou mnohdy k dostání v aktuálních buticích.