Devatenáct v Praze a jedna v moravských Hatích. Tak vypadá bilance značek nově vstupujících na český trh. V letošním roce jde z větší části o v Česku zatím méně známé koncepty. O to však zajímavější a pestřejší nabídka je. 

Maloobchodní trh zažívá v letošním roce největší oživení od dob covidu. Do Česka přišlo v první polovině roku rekordních dvacet značek a vstup dalších se ještě očekává.

Pokud se na nově vstupující značky podíváme z hlediska segmentů, jednoznačně vítězí segment zdraví a krásy, ve kterém se v první polovině letošního roku Čechům představilo celkem šest značek. Dvojkou je gastro s pěti novými koncepty a zbylých devět nových značek zahrnuje obchody s volnočasovým sortimentem, elektronikou, nábytkem a doplňky. 

Nejvýznamnějším vstupem na český trh byly podle realitněporadenské společnosti Cushman & Wakefield značky Balmain Hair Couture, Parfums Christian Dior a Le Labo, které jako jediné spadají do luxusního segmentu. A tím to letos nekončí…

„Můžeme potvrdit, že dále vedeme jednání s několika luxusními a prémiovými značkami kosmetiky, jež mají zájem o vstup na český trh. Tento trend ukazuje, že Česká republika se stává čím dál atraktivnější destinací pro luxusní značky, které zde vidí rostoucí potenciál,“ hodnotí vývoj Jan Kotrbáček, partner a vedoucí týmu pronájmu maloobchodních prostor pro střední a východní Evropu v Cushman & Wakefield. 

Výrazné zastoupení gastronomických konceptů podle Jana Kotrbáčka svědčí o diverzifikaci a dynamice českého trhu. „Spotřebitelé vyhledávají stále rozmanitější kulinářské zážitky,“ říká Jan Kotrbáček. „S tím, jak se mění stravovací návyky a roste poptávka po zdravých a kvalitních potravinách, očekáváme, že se v blízké budoucnosti objeví ještě více inovativních a specializovaných konceptů,“ doplňuje.

O oživení českého maloobchodního trhu svědčí i data platformy Shopingy, která monitoruje pět tisíc nákupních center, retail parků a outletových center v Evropě a Spojených státech. Od letošního ledna do června podle Shopingy v českých obchodních centrech zavřelo 537 obchodů a 420 otevřelo, což je zhruba o 150 více než v dobách po covidu.

„Počet zavřených obchodů je v první polovině roku vždy vyšší než počet nově otevřených obchodů. Poměr se vyrovná v druhé polovině roku – v hlavní maloobchodní sezoně,“ vysvětluje CEO Shopingy Jan Hübner.

Co se uzavírání obchodů týče, nejvíce k němu podle Hübnera v první polovině letošního roku docházelo v segmentech oblečení, restaurace a domov. Během půl roku zavřelo 110 obchodů s oblečením, 72 restaurací a 60 obchodů s produkty pro domácnost. 

„Čísla ukazují zřetelný ústup tradičních segmentů oblečení, obuv, hračky, sport, hodinky, a naopak rozvoj služeb i ve spojení s péčí o zdraví a krásu a zejména pak oblast gastronomie. Z center se čím dál více stávají místa pro trávení volného času,“ potvrzuje  Hübner trend, jejž sledují i v Cushman & Wakefield.

K nájemcům, kteří utlumují svoji činnost na tuzemském trhu patří zejména Hamley’s (odchod z trhu), Esprit (změna konceptu monobrandových obchodů na multibrandové pod názvem Catches), Okay elektro, Orsay, Takko, Tally Weijl nebo Timeout.

Naopak pokračuje nárůst diskontních obchodů Action, Tedi, Pepco. Sledujeme i expanzi polských značek jako zlatnictví Yes či Sinsay. První obchod u nás otevřela také značka Medicine.

Zajímavý a potěšující je podle Jana Hübnera nárůst tuzemských konceptů například v oblasti zdraví a krásy – The Original Barber, Royal Barber Shop nebo Růžový slon. V oblasti gastronomie jsou to třeba Bubblify a Trdlokafe. Pokračuje také expanze Smarty při přetváření bývalých obchodů JRC. Nové obchody neustále otevírá i síť zverimexů Super zoo.

K nejočekávanějšímu vstupu letošního roku dojde podle informací realitněporadenské společnosti Cushman & Wakefield v druhé polovině roku, kdy v nově zrekonstruovaném obchodním domě Máj otevře americký fast food Five Guys. 

Ve stejné budově představí svou první pobočku i německé zdravé občerstvení dean&david. Mezi další zástupce zdravého občerstvení v Česku přivítáme i gruzínské Ska, které svou první pobočku otevře nejdříve v Kaprově ulici v Praze. 

„Vstup nových gastronomických konceptů, zpravidla z okolních zemí, potvrzuje diverzifikaci a dynamiku českého trhu. Spotřebitelé vyhledávají stále rozmanitější kulinářské zážitky,“ konstatuje Kotrbáček. „S tím, jak se mění stravovací návyky a roste poptávka po zdravých a kvalitních potravinách, očekáváme, že se v blízké budoucnosti objeví ještě více inovativních a specializovaných konceptů.“

Nabídku šperků v Česku rozšíří polská značka Savicki v obchodním centru Westfield Chodov a švýcarské hodinky Tudor na Staroměstském náměstí. První obchod by měl u nás podle Jana Hübnera brzy otevřít i sportovní gigant JD Sport.

Už teď je jisté, že do konce roku se dočkáme ještě dalších značek. „Česká republika nadále zůstává atraktivní lokalitou pro vstup nových značek. Aktuálně vedeme komunikace s vyššími desítkami značek, které mají v brzké době zájem o vstup na český trh a které, doufám, brzy představíme,“ naznačuje Jan Kotrbáček. 

Značky, které v první polovině letošního roku vstoupily na český trh

Amerikanos

Za slovenskou gastronomickou značkou Amerikanos, stojí slovenští manželé milující americkou kuchyni, kteří se rozhodli kousek Ameriky přinést původně na Slovensko a nyní i do Česka. Pátá pobočka Amerikanos se otevřela v květnu v Obchodním domě Máj v Praze. Čekají tam na vás hamburgery, Buffalo křídla, hot dogy, tortilly, saláty i americké lívance.

Balmain Hair Couture

Balmain Hair Couture je součástí francouzské módní značky s více než padesátiletou tradicí. Značka nabízí luxusní vlasovou péči i produkty, které korespondují s nejnovějšími trendy na přehlídkových molech. Pobočku najdete pražské ulici Dlouhá.

Bikkembergs

Italská módní značka Bikkembergs, jež se specializuje především na muže, letos poprvé v Česku nabídla svou módu v kamenné pobočce v pražském Slovanském domě. Zakladatel značky Dirk Bikkembergs byl známý jako jeden z „antverpské šestky“, skupiny avantgardních módních návrhářů, kteří vystudovali  proslulou antverpskou Královskou akademii umění.

Bikkembergs byla první značkou, jež představila módní přehlídky na fotbalových stadionech v Miláně a Barceloně, a zároveň byla oficiálním návrhářem slavného italského fotbalového týmu Inter, španělského týmu Malaga i slovinského národního fotbalového týmu.

Danyberd

Francouzskou značku pánského elegantního oblečení nově najdete na pražském Václavském náměstí. Značka s více než čtyřicetiletou tradicí kombinuje francouzskou eleganci s kvalitou italských látek.

DJI

V pražské Masaryčce otevřel oficiální obchod čínský výrobce elektroniky DJI, který se specializuje na drony, akční kamery, stabilizátory a příslušenství pro fotografy a kameramany.

Europa Experience

V pražském Paláci Dunaj na Národní třídě se v dubnu otevřelo nové multimediální a interaktivní centrum Zažijte Evropu, které návštěvníkům umožní nahlédnout do dění v Evropské unii, navštívit imerzivní kino nebo si zahrát simulační hry, v nichž si vyzkouší roli europoslance.

Eyerim

Slovenská značka optik Eyerim otevřela v Praze hned tři pobočky. Nabízí měření zraku, dioptrické a sluneční brýle i doplňky s možností objednat se na přesný čas.

Iem Spa

Luxusní estetická klinika ze Slovenska nabízí v pražské Masaryčce služby týkající se péče o pleť, vlasy, ruce a nohy, formování postavy i invazivnější dermatologické procedury či naopak relaxační metody.

Kave Home 

Kave Home k nám přichází ze Španělska. Značku s téměř čtyřicetiletou tradicí založil ve svých dvaadvaceti letech původně soustružník Francesc Julià. Dnes Kave Home navrhuje, vyrábí a distribuuje prémiový nábytek a doplňky do osmdesáti zemí. Heslem firmy je důraz na kvalitu a perfektní design.

Le Labo

Americká parfumerie Le Labo se soustředí na kultovní niche parfémy, vonné svíčky a kosmetické produkty, kterým dominují přírodní ingredience. Prodejnu nově najdete v Praze na Vězeňské ulici.

Maka Maka

Novinkou z oblasti jídla a pití je koncept Maka Maka, který se specializuje na Bubble Tea a na místním trhu nahradil tchajwanský Chatime.

Malatya Pazarı

Další novinkou z oblasti jídla a pití je turecká značka Malatya Pazari, jež do Česka přináší koncept obchodů prodávajících sušené ovoce, ořechy a tradiční chutě z Turecka.

Mia Dynamics 

Americká značka Mia Dynamics prodává a pronajímá v pražské Míšeňské ulici lehké elektrické čtyřkolky.

Nai

V Praze v Kobrové ulici otevřel svou první restauraci ukrajinský fine dining Nai, který se soustředí na mezinárodní i ukrajinskou kuchyni.

Parfums Christian Dior

První  pobočku kosmetického butiku v Česku otevřel v pražském obchodním centru Westfield Chodov Christian Dior. Ve vůbec prvním obchodě s Dior kosmetikou v tuzemsku najdeme líčidla, luxusní péči o pleť, vonné svíčky, ale i drobné módní doplňky jako sluneční brýle.

Sister‚s Aroma

Ukrajinská kosmetická značka, za kterou stojí sestry Dasha a Yulia Burkovski, dbá na používání ekoingrediencí, zachování biodiverzity planety, naprostou bezpečnost pro životní prostředí, recyklaci obalů a odmítá testování na zvířatech. Produkty sester Burkovských můžete přijít vyzkoušet do pražského obchodního centra Westfield Chodov.

Spa Ceylon

V pražské Vinohradské ulici od letošního roku najdete prodejnu luxusní ajurvédské kosmetiky Spa Ceylon. Produkty pro mysl, tělo i duši jsou inspirovány principy ajurvédy a jsou vyrobeny z přírodních ingrediencí.

The Box Donut

Do pražského obchodního centra Palladium můžete přijít ochutnat čtvercové donuty maďarské firmy The Box Donut. The Box Donut slibují dezerty prémiové kvality, přírodní příchutě, vlastní receptury i neustálé inovace.

TUI

V první polovině roku na český trh vstoupila také síť německých cestovních kanceláří TUI, která se soustředí na volný čas, cestování a turistiku a je největší společností svého druhu na světě.

Vossen

Rakouská prémiová značka Vossen se specializuje na produkty z froté látky. Textilní společnost vyváží vysoce kvalitní ručníky, župany a koupelnové předložky do více než 45 zemí světa.  Vossen jako jediná značka otevřela svou pobočku mimo Prahu: prodejnu najdete v outletovém centru Freeport Fashion Outlet v Hatích.