Pustit sněžná děla znamená spotřebovat až několik megawatthodin elektrické energie denně – tedy tolik, co domácnost spolkne za rok. Bez zasněžování to už dnes nejde, stejně jako bez výkonných rychlých lanovek a vleků, také roztáčejících elektrické hodiny jako uragán plechového kohouta na střeše.

Vysoká cena energií se proto výrazně promítne v nákladech skiareálů a následně v ceně skipas a dalších služeb. Dočasnými vítězi jsou ti, kteří mají cenu energií zafixovanou na delší období. Jednatel skiareálu Lipno Matěj Kratochvíl konstatuje, že v porovnání se sezonou 2019/20 mohou náklady na energie vzrůst až o čtvrtinu.

„Nové dodavatele hledat naštěstí nemusíme, ale letos nám bohužel skončily některé dlouhodobé fixace z let předešlých, část spotřeby jsme museli řešit,“ konstatuje a dodává, že ceny skipasů zohlední velký nárůst všech vstupů, tedy nejen zvýšenou sazbu za energie.

„Určitě se bude cenová politika napříč areály lišit, ale dovolím si tvrdit, že zdražení se nevyhne téměř nikdo. U nás to bude asi počítáno v desítkách procent,“ předpovídá Kratochvíl.

Na Klínovci mají ceny elektřiny zafixované do konce roku 2021. „Většina zimní sezony se pojede s již razantně vyšší cenou energií a mnoha dalších vstupů,“ hlásí ze severočeského skiareálu Martin Koky. Náklady by podle něj měly stoupnout o více než třicet procent. 

„I v našem odvětví se nevyhneme zdražování v důsledku plošně zvyšujících se nákladů na mzdy, energie či pohonné hmoty. Na vině jsou i drtivé ztráty z minulého roku, kdy jsme byli v provozu pouhých devět dní. Za dobu pandemie jsme již přišli o téměř dvě stě milionů korun v tržbách,“ vypočítává Koky. 

V ceně dospělého skipasu se vyšší náklady projeví pěti- až patnáctiprocentním zdražením. Naopak dětský skipas bude oproti minulé sezoně až o patnáct procent levnější. „Zákazníkům se také letos snažíme vyjít vstříc výraznou slevovou akcí na předprodej sezonních, ale i denních skipasů přes náš e-shop,“ doplňuje Koky.

Areály měly možnost opravovat a inovovat.

Ve SkiResortu Černá Hora Pec vsází na pohyblivou online cenu, která bude reagovat na obsazenost areálu v jednotlivých dnech. „Online koupený skipas bude vždy levnější než na kamenné pokladně. Sleva může být u stejného typu skipasu až šestatřicet procent. Pro zákazníky platí, že čím dříve si skipas online koupí, tím lepší cenu dostanou,“ vysvětluje výkonný ředitel skiareálu Jakub Janda.

Pro zjednodušení by měly být ve čtyřech areálech nově instalovány takzvané sKiosky, tedy výdejní automaty, ve kterých si mohou lidé skipas koupený online kdykoliv vyzvednout. Janda dodává, že ani oni se nevyhnou zvýšení cen, za které chce ale řada skiareálů nabídnout lepší služby.

Vzhledem k tomu, že se minulou sezonu jezdilo kvůli lockdownu jen několik dní, měly totiž možnost opravovat a inovovat. Například na Lipně se podařilo uvést do provozu všechny plánované investice, mimo jiné hotel Element přímo u sjezdovky.

„V kuchyni chystá menu založené na Šumavských surovinách a receptech našich babiček šéfkuchař Michal Hruda a stejně tak se těší na klienty cukrář Michal Mandys v cukrárně Povidloň,“ láká Matěj Kratochvíl.

Investice daly v obci vzniknout novému veřejnému prostoru, který doplnil dopravní terminál a rekonstruované centrální parkoviště. Vzniklo i nové  Klientské a Informační Centrum a lyžařská škola, půjčovna a obchod našly důstojné zázemí v novém Intersportu, rozlohou největšímu na českých horách.