Šikovný, dostupný a pokud možno ne příliš drahý. Ideální malíř v představách široké veřejnosti. Najít takového řemeslníka se však často rovná takřka nadlidskému úkolu. Změnit se to nejen u nás, ale i v zahraničí, pokouší česká platforma Adam. A na svůj boj proti dlouhým čekacím lhůta a nepřehledným ceníkům získává první investici ve výši pětadvaceti milionů korun.
„Tradiční řemeslo modernizaci jednoznačně potřebuje. Nikdo ale nevyřešil zároveň všechny tři rozhodující faktory – kvalitu, dostupnost a cenu,“ vysvětluje Roman Sysel, proč spolu s Jakubem Dvořákem v létě 2020 založili specializovanou platformu propojující zákazníky a řemeslníky schopné vymalovat potřebné prostory už následující den.
Oba muži se potkali před šesti lety v estonské alternativní taxislužbě Bolt. Tehdy neznámé malé firmě pomohli nejen etablovat se na českém trhu, ale zároveň vyrůst ve startupového jednorožce a jednu z nejúspěšnějších technologických společností v Evropě.
Své manažerské pozice sice následně opustili, nicméně od Boltu se úplně neodstřihli. Nasvědčuje tomu i skutečnost, že mezi prvními investory, které k sobě jejich platforma Adam přizvala, je také Markus Villig, zakladatel Boltu. Spolu s ním projekt finančně podpořil tuzemský fond Presto Ventures.
„Podobně jako dříve taxislužba, ani řemesla nefungují nikde na světě ideálně, a je zde velký prostor pro lepší službu,“ komentuje investici Markus Vilig, jenž z Boltu během sedmi let vybudoval společnost s více než stovkou milionů zákazníkům v pěti desítkách zemí a valuací přesahující sedm miliard eur (kolem 170 miliard korun).
„Na základě naší předchozí dlouholeté spolupráce s Romanem a Jakubem věřím, že se týmu Adama takovou službu podaří postavit a rozšířit, proto do nich investuji,“ pokračuje osmadvacetiletý Estonec, člen evropského výběru Forbes 30 pod 30 z roku 2018.
„Trh s řemeslníky je sice složitý, zároveň přináší obrovskou globální příležitost. Silný byznys model a skvělá exekuce napříč zeměmi odlišují Adama od všech startupů, které si v tomto segmentu historicky vylámaly zuby,“ doplňuje Roman Nováček, partner Presto Ventures a mimo jiné rovněž zástupce Forbes 30 pod 30, akorát toho českého.
Platforma, jejíž dosavadní rozvoj si vyžádal kolem sto tisíc eur (přibližně 2,5 milionu korun), financovaných z úspor zakladatelů a jejich okolí, od svého spuštění pomohla zajistit už tisíce vymalovaných bytů, domů kanceláří či dalších prostor, jako jsou školy nebo restaurace. Obrat společnosti by v prvním roce ostrého provozu měl podle jejích zakladatelů dosáhnout „desítek milionů korun“. Konkrétnější však být nechtějí.
Adam, jenž si z každé realizované zakázky bere dvacet procent, momentálně působí v šesti zemích – vedle Česka a Slovenska také v Polsku, Maďarsku, Irsku a Velké Británii. Nejsilnější trhem nicméně zůstává domácí český trh, z něhož startupu plyne zhruba třetina všech tržeb.
Právě na rozvoj v zahraničí by měla padnout většina ze zmíněné pětadvacetimilionové investice. Kromě posílení stávajících pozic by Roman Sysel s Jakubem Dvořákem rádi svůj projekt rozšířili i do dalších evropských zemích. V současné době připravují expanzi do Španělska.
Tvůrci Adama zároveň připouštějí, že v budoucnu by malíře v jejich portfoliu měli doplnit i další řemeslníci s odlišným zaměřením. „Určitě nezůstaneme jen u malování pokojů,“ tvrdí Roman Sysel, jenž byl v Boltu roky regionálním šéfem pro střední a východní Evropu. „Naše vize je, že si jednou skrze Adama postavíte třeba celý dům,“ věří.