Před dvaadvaceti lety stáli Gary Erickson a jeho tehdejší obchodní partnerka Lisa Thomasová před těžkou volbou. Zvažovali prodej své firmy Clif Bar & Co., dosahující slušného ročního obratu čtyřicet milionů dolarů. O společnost vyrábějící energetické tyčinky projevil zájem americký potravinářský konglomerát Quaker Oats – a nabídl 120 milionů dolarů.

Přijetí dohody tehdy znamenalo, že si oba zakladatelé mohli přijít na šedesát milionů dolarů před zdaněním a zbavili by se starostí spojených s vedením podniku. Thomasová chtěla nabídku přijmout, ale Ericksonovi něco říkalo, aby odmítl. Nebyl ten správný čas.

„Mohl jsem se stát velmi bohatým mužem, ale místo nadšení se mi udělalo nevolno,“ napsal později ve své knize Raising the Bar: Integrity and Passion in Life and Business. Když se 17. dubna 2000 chystali s Lisou podepsat dokumenty k prodeji, Gary učinil zásadní rozhodnutí ve zlomku sekundy.

Odkoupil tehdy podíl své parťačky za 62 milionů dolarů a pokračoval dál. Moudrý krok! O dvaadvacet let později oznámila společnost Mondelēz International, vlastnící značky Cadbury, Oreo, Ritz a další, že má o Clif Bar zájem. Kolik nabídla? 2,9 miliardy dolarů.

Erickson navíc souhlasil s takzvaným strukturováním výdělku podle výkonu. To znamená, že částka, kterou za firmu obdrží, se může zvýšit na základě finančních výsledků společnosti Clif Bar v letech 2025 až 2026

Uzavření transakce se očekává ve třetím čtvrtletí tohoto roku. Čtyřiašedesátiletý Erickson a jeho třiašedesátiletá manželka Kit Crawfordová (na úvodní fotografii) vlastní společně osmdesát procent společnosti, zbytek patří přibližně dvanácti stovkám zaměstnanců.

Manželé si odnesou přibližně 1,53 miliardy dolarů v hotovosti a jejich celkové čisté jmění, včetně nemovitostí a dalšího majetku, tak dosáhne nejméně 1,6 miliardy.

Crawfordová byla před sňatkem s Ericksonem v roce 1994 jedním z prvních zaměstnanců Clif Baru. Po neúspěšné nabídce od společnosti Quaker Oats pak nahradila Thomasovou ve funkci obchodní partnerky. Několik dalších let vedla společnost společně s Garym, dokud oba v roce 2020 nadobro neodstoupili z funkce ředitelů.

Pod jejich vedením se Clif Bar & Co. dařilo velmi dobře. V roce 2019 vykázala společnost příjmy ve výši 843 milionů dolarů, což se projevilo i na bankovních účtech spolumajitelů.

Začátkem letošního června se pak Crawfordová umístila na 36. místě v seznamu nejbohatších self-made Američanů pro rok 2022. Její čisté jmění americká redakce Forbesu odhaduje na přibližně 680 milionů dolarů – a počítá, že vyroste na 800 milionů.

Vášnivý dobrodruh Gary Erickson přišel na nápad založit společnost v roce 1990 během dvousetkilometrové cesty na kole, kterou nazval „Jízda prozření“. Ve své knize zmiňuje, jak tehdy v obchodech často nacházel jediný typ energetické tyčinky – tu od společnosti PowerBar. A když se se svým kamarádem vydal na delší jízdu, monotónní chuť jednoho druhu tyčinky se mu začala zajídat.

„Potřeboval jsem sníst poslední tyčinku PowerBar, ale najednou jsem si uvědomil, že ji nemůžu spolknout. Prostě jsem to nemohl vzít do úst,“ vzpomínal v knize. Tehdy mu došlo, že potřebuje něco víc. „Něco, co bych vždy snědl s chutí, i kdybych jich potřeboval sníst šest,“ uvědomil si.

Erickson tehdy pracoval pro kalifornského výrobce cyklistických sedel a do vlastních receptů na energetické tyčinky se pustil doma v kuchyni se svou matkou. Po šesti měsících práce byla na světě první tyčinka.

Společnost pojmenoval po svém otci Cliffordovi a začal je nabízet na cyklistických a běžeckých závodech. Společnost se rychle rozrůstala a její tržby se v prvním roce podnikání vyšplhaly na 700 tisíc dolarů. Číslo dále rostlo, což platilo až do roku 2000, kdy si Erickson pohrával s myšlenkou firmu prodat.

Manželé podnikatelé se rozhodli, že se nechtějí nechat pohltit větší společností a zahodit svou konečnou vizi pro Clif Bar. V následujících letech pokračovali v rozšiřování společnosti se zaměřením na udržitelnost a například přešli na používání ekologických surovin, které dnes tvoří sedmdesát procent složení vyráběných tyčinek.

Vydání Forbesu Zázrak

„Bylo nám jasné, že přechod na ekologické suroviny je správný krok pro lidi, pro zemědělské komunity i pro celou planetu, i když to nemusí přinést největší zisky,“ řekl Erickson v rozhovoru pro Forbes v květnu 2020.

Toto rozhodnutí, spolu s expanzí na nové globální trhy a do nových kategorií určených zejména ženám a dětem, pomohlo Clif Bar udržet konkurenceschopnost na dnes přeplněném trhu s energetickými tyčinkami.

V únoru loňského roku představila generální ředitelka Sally Grimes plány na zdvojnásobení tržeb společnosti na dvě miliardy dolarů a zároveň na zvýšení pozitivního celosvětového vlivu.

Je možná překvapivé, že Erickson a Crawfordová už u toho nebudou. Od chvíle, kdy před více než dvaceti lety odmítli nabídku společnosti Quaker Oats, dlouho trvali na tom, že se vlády nad společností nevzdají. Jak se ale ukázalo, tentokrát už doba nazrála a nastal ten správný čas.