Parfémy, kosmetika, plenky a nově také masáže nebo návštěvy u kadeřníků. Brněnské Notino prochází firemní proměnou a rozšiřuje svůj záběr. Největší evropský online prodejce kosmetiky se naplno vrhá do zprostředkovávání služeb.
Uvnitř rozsáhlého několikapatrového skladu v jihomoravském Rajhradu právě vrcholí předvánoční sezona. Stovky až tisíce pracovníků se mísí mezi úzkými regály, aby našly správné produkty, které by po důmyslné cestě přes automatizovanou linku měly pod stromečkem potěšit miliony lidí.
Hledá se ale i o pár kilometrů dál, na brněnském Londýnském náměstí, kde tatáž firma vybudovala a letos otevřela nové impozantní sídlo. Jen místo parfémů se ve vysoké prosklené budově postupně objevuje vnitřní identita odpovídající současnosti. „Co stačilo dříve, už nestačí. Mění se trh i my,“ konstatuje CEO Notina Zbyněk Kocián (na snímku).
Naráží tím na transformaci, kterou společnost prošla v uplynulých měsících, kdy obrátila vzhůru nohama některé interní procesy a propustila na tři stovky lidí, včetně manažerů. Navzdory skutečnosti, že Notino zaznamenalo dvojciferný meziroční růst a vygenerovalo rekordní tržby přesahující 38 miliard korun.
„Děláme opatření pro budoucnost. Když máme signály, že by nás naše těžkopádnost a neefektivita mohly časem doběhnout, je lepší předvídat nyní než reagovat až ve chvíli, kdy naše výkonnost bude klesat,“ komentuje třiačtyřicetiletý manažer, jehož Forbes letos potřetí ocenil jakožto jednoho z pětadvaceti top CEO Česka.
Jeden z nejpozoruhodnějších českých online byznysů jednadvacátého století nefungoval efektivně. Řada procesů byla nastavena ze setrvačnosti, přestože už nedávala smysl, nebo ve firmě působilo až nezdravé množství lídrů jednotlivých úseků, což znesnadňovalo komunikaci. Proto došlo k personálnímu otřesu, jenž se propsal i do nejvyšších pater – z devítičlenného boardu zůstala šestice.
Vedle toho se Notino naplno vrhá do dalšího segmentu, v němž pociťuje velký potenciál – do služeb. Vlastně se v něm začalo etablovat už víc než před rokem, nicméně Zbyněk Kocián nerad mluví o projektech, dokud čas a chování zákazníků neprověří jejich úspěšnost.
Nepotřebujeme na tom vydělávat.
Dnes tak může spokojeně líčit, že aktuálně e-shop spolupracuje se sedmi tisíci salony, ať už kadeřnickými, kosmetickými, masážními, tetovacími, či psími, jimž nejen v Česku, ale také na Slovensku, v Maďarsku, Rumunsku a Bulharsku pomáhá skrze své stránky přivádět klientelu. Té naopak dává možnost efektivně – v ideální hodině a lokalitě – vyřešit svou momentální potřebu.
„Není to pouhý rezervační systém,“ podotýká CEO, který ve firmě začínal před dekádou coby finanční ředitel. „Vytváříme ekosystém, ze kterého benefitují všichni a neztrácí nikdo, neboť ho poskytujeme bezplatně. Nepotřebujeme na tom vydělávat.“
Pravda, platforma zvaná Notino Partner zdarma je, přesto dokáže generovat zajímavé příjmy. Statistiky říkají, že každý Čech v průměru využije některou z výše zmíněných služeb minimálně jednou měsíčně. A řada z těch, kteří tak učiní prostřednictvím Notina (dosud už systémem prošlo přes milion a půl rezervací), v témže online obchodě také nakoupí, čímž napomáhají takzvané retenci.
Foto Notino Partner
Notino Partner v praxi
„Jsou to dobrá čísla,“ říká Kocián poněkud vyhýbavě na dotaz, jakou část klientů přiměje vytvoření rezervace k dalšímu následnému nákupu. „Za chvíli se nám investice začne vracet,“ těší ho. Aby ne, nápad rozšířit portfolio o tuhle kategorii vzešel přímo od něj poté, co v okolí složitě hledal kadeřníka, který by jej v určitou volnou chvíli ostříhal.
„Když jsme následně přemýšleli, jak ještě lidem zjednodušit cestu ke kráse a zdraví, co víc pro ně můžeme udělat, říkali jsme si, proč se nevydat touhle cestou a nezdigitalizovat prostředí. Vždyť krása není jen o produktech, ale i o službách, které jsou mnohdy důležitější,“ přibližuje Zbyněk Kocián, jenž by tímhle krokem znovu rád disruptoval trh, jak s oblibou říká, a vybudoval jakýsi booking pro salony všeho druhu. A to s celoevropským rozsahem.
Foto Tomáš Škoda
Ostatně i zakladatel Notina Michal Zámec v listopadovém mimořádném rozhovoru pro Forbes, v němž veřejně promluvil po víc než deseti letech, přibližoval, že firma působící momentálně v sedmadvaceti zemích kontinentu hodlá v budoucnu škálovat svůj byznys jinak než geograficky.
„Ne že bychom to neuměli a neměli kam se posouvat, ale vstupovat na sofistikované trhy je hrozně nákladné. Naším dlouhodobým cílem je být omnichannel retailerem se zdravou sítí prodejen a perfektně fungujícím e-shopem, který bude komplexně pokrývat health & beauty,“ komentoval Zámec plán, na němž se už jistou dobu soustavně pracuje.
Platforma se službami běží a kamenné pobočky rovněž postupně přibývají. Jen v uplynulých měsících byly otevřeny nové prodejny v pražských obchodní centrech Westfield Chodov a Westfield Černý Most, tedy největších „nákupácích“ u nás, nebo v chorvatském Záhřebu. Alespoň jednu prodejnu má Notino nyní už v osmi zemích.