skip to main content
Světový byznys

Masové kuličky bez masa. IKEA představila vlastní masovou náhradu

2 minuty čtení

Chutnají trochu jako mleté krůtí maso, jejich hlavní ingrediencí je ale hrachový protein, brambory a jablka. IKEA v úterý představila svoji rostlinnou verzi bezmasých kuliček, které by měly sloužit jako plnohodnotná alternativa k masu.

Právě tyto alternativy jsou trendem posledních let. Po Beyond Meat či Impossible Foods představil svou verzi potravinové náhražky, připomínající chutí a strukturou maso, i skandinávský nábytkářský koncern.

IKEA chce bezmasovou novinkou nahradit část prodeje populárních masových kuliček, kterých si zákazníci ročně objednají na celém světě zhruba miliardu kusů. Oblíbené jsou i u Čechů – IKEA jich tu za rok prodá 17 milionů.

Bezmasé kuličky mají stejnou energetickou hodnotu jako ty s masem, zato je v nich vyšší poměr vlákniny. Vyrobeny jsou ze žlutého hrachu, ovsa, cibule, brambor, jablek a koření, tedy tradičních švédských surovin. Především ale mají až o 96 procent nižší ekologickou stopu: k vyprodukování je potřeba o 93 procent méně orné půdy a o 88 procent méně vody.

Výroba je podle IKEA dokonce šetrnější než v případě zeleninových kuliček, které společnost také nabízí. Bezmasé kuličky mají ale na rozdíl od zeleninových uspokojit i milovníky masa.

Reklama

„Věříme, že zaujmeme mladou generaci, která se chová uvědoměleji. Flexitariány, kteří už omezují maso, ale i lidi, kteří maso milují,“ říká Jakub Slavík z IKEA Food. „U poslední jmenované skupiny to bude asi nejtěžší, ale představujeme si, že si u nás v restauraci řeknou: Tak jo, dnes se zkusím chovat ekologicky a dám si bezmasé jídlo,“ zamýšlí se Slavík.

Třetina testujících nepoznala rozdíl.

Nábytkářský gigant představil už v loňském roce svoji novou strategii zaměřenou na udržitelnost. Kromě rostlinných alternativ masa vyvíjí IKEA například materiál pro výrobu nábytku z odpadních materiálů (např. z kávového lógru). Svůj nábytek také začíná pronajímat i vykupovat a vracet do oběhu.

V rámci představení nové pochutiny připravila IKEA pro přítomné slepý test: každému zájemci dala ochutnat masovou i bezmasou kuličku, aniž by bylo zřejmé, o jakou variantu se jedná. O původu kuliček pak bylo možné rozhodovat přes mobilní telefony. Třetina testujících rozdíl nepoznala.

IKEA plánuje spuštění prodeje od začátku srpna. Porce bezmasých kuliček s přílohou bude stát 89 korun.

Reklama
Reklama