Začínal ve sklepě, dnes vyrábí stovky tisíc produktů ročně za desítky milionů korun. Konopí je v Česku stále obestřeno předsudky, Konopný táta Jiří Nutil ale dokazuje, že má obrovský potenciál. Jak se mu navzdory složitému trhu podařilo vytvořit úspěšnou značku a proč se ve firmě označují za konopné nomády?

Jiří Nutil, známý jako Konopný táta, nás vítá ještě dřív, než dorazíme na místo. Při vjezdu do obce Těrlicko na Karvinsku na nás z billboardu mává v typickém klobouku a kostkované flanelové košili. O pár set metrů dál, těsně před firmou, nás zdraví znovu – tentokrát z cedule s nápisem Konopný táta, která připomíná označení obcí. A nakonec se objevuje i osobně – s úsměvem a srdečným přivítáním, přesně tak, jak ho znají lidé široko daleko.

„Začneme výrobou, ať to pořádně nasajete,“ navrhuje mladý podnikatel s úsměvem a vede nás na prohlídku své třípatrové budovy, kde se ve vzduchu vznáší charakteristická vůně konopí. Začínáme v administrativním zázemí v nejvyšším patře a postupně sestupujeme níže.

Ve sklepě, kde probíhá extrakce účinných látek, se zároveň skladuje balicí materiál. O patro výš nám ukazuje mastičkárnu, prodejnu a expedici. Při cestě zpět se ještě zastavujeme v laboratoři, kde se pečlivě testuje kvalita a obsah účinných látek.

„Většinu přístrojů jsme s tátou, který vlastní stavebně-strojírenskou firmu, vyráběli po víkendech během zimy, kdy nebylo moc práce. Byla to nejen nutnost, ale i můj koníček,“ prozrazuje během prohlídky Nutil, který se ke konopí dostal v roce 2010 a postupně z něj udělal svou životní vášeň.

„Tenkrát bylo trendy mít kytku (marihuanu), tak jsem si doma zkusil dvě vypěstovat a povedlo se. Kouřit jsem to nechtěl, nedělá mi to dobře, tak jsem z toho začal vařit masti. Pracoval jsem u táty ve firmě a odpoledne jsem se bavil výrobou mastiček pro přátele a rodinu,“ popisuje, jak to všechno začalo, a doplňuje, že o pár let později si na vlastním poli začal dokonce pěstovat technické konopí. 

info Foto: Jiří Zerzoň
Jiří Nutil = Konopný táta

„Vážně jsem to začal brát až v roce 2015, kdy jsem začal postupně vyvíjet vlastní technologie,“ podotýká s tím, že ten rok utržil zhruba šedesát tisíc korun.

U táty ve firmě mezitím vedl divizi ocelových konstrukcí. „Stavěli jsme třeba rozhledny nebo mýtné brány,“ zmiňuje. Práce ho ale nenaplňovala, rozhodl se proto začít s něčím novým. „Pronajali jsme si sklep pod kulturákem na okraji Těrlicka v části Hradiště, kde jsme začali mastičky vařit ve větším,“ popisuje punkové začátky Nutil, kterému příprava technologií a certifikací trvala čtyři roky. 

„První mastičku mi schvalovali rok a půl. U kosmetiky musí být hodnocení bezpečnosti, u konopí je to ovšem umocněné ještě na druhou,“ vysvětluje podnikatel. Nelehké prý bylo i vzdělávání se v oboru. „Je to multioborový obor a já jsem navíc neměl žádné kontakty,“ popisuje Nutil největší překážky. 

Nikam ovšem nespěchal. Vše pomalu financoval z výplat a za peníze ze stavebního spoření si koupil první plničku a nějaké drobnosti do výroby. „Táta mě podpořil dobrými radami,“ podotýká. 

Trend CBD kapek i pád trhu

Teprve v roce 2019 začal byznys šlapat. „Měl jsem připravenou firmu, výrobu, expedici, ale neuměl jsem prodávat. Naštěstí se mi po pěti výběrových řízeních podařilo potkat Davida Labaniče, který se nám dodnes stará o marketing,“ vysvětluje Nutil.

O rok později vydělal první milion a dal výpověď v práci. „V roce 2020 přišel boom CBD kapek. Lidé si chtěli v době covidu vylepšit imunitu, takže toho byly plné sociální sítě. Pochytali jsme i velkoobchodní zákazníky – CBD kapky jsme nakonec vyráběli pro 25 firem,“ vypráví podnikatel. V roce 2021 díky tomu dosáhli obratu 35 milionů korun. 

Jak ale trend CBD kapek rychle přišel, tak i rychle odešel. „V roce 2022 to opadlo. Většina z těch osmi set firem, které vznikly, skončila. Dnes je jich na trhu třicet,“ konstatuje Nutil, který v té době přibral do týmu obchodníka a dalšího člověka do výroby. 

Krize a válka na Ukrajině nakonec potrápila i Konopného tátu. Jeho obrat se propadl a teprve loni znovu atakoval třicet milionů korun. „Reklamy na konopné produkty jsou značně omezené. Museli jsme se zpátky přeorientovat na masti, které dnes tvoří čtyřicet procent obratu, protože CBD kapky se propagují nejhůř,“ vysvětluje podnikatel. 

Než se to však podařilo, prožil Konopný táta bouřlivý rok plný výzev. „Bylo to náročné. Měli jsme rozestavěnou továrnu, zároveň jsem stavěl dům a najednou se všechno začalo hroutit,“ vzpomíná dnes už i s úsměvem, protože letošní obrat by mohl atakovat až sedmdesát milionů korun.

Nakonec se karta obrátila a vše se zase stabilizovalo. Továrnu dostavěli a dokonce se jim konečně podařilo vyšlechtit speciální odrůdu bohatou na kanabinoidy. „Šlechtění není lehká záležitost, naštěstí máme skvělou známou,  která celý život šlechtila papriky a na sklonku života začala šlechtit konopí. Vysvětlili jsme jí, co potřebujeme a ona to pro nás během tří let vyšlechtila,“ zmiňuje Nutil. 

Postupně sortiment rozšířili o šampony, kondicionéry, zubní pasty, čaje s konopím, konopný olej i semínka. „Kosmetika má obrovský potenciál – konkurence je tu minimální, a to chci využít,“ dodává s jasnou vizí do budoucna.

„Máme hodně zpětné vazby od zákazníků. Neustále zjišťujeme, co je trápí, takže víme, že je hodně bolí klouby a mají suché ruce. Dále si naše masti berou na ekzémy, opruzeniny, neštovice nebo třeba autoimunitní onemocnění. Naše produkty se používají třeba na bércové vředy, lupenku nebo hemeroidy. Kapky jsou super na spaní a manažeři je používají i na zmírnění stresu. Maminky, které jsou po seniorech nejčastějšími zákazníky, u nás nakupují masti pro děti s atopickým ekzémem. Masti máme certifikované pro novorozence,“ popisuje sortiment Nutil.

Jak konopí funguje

Lidské tělo si přirozeně vytváří endokanabinoidy – látky, které hrají klíčovou roli v udržování homeostázy, tedy rovnováhy vnitřního prostředí organismu. Endokanabinoidní systém reguluje řadu fyziologických procesů, jako je spánek, chuť k jídlu, nálada, bolest či imunitní odpověď.

„Při různých onemocněních nebo chronickém stresu může dojít ke snížení aktivity tohoto systému, což může přispět k rozvoji zdravotních problémů, například zánětlivých, metabolických nebo autoimunitních onemocnění,“ vysvětluje Nutil

„Fytokanabinoidy obsažené v rostlině konopí mají podobnou strukturu jako endokanabinoidy a mohou s tělem spolupracovat tak, že podporují funkci endokanabinoidního systému,“ upřesňuje Nutil, proč může být konopí užitečné při celé řadě potíží.

Zákazníkům Konopného táty radí ve výběru hned tři lidé, včetně Jiřího Nutila. „Často volají babičky, které si neumějí objednat přes e-shop a potřebují poradit,“ vysvětluje podnikatel a doplňuje, že konopí je velmi univerzální a lidé se na ně často obracejí, když jim doktoři už nedokážou pomoct. „Díky tomu, že si konopí šlechtíme, pěstujeme, analyzujeme v laboratoři, tak nepustíme mastičku, která není dobrá,“ tvrdí.

Na otázku, jak zákazník pozná, že je konopná mast kvalitní, odpovídá jednoduše: „Poctivá základní mast je zelená a musí smrdět.“ I když, jak vzápětí podotýká, i to se dá ošidit. Nejlepším ukazatelem jsou tak dobré recenze a také ověřený výrobce, který by neměl mít problém ukázat svoji vlastní výrobnu. 

„V Česku se konopné masti moc nevyrábějí, většinou se jedná o přeprodej. Ani vlastně nevím, jestli máme nějakou konkurenci, která se věnuje celému výrobnímu procesu od pěstování,“ přiznává. „To ovšem neznamená, že musejí být všechny výrobky na trhu nekvalitní. Je tady mnoho srdcařů, kteří začínají jako já před lety,“ zasvěcuje nás Nutil, který ročně zpracuje z pěti tun konopí zhruba dvě stě tisíc výrobků.

Jak se z nás stali konopní nomádi

Jejich produkty odebírá asi padesát menších obchodů po celé republice a také e-shopy Lekárna.cz, Notino nebo Dr. Max. „Koncoví zákazníci si je kupují skrze náš e-shop nebo si k nám dojdou osobně – máme tady podnikovou prodejnu,“ vysvětluje Nutil, který dnes zaměstnává zhruba jedenáct lidí včetně brigádníků.

Jednou z největších výzev, kterým v současné době kromě problémům s reklamou čelí, je legislativa. Největším strašákem je novela o psychomodulačních látkách (PML), která chce regulovat kanabinoidy a kratom.

„Bojujeme proti tomu, aby tam nespadly i naše CBD produkty, které přitom nemají psychoaktivní efekt. Celá legislativa je relativně špatně postavená, protože naše zákony jdou proti legislativě EU. Jako výrobci jsme tak v neustálé nejistotě,“ vysvětluje podnikatel, podle kterého je problém i v tom, že segment je tak univerzální; nemá škatulku, a proto není ani úřad, který by ho kontrolovat.

„Přehazují si to jako horký brambor a nic se neřeší,“ konstatuje.

info Foto: Jiří Zerzoň
Jiří Nutil s „fichtlem“

Přijetí novely by podle něj byl problém nejen pro něj, ale i pro zákazníky. „Kdyby to schválili, tak po nás budou chtít ročně osm set tisíc za to, abychom své produkty vůbec mohli prodávat. Navíc bychom museli mít na e-shopu ověření přes eObčanku, což by naši zákazníci z řad seniorů patrně nezvládli. Naše produkty by se jim ve finále navíc prodražily až třikrát,“ nastiňuje, kolik by stálo rozpuštění nově vzniklých nákladů. 

Další z výzev, která pro změnu nikdy neskončí, je ochrana konopných polí. „Loni nám ukradli sto rostlin, což je zhruba padesát kilo sušeného konopí. Pole proto musíme neustále stěhovat a ukrývat. Jsme takoví konopní nomádi,“ vysvětluje se smíchem.

Do budoucna chce Konopný táta kromě rozšíření kosmetického sortimentu proniknout také do dalších zemí. „Asi třicet procent nám dělá Slovensko, letos se chceme rozšířit do Polska a pak se uvidí. Zdržuje to legislativa, ale chceme to dělat poctivě, takže si počkáme,“ říká Jiří Nutil, který je kromě podnikání aktivní i ve veřejném dění. 

„V jednadvaceti letech jsem dělal radního. Pořádám plesy, ale i třeba závody takzvaných fichtlů. Při té příležitosti jsem dokonce udělal rekord v jízdě na sáňkách tady před barákem. Bývalý starosta mě táhl za svým Mercedesem. Z nuly na 160 jsme to zvládli na pěti stech metrech. Policajti nám to tenkrát měřili,“ vypráví se smíchem Nutil v závěru našeho rozhovoru a je víc než jasné, že se v Těrlicku rozhodně nenudí ani ve volném čase.