Jeden říká tohle, a druhý tvrdí pravý opak. Vy si myslíte, že vaši zaměstnanci jsou k ničemu, oni říkají, že jste špatný manažer. Kdo má pravdu?

Řekněme si na rovinu, že spousta manažerů na lidi ve svém týmu řve, jsou arogantní a ve skutečnosti by neměli řídit vůbec nikoho. A na druhou stranu, najdou se zaměstnanci, kteří jsou líní, nerespektují vedení a už vůbec neuvažují o tom, že by udělali něco navíc.

Když jste šéf, máte po ruce snadné řeší, jak problém se zaměstnanci vyřešit. Ale v téměř každé situaci je i druhá strana příběhu. Samozřejmě, váš zaměstnanec může mít některé negativní stránky (kdo je nemá?), ale nemohl jste je neúmyslně vyvolat svým ne úplně vhodným řízením?

Abyste zjistili, jak to je, projděte si následující situace. Zjistíte, jak problém řešit jinak a pak bude jen na vás, jakou cestou se rozhodnete jít.

Problém: Nedodržuje termíny

Pro manažery je to jeden z nejvíc frustrujících okamžiků: Zajdete za svým zaměstnancem, který měl mít právě dnes splněný úkol, a on se na vás podívá prázdným pohledem: „Já úplně zapomněl, ještě to není hotové.“

Když se taková reakce stane zvykem, nic se nedaří uzavřít bez prodlužování termínů nebo neustálých výmluv, je to víc a víc k vzteku.

Řešení

Zmeškané termíny můžete svádět na to, že zaměstnanec prokrastinuje a chronicky odkládá práci nebo má problémy s autoritou. Ale nemusí to být vždy problém zaměstnance.

Vezměme v úvahu následující: Možná, že má zpoždění, protože si není jistý prací, kterou má zadanou. Neví, jestli ji dělá správně, nebo že směřuje správným směrem. To můžete poměrně snadno vyřešit stanovením kontrolních bodů, což povede k splnění termínů velkých úkolů. Takový postup můžete opakovat tak dlouho, než si začne být zaměstnanec jistý, že může dokončit práci na vlastní pěst.

Může to ukazovat i na komunikační problémy. Je zaměstnanec zmatený v tom, co dělat, nebo kdy to má udělat? Kdysi jsem měl šéfa, který mi neustále posílal podivné e-maily o tom, že „bychom asi měli vydat tiskovou zprávu o nedávném úspěchu. Nejsem si jistý, co přesně by v ní mělo být, ale bylo by dobré dát o nás dát vědět. Přemýšlejme o tom.“ O týden později se mě zeptal, kde mám ten návrh. A já, netuše, že to byl úkol napsat tiskovou zprávu, jsem před ním stál s prázdnýma rukama.

Když zadáváte práci svým zaměstnancům, ujistěte se, že vám rozumějí, že jim poskytujete veškeré informace, které potřebují, aby mohli dokončit práci včas.

Pokud tomu tak je a čas uzávěrky stejně vypršel, je vina na straně zaměstnance a jeho neschopnosti naplánovat si práci.

Problém: Nevychází s ostatními kolegy

Každý manažer chce tým, který skvěle spolupracuje a šlape jako hodinky. Každý pracuje a společně dokáží velké věci. To je důvod, proč je tak důležité, aby si manažer padl s budoucím zaměstnancem do oka při přijímacím pohovoru.

Je zničující, když strávíte několik týdnů hledáním zaměstnance, pohovory, jeho zaškolením… a když už si ho konečně vyberete a snažíte se ho zapojit do týmu, všechno najednou skřípe.

Řešení

Když se ve vašem týmu objeví spory, je důležité se podívat na kořeny problému. Například, stěžují si ostatní zaměstnanci na vlastnosti nebo na kvalitu práce nového kolegy? Hádá se nebo neodvádí svůj podíl na týmové práci?

Problémového zaměstnance musíte mít pod kontrolou, zvlášť když si nesedne se zbytkem týmu.

Ale ne každý pracuje stejným stylem. Jiné návyky ještě neznamenají, že je špatný. Možná je introvert a pracuje lépe o samotě než s velkou skupinou. V takovém případě je dobré vědět, kdy pracuje nejlépe – a při plánování projektů a úkolů na to myslet.

Problém: Nemůžete se na ně spolehnout

Váš zaměstnanec chodí pořád pozdě. Nedodá, co slíbí, a neustále se vymlouvá. Už toho máte dost.

Řešení

Na první pohled to vypadá jako jednoznačný problém zaměstnance. Hlavní otázkou ale je, proč jste jako manažer tenhle problém už nevyřešil?

Pokud se nezabýváte takovými problémy hned, když se dějí, ale odsouváte je do budoucnosti, pak je pravděpodobné, že se nic nezmění. Problém se zdánlivě scvrkává na špatné návyky zaměstnance, který je musí změnit. Ale když lidi nepokáráte za špatný způsob práce, nezmění se to.

Pokud problémy budete řešit přímo, je to nejlepší šance na nápravu.

Problém: Jeho práce se nezlepšuje

Nový zaměstnanec často nesplní vaše očekávání ihned, i když to manažeři obvykle očekávají. Nováčkovi může zabrat nějaký čas, než se naučí všechny procesy ve vaší firmě, zjistí, jaké jsou jeho pracovní povinnosti, a naučí se dělat práci tak, jak ji očekáváte.

A co s tím, když se ani po měsících jeho práce nezlepšila? Podle vašeho názoru by měl plnit úkoly v mnohem vyšší kvalitě, ale on se stále motá v projektech, které nejsou důležité.

Řešení

Nejjednodušší by bylo říct, že „na to prostě nemá“. Ale hlavní problém je jiný: Buď mu nedáváte zpětnou vazbu, nebo ji nedokáže přijmout.

Pokud nedáváte pravidelnou, podrobnou a užitečnou zpětnou vazbu, pak se váš zaměstnanec nemá jak zlepšit. Neví, co dělá správně a co by mohl udělat lépe, a tak dál pokračuje v tom, co dělá. A logicky se jeho práce nemění!

Zkuste ho konstruktivně zkritizovat. Pokud se změnám brání nebo je odmítá aplikovat, je to znamení, že se opravdu nezlepší a nebude dělat kvalitní práci – což asi není ten správný typ zaměstnance, kterého chcete mít v týmu.

Ve většině uvedených případů můžete vidět stejný model: Je to vaše odpovědnost jako vedoucího postavit se k řešení jakýchkoli záležitostí čelem. Teprve pokud to uděláte, můžete si začít myslet, že máte „špatné zaměstnance“.


 Další tip na článek o vztazích ve firmě: Proč vás nesnášejí vaši zaměstnanci? Odpověď můžete najít v tomto textu.