skip to main content
Jak být lepší

Matematika jako byznys? Hejného metoda jde s dobou (a přitahuje kritiky)

3 minuty čtení

Skoro by si mohli vidět do oken. Z Žitné ulice, kde sídlí Česká matematická společnost, to je do kanceláří ve Štěpánské 9 jen chvilka, stačí jednou zabočit a přeběhnout rušnou ulici.

Čtěte také: Martin Roman: Jak se pozná dobrá střední škola

Do kanceláří naproti kostelu sv. Štěpána ale matematici z Žitné nechodí a byli by nejraději, kdyby tam ani nebyly. Šíří se z nich něco, co považují za počtářské kacířství – své ústředí tam má společnost H-mat, která propaguje výuku matematiky metodou profesora Milana Hejného.

Reklama

Profesor Milan Hejný

Organizaci, která slaví pět let, vede zkušený manažer Tomáš Rychecký, který předtím několik let řídil výzkumnou agenturu TNS Aisa a prošel například i firmami Citibank nebo CCS. “Zdá se to vyhrocené, ale je dobře, že se tradicionalisté ozvali. Vyvolalo to debatu o tom, jak učit matematiku. Jsme za to rádi,” říká dvaapadesátiletý absolvent pražské zemědělské univerzity.

Naráží na to, že v posledních měsících se rozjela velmi vyhrocená diskuze o tom, zda Hejného metoda do škol patří, nebo ne. Její kritici, mezi něž kromě některých akademiků třeba z Matematického ústavu patří například poslanec ODS Václav Klaus ml., tvrdí, že děti kvůli ní zaostávají a že je mnohem méně účinná než klasická výuka.

Obhájci v čele s H-matem namítají, že tomu tak není a že atypický, na objevování a hře založený přístup je pro děti vhodnější.

Rychecký a spol. z H-matu postupně vybudovali vcelku efektivně fungující organizaci, což jim jejich odpůrci mimochodem vyčítají a tvrdí, že si z výuky udělali byznys.

Z Hejného metody vychází i úspěšná dětská hra Matemág.

V loňském, ještě nezauditovaném roce hospodařil H-mat, formálně obecně prospěšná společnost, se zhruba 12milionovým obratem. Stejně jako předtím skončil v několikasettisícovém minusu, což mu umožňují smlouvy s klíčovými sponzory – Nadací České spořitelny a Nadací Karla Janečka.

Reklama

“Máme s nimi dohodu, že postupně vylepšujeme naši ekonomiku, takže jejich příspěvky se mohou snižovat,” vysvětluje Rychecký. Jejich loňská pomoc se pohybovala kolem tří milionů korun.

Největší část příjmů H-matu zajišťuje pořádání seminářů a workshopů, na nichž se pedagogové ze základních i mateřských škol s metodou seznamují. Vlastní příjmy spolu s příspěvky sponzorů umožňují týmu H-matu rozvíjet metodu a vzdělávat další lektory. Za loňský rok jejich kurzy prošlo 3284 kantorů.

“Když to přepočteme na žáky, zasáhli jsme takhle 82 tisíc dětí,” zdůrazňuje ředitel H-matu.

Teď je ve firmě ale veškerá pozornost upřená na klíčový produkt – právě vycházejí nové učebnice pro 1. třídy z dílny profesora Hejného a jeho kolegů, které odrážejí současný stav vývoje metody.. A H-mat si je obstaral od A do Z. V minulosti Hejného učebnice vydávalo nakladatelství Fraus, nicméně rozšíření metody již nyní přineslo stav, kdy vedle sebe budou existovat dvě řady učebnic pro 1.třídy – jak od nakladatelství Fraus, tak od H-matu.

Milan Hejný vysvětluje, v čem spočívá jeho metoda.

“Teď budeme každý rok přidávat učebnice pro další ročníky, kolem roku 2023 budeme mít první i druhý stupeň hotový v ucelené koncepční řadě a začneme zase znovu. Po pár letech je třeba učebnice aktualizovat a pečlivě, jako vždy, pilotně ověřit a následně upravit do finální podoby. To jsou právě ty důvody, proč teď vydáváme první třídu úplně nově, i když před 10 lety už pro ně učebnice vydalo Nakladatelství Fraus,” vysvětluje Jan Šedo, který sedí v kanceláři H-matu s Rycheckým.

Vystudovaný informatik, který žil v Německu a živil se tam jako programátor, má ve společnosti na starost IT, marketing a právě i nakladatelskou činnost.

Strategické úvahy se teď směřují k rozvoji Hejného metody na středních školách. Zatímco v mateřských školách i těch základních je už celkem rozvinutá a vyučuje podle ní na 800 škol, což je čtvrtina celkového počtu, na gymnáziích zatím nic. A to se má brzy změnit.

“Pilotně budeme letos zkoušet poprvé vyučovat na střední škole a uvidíme, jak to půjde. Bude to na gymnáziu ve Ždáru nad Sázavou, s nímž dlouhodobě spolupracujeme,” upozorňuje Rychecký.

Aby šli s dobou, před dvěma lety spustili Šedo a Rychecký s pomocí nadšených kolegů ještě jeden speciální projekt na crowdfundingovém webu hithit.com. Vybírali peníze na herní aplikaci pro tablety a mobily, nakonec od lidí získali bezmála 400 tisíc korun, tedy dvojnásobek toho, kolik si stanovili jako nejnižší nutnou sumu, aby hru Matemág mohli vyvinout.

Reklama
Reklama