skip to main content
Český byznys

Materiál na stavbu? Ceny skáčou ze dne na den, říká největší tuzemský prodejce

Na vlastní peněženku to zažil patrně každý, kdo v posledních měsících staví či rekonstruuje: oznámení o dalším skokovém zdražení jsou najednou běžná věc. A tento trend jen tak nezmizí, jak pro Forbes potvrdil Radek Vít, ředitel české jedničky Stavebniny DEK, která je součástí skupiny miliardáře Víta Kutnara.

„Zvyšování cen materiálů na bázi plastu, dřeva a kovů zatím pokračuje a předpokládáme, že potrvá minimálně do podzimu letošního roku. Vrchol tedy ještě nenastal. Je za tím akutní nedostatek materiálu,“ uvádí Vít.

Reklama

Nedostatek trápí všechny segmenty průmyslu a některé z velkých firem dokonce zvažují až zastavení výroby. To ve stavebnictví nehrozí, byť podle Víta dochází k prodloužení dodacích termínů materiálů na stavby.

„Celé to dále znamená navýšení cen novostaveb a rekonstrukcí vlivem vyšších cen použitých materiálů,“ nastiňuje Vít možné scénáře.

„Na jednu stranu to přinese vyšší finanční objem zakázek, na druhou se ale může stát, že některé stavby investoři odsunou s očekáváním, že cena materiálu později o něco klesne. Anebo proto, že pro ně bude stavba či rekonstrukce již cenově nedostupná. Je otázka, který vliv bude silnější.“

Podle čerstvé zprávy Českého statistického úřadu činí meziroční nárůst cen výrobků a materiálů ve stavebnictví 6,2 procenta – jenže průměr slučuje hodně rozdílné položky. Některé komodity si ceny drží, zdící materiály, krytiny, střešní okna či betonové výrobky podražily zhruba do pěti procent.

„Ve skupinách materiálů dotčených nedostatkem jsou ale nárůsty mnohem vyšší. Například v sortimentu izolací čekáme nárůst na konci prvního pololetí kolem dvaceti procent, u materiálů na bázi dřeva a plechu ještě vyšší, minimálně třicet, ale i šedesát procent,“ uvedl ředitel Stavebnin DEK.

Budoucnost je proto zastřena řadou neznámých. U izolací odhaduje Vít zklidnění situace během letních prázdnin, u dřeva do podzimu. „Pokles ceny dřeva se dá čekat nejdříve v zimě. Co se týče výrobků na bázi plechu a stavební oceli, tam zatím nedokážeme předvídat, jak dlouhodobý nedostatek nás čeká.“

Reklama

Vít Kutnar s rodinou

  • Majetek v hodnotě 6,0 mld. Kč
  • 39. nejbohatší Čech v žebříčku roku 2020

Stavebniny DEK mají největší skladové zásoby v Česku, aktuálně za víc než 2,2 miliardy korun, a tak tuzemská jednička situaci zvládá.

„Daří se nám zajistit pro zákazníky materiál za velmi konkurenceschopné ceny. Z tohoto důvodu nevykrýváme spekulativní objednávky překupníků a materiál držíme k dispozici naší kmenové zákaznické skupině profesionálů ve stavebnictví,“ popisuje Vít.

Což neznamená, že by situace byla snadná. Do už tak vysokého hladu po stavebninách, který v Česku dlouhodobě panuje, vstoupil „nový normál“.

Všichni se musíme přizpůsobit nové situaci.

„Realizační firmy by měly velmi dobře zvážit, jakou cenu jsou schopny investorovi garantovat v situaci, kdy dnes objednávají materiál s dodáním za několik týdnů a akceptují, že cenu dohodneme až podle aktuální fakturační ceny od našeho dodavatele,“ vysvětluje Vít.

„Vstupní ceny se mění skokově ze dne na den, a proto neumíme garantovat fakturační cenu v delším časovém horizontu, což bylo dříve běžné. Nastala nová situace a všichni ve stavebnictví se jí musíme přizpůsobit.“

Firmy si proto nastavují priority tak, aby stavebnictví nepotkal osud, jehož se obávají některé průmyslové podniky z těžce zasažených segmentů: dočasné zastavení produkce.

„Za prvé je potřeba zajistit dostatek materiálu pro stavby našich zákazníků, aby se nedostali do situace, kdy nejsou schopni pokračovat v práci,“ konstatuje Vít. Další prioritou je příznivá cena – s přihlédnutím ke všem výše popsaným jevům.

„Cenové posuny zkrátka musíme promítnout do fakturačních cen. Díky velikosti našich skladových zásob se ale dokážeme přizpůsobit, pružně reagovat a lépe se předzásobit,“ tvrdí Vít.

„Zákazníkům potom nabídneme cenu odpovídající výhodnému nákupu v určitém čase. Věříme, že společně letošní situaci zvládneme a dobře se připravíme na rok 2022.“

Reklama
Reklama