Svět letecké dopravy se nachází uprostřed krize, která hravě překonává všechny předešlé. Létá se minimálně a výhled na několik příštích měsíců je v tuto chvíli velmi nejistý. Alespoň jedna dobrá zpráva by se však přece jen našla, a to v souvislosti s dosud proklínanými stroji Boeing 737 MAX.

Inkriminovaná letadla jsou sice kvůli dvěma tragickým nehodám, jež si vyžádaly životy 346 lidí, celosvětově uzemněna už více než rok a půl, ale splnit všechny přísné požadavky ze strany leteckých úředníků se inženýrům americké firmy podařilo teprve nyní. Výsledky zářijových zkušebních letů pod hlavičkou EASA, tedy hlavního evropského regulačního orgánu, dopadly podle všeho dobře, a proto teď s výjimkou administrativních formalit už nic nebrání tomu, aby mohl letoun znovu začít přepravovat pasažéry.

„Naše analýza ukazuje, že je bezpečný, dosažená úroveň bezpečnosti je pro nás již dostatečně vysoká,“ cituje šéfa EASA Patricka Kye zpravodajská agentura Reuters.

MAXy se sice mohou na evropské nebe vrátit ještě před koncem letošního roku, otázkou však je, zda budou mít pro koho létat

Frázi ‚vzlet povolen‘ by podle evropského leteckého úřadu mohli piloti dotčených strojů ve svých sluchátkách teoreticky opět zaslechnout už v rozmezí příštích dvou měsíců. Jestli se tak ale vzhledem k aktuálně nepříznivé zdravotní situaci skutečně stane, je v tuto chvíli stále poměrně nejasné.

„MAXy se sice mohou na evropské nebe vrátit ještě před koncem letošního roku, otázkou však je, zda budou mít pro koho létat,“ potvrzuje hlavní ekonom Trinity Bank Lukáš Kovanda. „Evropa je z globálního hlediska obzvláště citelně zasažena druhou vlnou koronavirové pandemie, takže hrozí, že masivní útlum letecké dopravy na starém kontinentu jen tak neskončí,“ dodává.

Kromě EASA provádí vlastní certifikační proces i americký Federální úřad pro letectví (FAA), jeho šéf Steve Dickson se s nejnovější verzí legendární ‚sedmtřisedmičky‘ proletěl koncem září, přičemž i on sám se vyjádřil v tom smyslu, že je s chováním dotčeného letounu spokojen. Kdy přesně by se letadlo mohlo objevit rovněž na tamním nebi, ale dosud úřad nezveřejnil.

Několik Boeingů 737 MAX má ve své flotile i česká společnost Smartwings. A také v jejím případě platí, že dotčená letadla strávila zatím více času na zemi než ve vzduchu. Jiří Šimáně, jeden z jejích majitelů, Forbesu potvrdil, že jen do letošního března utrpěly aerolinky kvůli uzemnění sedmi strojů (a prodlevám s dodávkou dalších devíti) ztrátu ve výši dvou miliard korun. A protože americký výrobce dosud české společnosti žádné finanční odškodnění neposkytl, podal na něj tuzemský letecký dopravce žalobu.

Vydání Forbesu Zázrak

Jaký je Šimáněho názor na inkriminované letouny, se můžete dočíst v obsáhlém rozhovoru, který je součástí našeho nejnovějšího magazínového čísla.

Boeing během uplynulého měsíce neobdržel na své MAXy jedinou novou objednávku. Ba naopak, hned tři z nich musel odepsat, jelikož některé aerolinky zkrátka a dobře ztratily o dotčené stroje právě vzhledem k nejasnostem ohledně data potřebné certifikace a přetrvávající koronakrizi zájem. Zda na tomto nelichotivém stavu dokáže aktuální veskrze pozitivní novinka něco změnit, ukážou nejspíš už následující týdny.