Před dvaceti lety se na pražské VŠE setkali mladý kantor Ota Novotný a student Vojtěch Opleštil. Dnes tam mimo jiné oba působí jako ředitelé MBA programů. Přestože si jejich programy částečně konkurují, ve spoustě otázek se oba shodnou. Jaké atributy by podle nich měl mít kvalitní studijní program, zjistíte ve společném rozhovoru.
Reklamy na získání titulu MBA vyskakují na každém online rohu. Jaká je primární hodnota tohoto titulu?
Ota: Rozhodně to není o tom „papíru na stěnu“. Velkou hodnotu přináší možnost osobních setkání s odborníky, řešení praktických úkolů ve skupině a pevné propojení s kohortou spolužáků. Osobně bych si třeba nevybral MBA program, který lze studovat pouze online.
Vojtěch: Dodám, že dobré MBA má význam jak pro lidi, kteří mají několik let zkušeností, tak pro studenty třeba s dvaceti lety praxe. I ti si díky kvalitnímu MBA doplní znalosti a nové trendy v oborech, kterým dosud nevěnovali pozornost. Správný program vám pomůže si poznatky a zkušenosti lépe propojit a vytěžit z nich maximum k dalšímu posunu v byznysu či kariéře.
Jak najít to správné MBA pro svůj osobní rozvoj?
Ota: Musíte se sami nejdříve rozhodnout, čeho chcete v práci dosáhnout, kam se posunout a co pro to potřebujete. Nabízené programy se liší v délce studia, počtu odučených hodin, kvalitě studentů a vyučujících, akreditacích, zaměření a tak dále. No a hlavně je tam také otázka kvality.
Vojtěch: Musíte zvážit i své osobní možnosti. Budete muset obětovat hodně času ze svého osobního života, u nás je to skoro každý druhý pátek a sobota. Nejde jen o osobní rozvoj – jde i o to, co lze využít pro vaši firmu, kolik poznatků a dovedností je přenositelných. To nezískáte za patnáct minut denně. A pokud jde o kvalitu, tak naše fakulta má jako jediná v ČR tzv. Triple Crown akreditací pro business školy.
Vaše MBA jsou několikanásobně dražší než online MBA. Proč? Je přidanou hodnotou networking?
Ota: Hodnota, kterou doručujeme, daleko přesahuje hodnotu „obyčejného“ MBA s pár hodinami na jeden modul a jedním lektorem. Naším cílem je nabídnout nejen znalosti, ale i nezapomenutelný studijní zážitek. I díky networkingu se zkušenými účastníky a lektory z akademického světa i z partnerských firem se něco naučíte.
Problém, který člověk v práci má, se může v takové diskusi vyřešit třeba jen krátkým hovorem u kávy mezi výukovými bloky. No a cena je nastavena také tak, aby si u nás lidé nestudovali „na zkoušku“. Máme zájem o studenty, kteří jsou pevně rozhodnutí jít za svým cílem a také tomu jsou ochotni něco obětovat a mají zájem celé studium dokončit.
Vojtěch: Networking a možnost učit se od ostatních zmiňují naši studenti jako jednu z největších hodnot. Celých 40 procent našich studentů tvoří cizinci, ženy z ČR i ze zahraničí potom představují 36 procent všech studentů.
Vojtěch Opleštil je výkonným ředitelem Executive MBA na Fakultě podnikohospodářské. Před tím strávil přes 16 let jako manažerský poradce v Deloitte, PwC a Novartisu. Vedle toho vyučuje firemní strategii.
Ota Novotný je akademickým ředitelem transformačního datového MBA. Založil expertní platformu Data & Business VŠE a datovými nadšenci oblíbený Data Festival. Na VŠE působí také jako prorektor pro rozvoj a Corporate Relations.
Jen výjimečně máme dva studenty ze stejného odvětví. Takže rozmanitost názorů, zkušeností, přístupů k řešení problémů je opravdu veliká. A cena se odvíjí i od počtu hodin v celém studiu. Jako jediná škola s akreditací AMBA v ČR plníme její kritérium aspoň 500 hodin v přímé výuce a celkem 1800 hodin studentské aktivity.
Samozřejmostí je v obou našich programech i velké zapojení externích partnerů, což dále zvyšuje hodnotu programu a možnost networkingu.
Vysoká škola ekonomická v Praze tedy v rámci svých MBA spolupracuje s firmami?
Vojtěch: S firmami spolupracujeme formou workshopů, při nichž studenti řeší jejich problémy. Byl u nás manažer roku 2021 Jan Lát z firmy Beneš a Lát nebo Jiří Rabiec a Anna Matoušková, naše absolventka, ze CE Industries. V 2. ročníku mají studenti týmové poradenské projekty v délce cca 100 hodin. A to nemluvím o hostech ve výuce, například z Deloitte nebo z ČNB. Spolupracujeme i se zahraničními univerzitami.
Ota: Na Fakultě informatiky a statistiky si na spolupráci s firmami zakládáme i v rámci běžných programů. V MBA programu Data and Analytics for Business Management powered by KPMG pak máme navíc kromě firem i akademického partnera, kterým je SCET UC Berkeley. Spojením s partnery z firem i dalších univerzit získáváme nejen kvalitní kantory, ale máme také vždy rychlou validaci naší problematiky v praxi.
Vojtěch je ředitelem exekutivního MBA, zatímco Ota vede transformační datové MBA. Co si pod tím můžeme představit?
Vojtěch: Exekutivní znamená dvě věci. Za prvé, že je zaměřeno na lidi s delší praxí a vyššími pozicemi. Obvykle se u MBA požadují aspoň tři roky praxe, my požadujeme minimálně šest let, ale průměr máme přes dvanáct let. A pak to znamená, že i když máme čtyři vedlejší specializace, tak náš program je „general“, takže tak jako CEO nebo člen boardu by měl mít přehled o všech oblastech, tak to dostane i náš absolvent.
Ota: „Moje“ MBA je určeno zejména zájemcům o nějakou změnu, proto transformační. Přicházejí k nám manažeři, kteří se chtějí naučit lepšímu rozhodování na základě práce s daty, ale i dataři, kteří se naopak chtějí posunout na datově-manažerské pozice. Datové MBA se do hloubky zabývá konkrétní problematikou a vycházejí z něj skuteční odborníci v oboru datové analytiky. V podobném duchu budeme od příštího roku otevírat také MBA na řízení podnikového IT.
Co byste poradili potenciálním účastníkům svých MBA programů?
Ota: Já bych doporučil, aby si stáhli naši brožuru a případně si domluvili i osobní setkání. Se seriózním zájemcem se vždy rád setkám a proberu s ním, zda je vhodným kandidátem a zda mu naše datové MBA přinese požadovanou hodnotu. No a také by neměli propásnout registrace k samotným přijímacím pohovorům. V prvním kole jsme již přijali pestrou skupinu účastníků. Doplňující druhé kolo končí 30. června, avšak kapacita se letos rychle plní, takže doporučuji s registrací příliš neváhat.
Vojtěch: Být vnitřně přesvědčen, že do toho chci jít a že vím proč. Motto našeho programu je Demanding programme for a challenging world. Je to velké rozhodnutí, jako když se na úrovni firmy rozhodnete pro velkou akvizici – bude to hodně práce, ale zase vám to může hodně přinést. Termín na první kolo přihlášek je 12. června.
A které z vašich MBA programů byste doporučili?
Ota: No samozřejmě to moje! Ale určitě bude záležet na tom, čeho chcete v životě dosáhnout, kam se posunout. Věřím, že i díky tomu je zde hodně prostoru i pro Vojtovo MBA.
Vojtěch: Oba programy patří v ČR a střední Evropě ke špičce. Náš program je zaměřen více do „general managementu“, Otův program je zase specializovanější. Myslím, že si vybere každý.