Americkému provozovateli restaurací rychlého občerstvení McDonald’s v prvním čtvrtletí klesl čistý zisk o 28 procent na 1,1 miliardy dolarů, částečně kvůli zavírání provozoven v Rusku. Firma to dnes uvedla ve své výsledkové zprávě. Řetězec zvýšil tržby kvůli růstu cen ve Spojených státech a rovněž díky novému věrnostnímu programu.

Celkové tržby v období od ledna do března vzrostly o jedenáct procent na 5,67 miliardy dolarů. Překonaly tak odhady analytiků, kteří čekali tržby 5,59 miliardy dolarů.

McDonald’s po invazi ruských vojsk na Ukrajinu dočasně zavřel v Rusku 847 restaurací. Firma v zemi stále platí 62 tisíc svých zaměstnanců. Řetězec v Rusku vlastní a provozoval 84 procent restaurací pod svou značkou, zbytek jsou franšízy. Vlastní také 108 restaurací na Ukrajině, které zavřela na konci února.

Firma uvedla, že jen v důsledku uzavření ruských provozoven očekává měsíční ztrátu na tržbách asi padesát milionů dolarů. McDonald’s v Rusku a na Ukrajině vynaložil během čtvrtletí 27 milionů dolarů na mzdy, pronájmy a platby dodavatelům. Společnost rovněž uvedla, že má zásoby v hodnotě sto milionů dolarů, kterých se pravděpodobně zbaví, protože její restaurace jsou zavřené.

Celosvětové tržby v provozovnách otevřených alespoň jeden rok vzrostly v prvním čtvrtletí téměř o dvanáct procent. K jejich růstu přispělo mimo jiné uvolňování protipandemických opatření na mnoha trzích, například v Británii, Francii a Brazílii.

Ve Spojených státech tržby v provozovnách otevřených nejméně rok stouply o 3,5 procenta. V Číně se kvůli zavádění protipandemických uzávěr naopak snížily.