Je to film, který letos na festivalu v Cannes vyvolal nejbouřlivější reakce. Megalopolis režiséra Francise Forda Coppoly někteří označují za budoucnost kinematografie, druzí za nesoudný chaos.

Distributor Dominik Hronec z Film Europe ho v rozhovoru pro Forbes označuje za „filmové monstrum“. „Ani ve snu by mě nenapadlo, že budeme mít možnost se o tento film jako distributor ucházet,“ sděluje zástupce společnosti, která film uvede do českých a slovenských kin.

Hronec, který prý vývoj Coppolova díla sleduje už roky, zpozorněl asi dva týdny před zahájením festivalu v Cannes. Tehdy se totiž objevily informace, že Megalopolis nemůže najít amerického distributora, nejlépe velké hollywoodské studio, které snímek uvede do kin.

Coppola ho totiž zafinancoval sám svými 120 miliony dolarů. Podle informací některých oborových webů však vyžadoval od potenciálního kupce další desítky milionů na marketing. Titulu, který někteří hollywoodští insideři označili za „neprodejný“.

„Můj bezprostřední pocit byl, že práva nakonec koupí nějaký streamer s limitovanou kino distribucí. Film jsme viděli den před premiérou v Cannes na soukromé projekci pro nákupčí ve velkém IMAXu. Hned po promítání nám bylo jasné, že titul rozdělí kritiku i diváky na dva tábory,“ říká Hronec, který ve firmě Film Europe, již vede jeho otec Ivan, pracuje jako kreativní ředitel.

Pro otce a syna ale prý šlo o lásku na první pohled, tudíž výzva film distribuovat byla velmi lákavá. „Hned jsme se začali o film aktivně ucházet a asi po týdnu intenzivního vyjednávání se nám to podařilo. Stejně, jako je film velkolepý a jedinečný, tak jsou i podmínky, za kterých jsme jej získali. Detaily však prozradit nemůžeme,“ říká Hronec. 

Zájemců podle něj bylo více. „Film nás dostává do jiné distribuční ligy, což je zodpovědnost a vzrušení zároveň,“ míní zástupce společnosti, která do českých a slovenských kin či na svoji VOD platformu uvádí často menší festivalové snímky.

Loni z Cannes vezli například film Jeanne du Barry – Králova milenka s Johnnym Deppem, úspěch měl v českých kinech i jejich Chlast od režiséra Thomase Vinterberga.

Při nákupech filmů v Cannes jde o rychlost, někdy distributoři mají k dispozici pouze scénář. Největší zájem je o snímky z hlavní soutěže, první negativní reakce však mohou takovou investici „zchladit“.

Nedá se ani řídit podle několikaminutových potlesků vestoje, ty na Riviéře vyvolává skoro každá premiéra. Další filmy, které pak platí za klasiku, v době uvedení festivalové publikum odmítlo a Zlatou palmu, tedy nejvyšší ocenění, také nedostaly. 

Jednotlivé tituly prý zdražují, je o ně hodně zájemců i ze stran streamovacích platforem, ačkoli v kinech jde o díla pro pár tisícovek diváků. Malé snímky stojí kolem půl milionu, ty větší milion i více, jedná se o několikaletá práva na uvedení v daném teritoriu. Na trhu Marché du Film se pak prodávají ještě nenatočené, nicméně potenciálně atraktivní tituly.

Megalopolis, sci-fi drama z metropole v rozkladu, v níž se bojuje o moc, je podle Hronce „filmovým monstrem operního rozsahu“. „Diváci znají Coppolovu tvorbu, a ta pravděpodobně vytváří jistý typ očekávání. Moje rada zní: nečekejte nic a dostanete všechno,“ říká. Film, na němž režisér údajně pracoval čtyři dekády, je podle něj inspirován i aktuálními konflikty.

„Ve světě se nově rozdávají karty mocnostem a každá má svou představu o budoucnosti. Právě spor o vizi budoucnosti a úpadku zlaté minulosti je pro mě hlavním pilířem filmu,“ popisuje. Megalopolis s Adamem Driverem v hlavní roli prý bude k vidění na festivalu Be2Can od 2. do 9. října 2024, poté vstoupí i do standardní distribuce.

Do českých kin se ale z letošního ročníku festivalu v Cannes chystá více filmů. Společnost Aerofilms veze třeba tituly Bird režisérky Andrey Arnold a Parthenope od Paola Sorrentina, už na konci června pak uvidíme western Kevina Costnera Horizont: Americká sága.

Společnost Artcam Films zase nakupovala v sekci Un Certain Regard a přiváží „vtipný a dojemný příběh o dospívání na venkově“ s názvem Vingt Dieux, což distributoři přeložili jako Ty krávo!