Zatímco naši sousedé mají vůli a drajv nás překonávat, v tuzemsku lidem takový hlad po úspěchu schází. Což má několik důvodů, prohlásil na říjnové konferenci Lepší Česko partner poradenské společnosti KPMG Petr Bučík.
Ačkoli je se svými téměř dvaceti lety asi nejdéle sloužícím šéfem poradenské společnosti v Česku, ve své rodině je podle svých slov považován za nejméně úspěšného člověka. „Celý život jsem byl vychováván, že převezmu rodinné firmy. Můj otec mi akorát zapomněl říct, že mi je nepředá a prodal je,“ svěřil se Petr Bučík.
Když tedy přemýšlel, co bude dělat, rozhodl se v roce 2006 začít pracovat v KPMG. A přestože se dostal do vedení firmy, která je součástí takzvané velké čtyřky, na jeho příbuzné to dojem úplně nedělá. „Kdykoli se dostanu na rodinné setkání, tak se ptají, kdy už začnu dělat něco pořádného,“ uvedl Bučík na akci Forbesu, jejímž letošním tématem bylo hledání českého sebevědomí.
Jak Petr Bučík dodal, v KPMG si sebedůvěru budují díky tomu, že jsou sice mezinárodní firma, ale fungují výrazně decentralizovaně. Sice jim z centrály chodí základní strategie, ale to, jakým způsobem nakonec ve svém regionu operují, je hlavně na nich samotných. Což se propisuje do sebevědomí pracovníků.
„Investujeme svoje peníze, bereme na sebe veškerá rizika, musíme se na trhu rvát, hledat nejlepší lidi a motivovat je.“
Dopředu je žene i, jak Bučík říká, pudový instinkt. „Velmi stručně lze popsat jako ‚buď to půjde, nebo půjdeme my‘. Buď jste úspěšní, táhnete byznys, lidi a klienti za vámi jdou, máte výsledky, nebo se musíte sebrat a nechat to místo někomu lepšímu.“
Obecně však mají podle něj Češi problém, že nejsou hladoví. Chybí jim vnitřní motor opravdu makat a uspět. „Když to srovnám s Polskem, tak tam opravdu vidíte neskutečný drajv a vůli i nás Čechy překonávat. Je to vidět v infrastruktuře, armádě, stavebnictví… Prostě v celé řadě odvětví.“
Při svém srovnání vychází Petr Bučík z toho, že je v české KPMG vedoucím partnerem poradenských služeb ve střední a východní Evropě.
Foto Martin Svoboda
Petr Bučík
Jako příčinu toho, že Češi nejsou tak hladoví, vidí skutečnost, že se v tuzemsku krásně žije. Jsou tu podle něj pěkná města a příroda, byť se to nemusí lidem zdát, stát funguje a navíc stále platíme v mezinárodním srovnání za jednu z nejbezpečnějších zemí světa.
„Vidím to i na našich mladých zaměstnancích, kteří přicházejí. Většina jsou děti z úspěšných rodin, viděli půlku světa a nemají přirozenou motivaci jít se rvát,“ líčil partner KPMG.
K tomu, aby v sobě Češi probudili chuť rvát se o úspěch, by podle Bučíka musela přijít nějaká krize. Šok, který by je vyvedl z jejich komfortní zóny.
Za nedostatkem hladu pak vidí ještě jeden důvod. A tou je současná výchova dětí, která podle něj už nedělá z kluků tvrdé chlapy. „Dnes jsou mladí muži stále měkčí a měkčí,“ míní partner KPMG.
Přitom právě na schopnosti se rvát, nevzdávat se a případně se poučit z chyb podle něj velmi závisí. „Právě zvládnuté neúspěchy vám zvedají sebevědomí. To všechno vás posouvá dopředu,“ uzavřel své vystoupení na Lepším Česku Petr Bučík.