Od svého průlomového vystoupení ve známé reality show Amerika má talent ohromuje mentalista Oz Pearlman svými schopnostmi korporátní Ameriku a nyní okouzluje i nejlepší zaoceánské sportovce. Už si tím vydělal kolem deseti milionů dolarů, tedy skoro čtvrt miliardy korun.

V mrazivém prosincovém dni ve studiu na Manhattanu se Oze Pearlmana ptají, jak přesně se mu podařilo proměnit balíček karet, který držel v rukou hráč amerického fotbalu Dak Prescott, ve zvíře, které navrhl jeho spoluhráč z týmu Dallas Cowboys. Jako každý správný kouzelník se však Pearlman zdráhá prozradit své tajemství.

„Lepší otázka by zněla: ‚Jak jste vůbec věděl, že si vybere zlatou rybku?‘“ říká 42letý mentalista z Brooklynu o triku, který předvedl během návštěvy tréninkového kempu Cowboys v roce 2023.

„Protože nejvtipnější na tom virálním videu je, že jeden chlapík říká: ‚Co kdyby sis vybral žirafu?‘ Tyhle malé autentické momenty jsou důležité, že? Abyste viděli, že je to skutečné, že tam není nic zinscenovaného nebo naaranžovaného, protože byste poznali, kdyby to tak bylo.“

Prescottova peprná reakce se zdála být zcela autentická. Pearlman se specializuje na mentalismus, což je obecně podskupina magie zaměřená na ovlivňování a rozpoznávání myšlenek diváků, která se moc nedá znovu reprodukovat.

V posledních letech se stal pravidelným hostem v týmových střediscích americké NFL, kde čte myšlenky hvězdných hráčů amerického fotbalu, včetně Lamara Jacksona z Baltimore Ravens a Joea Burrowa ze Cincinnati Bengals.

V loňském pořadu Hard Knocks na HBO Pearlman zopakoval trik se zlatou rybkou s hráčem New York Jets Aaronem Rodgersem. Jeho vystoupení však mají i poněkud vyšší grády.

Dokázal například správně uhodnout telefonní heslo hráče Seattlu Seahawks D. K. Metcalfa a bankovní PIN kód Connora McGoverna z Buffala Bills. V prosinci tento výkon mimochodem zopakoval s debetní kartou reportéra amerického Forbesu. Od té doby byl kód změněn.

Pearlmana jste mohli vidět, jak okouzluje slavné sportovce v jednom z videí na TikToku, které propaguje televizi ESPN, nebo na Instagramu, kde ho sleduje 7,2 milionu lidí. Navzdory zdánlivé všudypřítomnosti jsou však představení pro sportovní týmy činností, které se Pearlman začal věnovat teprve nedávno.

info Foto Profimedia
Oz Pearlman během svého vystoupení na Floridě

Stále se živí převážně firemními vystoupeními pro společnosti, jako je Apple, Netflix nebo Walmart, a není zrovna levný – za jedno číslo si obvykle účtuje 75 až 150 tisíc dolarů, občas i víc než dvě stě tisíc dolarů, pokud účinkuje v zámoří.

Při 145 loňských akcích Pearlman podle odhadu Forbesu v roce 2024 vydělal zhruba deset milionů dolarů před zdaněním.

Takové peníze ho sice nestavějí na úroveň například Davida Copperfielda, který v posledním žebříčku nejlépe placených kouzelníků podle Forbesu v roce 2019 inkasoval odhadem šedesát milionů dolarů. Pearlman by se nicméně v tomto žebříčku umístil mezi prvními pěti.

A na rozdíl od konkurenčních kouzelníků s rezidencemi na Las Vegas Strip nebo na turné po celé zemi se nemusí starat o drahou pyrotechniku a nikdy nemusel prodávat vstupenky ani nahánět diváky, aby zaplnil sedadla.

Od roku 2022 Pearlman svými kousky uchvátil už devět týmů z NFL, tři z univerzitního fotbalu a dva z NBA a objevil se v bezpočtu sportovních pořadů na ESPN a Barstool Sports.

Sportovní svět obvykle neplatí tak dobře jako korporátní Amerika, ale tato strategie zapříčinila, že jeho popularita raketově vzrostla, což se promítlo přímo do jeho zisku.

Je to tak, jak předvídal

„Jediná část lineárního televizního vysílání, která stále roste, je sport,“ říká a opírá se o údaje společnosti Nielsen, podle níž 96 ze stovky nejsledovanějších televizních přenosů v roce 2023 byly profesionální nebo univerzitní zápasy amerického fotbalu. „Všechno ostatní jde dolů,“ dodává.

„Podívejte se, jak lukrativní byla smlouva s NFL,“ dodává s odkazem na balík mediálních dohod, které byly podepsány v roce 2021 a které mají během jedenácti let vynést více než 125 miliard dolarů. „Podívejte se, jak lukrativní byla dohoda s NBA. Chci připoutat svou loď k někomu, kdo jde nahoru, ne k někomu, kdo jde dolů,“ podotýká mentalista.

Byť se může zdát, že je jasnovidec, ani Pearlman nikdy nepředvídal, že si vybere svou profesi, ani velikost svého úspěchu. „Jak by řekla židovská matka: ‚Je to dobrý koníček pro lékaře,‘“ žertuje. Ani to mu však nezabránilo v tom, aby se do tohoto řemesla zamiloval, když ve svých třinácti letech poprvé na výletní plavbě spatřil magii naživo.

O několik let později, když se jeho rodiče rozvedli a každý zvlášť se vrátili do Izraele, kde se Pearlman narodil a žil do svých tří let, nastoupil na Michiganskou univerzitu, kde mu vystupování dokázalo zaplatit školné, knihy a nájem.

Dokonce mu to pomohlo získat práci na Wall Street u společnosti Merrill Lynch, která se zabývá správou investic – bylo těžké odolat a nepřijmout někoho, kdo má v životopise napsáno „profesionální kouzelník“.

„Je mi líto toho, kdo půjde po mně,“ říká Pearlman. „Každý můj pohovor trval o patnáct minut déle. A na konci na mě vždy mrkli a přikývli: ‚Nebojte se, ozveme se vám později,‘ protože si lidi umím získat,“ tvrdí.

Pro muže, kterého nyní najímají obří firmy, jako je Apollo Global Management, Citi a JPMorgan Chase, je ironií osudu, že práce ve finančním světě nebyla nic pro něj.

Chvíle prozření přišla po představení pro finančního ředitele společnosti Merrill Lynch, který byl šokován, když se dozvěděl, že je jeho zaměstnancem, a ne kouzelníkem na plný úvazek. „Co tady sakra děláš?“ zeptal se ho tenkrát. Sám si položil stejnou otázku a o měsíc později dal výpověď.

Následující desetiletí bylo krušné. Pearlman vystupoval po restauracích a barech či na rozlučkách se svobodou. Průlomový okamžik přišel v roce 2015 v desáté sérii reality show televize NBC Amerika má talent.

Soutěž sice nevyhrál, skončil třetí za břichomluvcem a komikem, ale celonárodní publicita ho katapultovala na dříve nepředstavitelnou úroveň.

Vystupoval před publikem, kde mu nikdo nevěnoval pozornost, ale právě takhle se naučíte zaujmout obecenstvo.

„Oz je na rozdíl od ostatních lidí, kteří byli v soutěži Amerika má talent, úspěšný, protože si léta poctivě odpracovával své zásluhy,“ říká Pearlmanův přítel Bill Herz, prezident rezervační agentury Magicorp Productions a sám uznávaný kouzelník.

„Hrál na místech, kde se vám lepily nohy k podlaze polité pivem. Vystupoval před publikem, kde mu nikdo nevěnoval pozornost, ale právě takhle se naučíte zaujmout obecenstvo.“

Přesně tak se mu podařilo navázat nepravděpodobné spojení, které mu nakonec pomohlo proniknout do světa sportu. Když Pearlman před patnácti lety hrál na vánočních večírcích za méně než tisíc dolarů, seznámil se s reportérem televize ESPN Adamem Schefterem. 

To vedlo k vystoupení na Schefterově oslavě padesátin a na bar micva a bat micva (židovské náboženské obřady – pozn. red.) jeho dětí.

Shodou okolností byl Seth Markman, viceprezident produkce ESPN, před třemi lety přítomen na oslavě Schefterovy dcery a Pearlmanovo vystoupení, které obsahovalo trik související s americkým fotbalem, ho zaujalo.

Pearlman už v minulosti v televizi absolvoval několik menších výstupů, ale tohle byl odrazový můstek k tomu, aby zkusil něco většího. Se Schefterem, který hrál roli neoficiálního bookera, si Pearlman na léto domluvil tři týmy NFL: Ravens, Seahawks a Tampa Bay Buccaneers. ESPN s ním vyslala filmový štáb, který natáčel videa pro použití v televizi a na sociálních sítích.

Pro sportovní týmy je Pearlman snadným prodejním artiklem. „Trenéři vždy hledají alternativní aktivity,“ poznamenává Schefter a upozorňuje na potřebu rozbít monotónnost tréninkového kempu.

Mezi tyto možnosti mohou kromě živých bavičů patřit také vodní parky, bowlingové dráhy nebo kina. Bývalý zaměstnanec pro Forbes uvedl, že jeden z týmů NFL vyčlení na jednu nebo dvě zábavní akce pro hráče za sezonu třicet až padesát tisíc dolarů, přičemž velká část těchto výdajů obvykle připadá na jídlo a dopravu.

info Foto Profimedia
Za jedno vystoupení si Oz Pearlman účtuje i dvě stě tisíc dolarů.

První kolo Pearlmanových návštěv v NFL v roce 2022 bylo velmi úspěšné. Následovala představení pro Cowboys, Bengals, Green Bay Packers a o rok později s Jets.

Letos se vydal na své číslo k Bills a během přípravného zápasu na hřišti soupeře také k Philadelphii Eagles. Díky tomuto vystoupení pak získal zakázku v domě majitele New England Patriots Roberta Krafta.

„Nejdřív jsem se snažil týmy přemlouvat já,“ říká Schefter. „Teď mi volají samy a ptají se mě: ‚Hele, můžeme letos sehnat Oze?‘“

Pearlman tvrdí, že chce nakonec navštívit všech 32 klubů NFL, ale dává si pozor, aby se vyhnul přesycení tímto sportem, a omezuje se na tři nebo čtyři kluby v každé sezoně. Navíc vymýšlení jeho vystoupení je zdlouhavý proces, který pokaždé zabere téměř rok plánování.

„Koupil jsem si voděodolný zápisník s přísavkami a přísahám Bohu, že když mě to napadne, píšu si poznámky ve sprše,“ prozrazuje. „Můj tvůrčí proces je takový, že začínám koncem a pracuji pozpátku.“

Pracovat chytřeji, ne tvrději

Ačkoli je daleko od svého maxima 265 akcí ročně, Pearlman, otec čtyř dětí, chce toto číslo ještě snížit a „pracovat chytřeji, ne tvrději“. Klíčem k tomuto cíli je právě sport.

„V posledních třech letech jsem se ohromně zviditelnil a můžu si účtovat vyšší sazby, protože jsem nyní nejsledovanějším mentalistou v zemi,“ chlubí se Pearlman.

Jeho působení se již rozšířilo i do basketbalové NBA, minulý měsíc vyšlo video s jeho vystoupeními pro kluby Milwaukee Bucks a Los Angeles Lakers, a do budoucna se chystá proniknout i do dalších sportů, jako je například golf. „Chci být spojován se sportem. Chci být vnímán jako sportovní mentalista,“ říká Pearlman.

Pearlman si mezitím užívá své rostoucí slávy, jako když ho cestou na schůzku s Forbesem poznal řidič Uberu – což ho trochu překvapilo, protože byl oblečený neformálně a ne v obleku a kravatě, jak je obvyklé na jeho videích.

Když mu řidič řekl, že je velkým fanouškem fotbalu, Pearlman ho vyzval, aby si vzpomněl na nějakého hráče. Když vystoupil z auta, řidič jmenoval Erlinga Haalanda z Manchesteru City, a Pearlman mu podal list papíru s přesně napsaným jménem.

„Tyhle malé okamžiky, které v lidech zanecháte, si zapamatují,“ myslí si Pearlman. „Doufám, že ten příběh budou vyprávět navždy,“ uzavírá.