Drag jako forma performance, kdy jedinec pomocí výrazné stylizace karikuje a vzdává hold často jinému pohlaví či dobře známým kulturním momentům, je tu s námi od nepaměti. Zejména v posledních letech se ale ze zábavy, na niž se v minulosti nahlíželo jako na obskurní, stává výdělečný byznys a samostatné odvětví zábavního průmyslu s mnohamilionovým publikem. 

O popularizaci moderního dragu se masivní měrou postaral pořad RuPaul’s Drag Race a jeho tvůrce, producent, moderátor a ambasador, RuPaul Andre Charles, narozený v roce 1960. Rodák z kalifornského San Diega se po studiu na střední škole v Atlantě usadil v New Yorku a ponořil se do punkové scény. Zde se v osmdesátých letech setkal a začal spolupracovat s královnou klubové scény Susanne Bartsch.

Prvním výrazným zářezem do popkultury se stalo jeho dance/housové album Supermodel of the World z roku 1993 a jeho hlavní hitový singl Supermodel (You Better Work). O rok později RuPaula kontaktovala značka MAC Cosmetics a stal se první tváří charitativní kampaně k limitované kolekci dekorativní kosmetiky Viva Glam (výtěžek z prodeje putuje na podporu Mac AIDS Foundation).

Ohýbáním zažitých vizuálních stereotypů a klasických atributů ženské a mužské postavy se zrodila první provokativní kampaň a do americké kultury se otiskla RuPaulova persona – 193 cm vysoká amazonka s předlouhýma nohama, výrazně ženskými křivkami, platinovou parukou a supermodelkovským make-upem.

V roce 1996 se RuPaul představil širšímu publiku jako moderátor ve své The RuPaul Show na VH1, kterou prošly prominentní celebrity jako Diana Ross, Mary J. Blige, Cyndi Lauper, Olivia Newton-John a kapely Nirvana, Duran Duran či Backstreet Boys.       

Éra soutěžní reality show RuPaul’s Drag Race začala poměrně nenápadně v roce 2009, kdy první řadu uvedla stanice Logo TV, specializující se na LGBTQA+ tematiku. Cílem pořadu je najít „next drag superstar“, kdy účastníci plní úkoly inspirované skutečným životem profesionální drag queen.

Hodnoceny jsou kostýmy, zpěv, tanec, stand-up či budování vlastní značky. I přes skromné začátky si pořad našel oddané diváky, ukázal se jako profitabilní a získal kultovní niche status. Za pořadem od jeho počátku dodnes stojí produkční společnost World of Wonder. Logo odvysílalo celkem osm řad, dokud pořad nepřevzala stanice VH1.

V tu chvíli reality show explodovala a stal se z ní kulturní fenomén přístupný masám. Na bleskově rostoucí diváckou přízeň zareagovali i kritici, kteří jí dodnes přiřkli na 56 nominací a 26 cen Emmy, včetně šesti po sobě jdoucích ocenění za nejlepší soutěžní reality show (2017 až 2022). RuPaul Charles byl podobně opakovaně oceněn jako nejlepší moderátor zábavné show, snad i díky tomu, že v pořadu vystupuje ve své civilní pánské podobě i jako glamorózní drag queen. 

I když by se to na první pohled mohlo zdát, RuPaul’s Drag Race není jen produkčně a vizuálně úžasně vyvedený kabaret. Jde o pořad, ve kterém se diváci mohou seznámit s (často pohnutými) osudy jednotlivých soutěžících, s jejich strastmi a problémy, nenásilnou a vřelou formou máme možnost lépe a lépe chápat problematiku queer komunity či trans jedinců.

Haldy diváků logicky přitáhly i celebrity, které v reality show vystoupily coby hostující porotci. Slavné osobnosti se často sami rekrutují z řad hudebního průmyslu – Lady Gaga, Christina Aguilera, Miley Cyrus, Nicki Minaj, Lizzo, Shania Twain, Dolly Parton, Kesha, Ariana Grande, Chaka Khan či Courtney Love. Nechybí ani bohatá herecká suita – Cameron Diaz, Lily Tomlin, Whoopi Goldberg, Jeff Goldblum, Andrew Garfield, Joanna Lumley, Dawn French.

Zúčastnily se také osobnosti z politického světa jako předsedkyně Sněmovny reprezentantů Spojených států Nancy Pelosi či mladá hvězda americké politické scény a aktivistka Alexandria Ocasio-Cortez. Publikum udivily legendy jako režisér John Walters, módní návrháři Bob Mackie, Jean-Paul Gaultier či Marc Jacobs, žurnalista Ronan Farrow nebo třeba Naomi Campbell. 

Každá epizoda vrcholí soutěžní tematickou módní přehlídkou, a zatímco na počátku šlo především o podomácku vyrobené modely, které ukazovaly zručnost soutěžících, dnes na mole máme možnost sledovat bohatý fashion spektákl.

Obdivovat jsme mohli modely Valentino Couture, progresivní outfity vyrobené 3D tiskem, vintage kousky Boba Mackieho, konceptuální šaty osázené krystaly Swarovski a 150 rudými lasery a dokonce i originál „těch“ zelených šatů Versace, které proslavila Jennifer Lopez a spustila s nimi funkci vyhledávání obrázků Google Images.

Jedním z vizuálních vrcholů celé franšízy pak budiž upoutávka na řadu All Stars 3, kterou režisérsky pojal ikonický fotograf David LaChapelle v duchu přebohatého zlatého kýče.

Dnes je RuPaul’s Drag Race obrovská zábavní mašinerie s vlastní streamovací platformou WOW Presents Plus. Kromě čtrnácti řad originální americké verze pořadu jsme se dočkali i sedmi All Stars sezon, tematicky přidružených formátů (třeba pěvecká drag show Queen of the Universe) a v neposlední řadě mezinárodních verzí, jejichž počet stále roste. Drag Race je aktuálně k dispozici v britské, kanadské, australské, thajské, holandské, španělské, italské, francouzské a filipínské mutaci. V procesu příprav jsou pak verze v Chile, Mexiku, Německu, Belgii a Švédsku.

Pořad vyprodukoval desítky, dnes už dokonce stovky drag queens, jejichž kariéra je doslova globální. Za všechny jmenujme jeden zářný příklad, který vzal útokem rozličná odvětví komerce. Trixie Mattel, vlastním jménem Brian Firkus, má na instagramu více než tři miliony sledujících, nazpíval kritiky opěvovaná pop-folková alba, vlastní kosmetickou značku Trixie Cosmetics, absolvoval četná mezinárodní turné a společně s drag queen Katyou Zamolodchikovou jsou protagonisty jedné z nejdéle fungujících a nejúspěšnějších YouTube sérií v historii s názvem UNHhhh. 

Úspěch RuPaul’s Drag Race dal v roce 2015 vzniknout také zábavní, výstavní a nákupní přehlídce DragCon v Los Angeles a v Londýně, kde se fanoušci mohou setkat se svými oblíbenými hvězdami, nakoupit merch nebo vyslechnout diskuse. Akce je svou velikostí přirovnávána k festivalu Burning Man.

Každou edicí festivalu DragCon projde více než padesát tisíc návštěvníků, z nichž přibližně polovina má přímý vztah ke queer komunitě. Druhá polovina patří do tradičně heterosexuální většiny. Každým dalším rokem přivítá Drag Con větší a větší počet rodin s dětmi, což dokazuje poslání celé akce – oslavovat uměleckou formu zvanou drag, queer kulturu a sebevyjádření pro úplně všechny.