Benefit v podobě stravenek nebo příspěvku na penzijní pojištění už tuzemské zaměstnance neohromí. Firmy se tak snaží kromě klasických benefitů nabízet i něco netradičního.
Podívejte se s námi na nejzajímavější benefity, které lze v Česku v zaměstnání čerpat.
Měsíční sabatikl
Nadstandardní dny volna jsou podle očekávání velmi oblíbenou výhodou. Běžnou součástí benefitního systému českých firem se v předchozích letech stala možnost vzít si sick day, využívaná podle statistik společnosti Alma Career více než třetinou zaměstnanců i týden či dva nad rámec zákonné dovolené.
Novinkou je nabídka převedení sick days do důchodového pojištění nebo systému cafeteria. Benefit zvyšuje motivaci zaměstnanců, aby sick day nezneužívali.
Firmy zároveň začínají koketovat s nadstandardní verzí volna. Například e-shop Trenýrkárna.cz nabízí po čtyřech odpracovaných letech možnost vzít si nad rámec dovolené ještě sabatikl ve formě dvakrát dvou týdnů nebo rovnou celého měsíce. A po každých dalších odpracovaných třech letech lze vybírat další.
„Na své volno se naši lidé musejí dobře připravit. Nechceme, aby během odpočinku museli zvednout byť jediný telefon nebo číst jediný e-mail. I za měsíční sabatikl dostanou plnou výši výplaty, ne pouze odvody, jak to někde bývá,“ říká Ruslan Skopal, CEO a spolumajitel Trenýrkárny.
Neomezená dovolená
Dávat svým lidem volnou ruku v množství vybraného volna patří k dalším, zatím ale nepříliš zavedeným benefitům. Jednou z firem, která neomezené volno zavedla, je skupina Direct Family.
„Neomezené volno jsme zavedli před více než šesti lety, hlavně proto, že jsme chtěli podpořit naše fungování a kulturu. Chceme dát lidem možnost autonomně se rozhodovat, zda už mají hotovou práci, zda se v týmu sladili a jestli si potřebují odpočinout,“ vysvětluje mluvčí Direct pojišťovny Nela Maťašeje.
Neomezené volno si zaměstnanci musejí domluvit s nadřízenými a kolegy, aby neohrozili tým či klienty. Na plánování je to prý složitější, obzvláště třeba u lidí z call center, pracujících na směny. Zneužití neomezené dovolené však zatím v Directu nezažili.
„Ze zákona máme čtyři týdny dovolené a dnes jsme ve stavu, kdy si lidé v průměru nad rámec klasické dovolené berou čtyři dny navíc,“ konstatuje Maťašeje.
Čtyřdenní pracovní týden
Se zavedením čtyřdenního pracovního týdne už experimentují na mnohých místech Evropy. V Česku by ho podle březnového průzkumu agentury Ipsos uvítaly dvě třetiny lidí, zatím se to ale poštěstilo málokomu. K hrstce šťastlivců patří například zaměstnanci kreativní a marketingové agentury Fairy Tailors, ve které čtyřdenní pracovní týden zavedli už před několika lety.
„Obecně si myslím, že by firmy měly svým lidem v rámci možností poskytovat co nejvíce svobody. Zároveň ale pracujeme v tak silně konkurenčním prostředí, že si nemůžeme dovolit nedoručovat služby a servis v době, kdy je klient vyžaduje. Proto máme určitý hybridní model,“ vysvětluje kreativní ředitel Marek Nieslanik.
Lidé, kteří vše stihnou v rámci čtyř dnů, mají volno s určitou mírou dostupnosti, aby v případě nenadálého požadavku klienta mohli zvednout telefon nebo poslat e-mail – tedy vyřizovat drobné věci, ale zároveň, pokud si chtějí práci více rozložit, mohou pátek využít například k nerušenému soustředění či sebevzdělávání. „Je to prostě takový jejich den, který využívají podle libosti,“ vysvětluje Nieslanik.
Dny pro sebe
Firmy stále častěji nabízejí dny volna k různým účelům. Volno v den narozenin patří mezi nejoblíbenější benefit ve společnosti Pluxee. „Máme také tři placené dobrovolnické dny a šest týdnů dovolené,“ jmenuje Tereza Knířová z tiskového oddělení firmy.
Volný narozeninový den nebo příspěvek na oslavu narozenin dopřává svým zaměstnancům i společnost Tchibo. Hrazené pracovní volno si mohou zaměstnanci vzít i na svatbu či stěhování. Na dobrovolnickou činnost v neziskových organizacích jim Tchibo věnuje až dva dny v rámci pracovní doby.
Volno na narozeniny si mohou užít i zaměstnanci personální agentury ManpowerGroup, kteří mají také možnost využít ESG den k tomu, aby mohli někde pomáhat. Volné dny pro sebe výměnou za odpracované roky nabízí půjčovna vysokozdvižných vozíků Still ČR.
„Čerpání nadstandardního volna je extrémně oblíbené, byť platí, že většina lidí ho ani nevyčerpá. Stejně tak se do popředí dostala flexibilita, která už není ani tak benefit, jako spíš nový model organizace práce,“ shrnuje Tomáš Ervín Dombrovský, analytik ve společnosti Alma Career.
Netýká se přitom jen pružného začátku a konce pracovní doby, ale i možnosti rozvržení času a přizpůsobení plánování směn potřebám zaměstnanců. „Flexibilita začíná být extrémně silné téma také u pozic, které na ni dříve neměly šanci dosáhnout. I některé výrobní firmy u modrolímečkových pozic řeší možnost pružnějšího plánování směn,“ dodává analytik.
Nocleh v práci
Přespat v místě práce se občas hodí každému. Někdy proto, že se do noci protáhne práce na důležitém projektu, jindy třeba po společenské akci, která se koná mimo místo bydliště. A občas se to hodí i v případech, kdy se doma pohádáte a potřebujete být chvíli sami.
Přesně z těchto důvodů zavedli v rámci zaměstnaneckých benefitů možnost přespání v práci ve společnosti Vuch. Zaměstnanci mají k dispozici gauče i sprchu, aby byl jejich nocleh v práci co nejkomfortnější.
Masáže a cvičení s fyzioterapeutem na pracovišti
Přibývají firmy, jež zaměstnancům proplácejí nadstandardní zdravotní péči, ale i takové, které jim dopřejí třeba masáže nebo individuální cvičení s fyzioterapeutem na pracovišti. Mezi takové patří například výrobce kancelářských židlí RIM, kde z benefitu těží hlavně lidé ve výrobě, nucení charakterem práce trávit velkou část dne ve strnulých polohách.
„Na centrále pro změnu probíhají jedenkrát za měsíc společné snídaně, které jsou složené z regionálních produktů a více orientované na zdravý životní styl,“ doplňuje vedoucí marketingu firmy Michal Hotmar.
Vuch nabízí v rámci pracovní doby možnosti ranního cvičení v nedaleké tělocvičně a společnost Kärcher dvakrát týdně cvičení jógy a pilates. „Každý zaměstnanec na začátku roku obdržel také poukaz do masážního salonu a vyšší management dostal možnost ročního členství u poskytovatele zdravotnických služeb,“ doplňuje HR manažerka Kärcheru Marcela Kratochvílová Trnková.
V síti Albert mají pro zaměstnance připravené pravidelné webináře na podporu fyzického i duševního zdraví a každoročně pořádají Dny zdraví, kdy si mohou jejich lidé dopřát masáže, měření skladby těla či vyšetření znamének, očí nebo funkce plic.
Možnost vykřičet se ve sklepě
Psychické zdraví je stejně důležité jako fyzické. I proto ve Vuchu zavedli neotřelý benefit, spočívající v možnosti zajít se kdykoli vykřičet do sklepa. „Ve sklepě je chládek, vinotéka a není odtud nic slyšet. Lidé si tam tedy chodí vykřičet případnou frustraci nebo se prostě jen zklidnit, zchladit a odpočinout si,“ vysvětluje HR manažer Josef Jankovský.
Zaměstnanci Tchiba mají pro změnu nárok na dvě hodiny bezplatné online psychoterapie každý měsíc. Ve firmě Start Group mohou lidé služeb psychologa využít přímo na pracovišti.