Irský úřad pro ochranu osobních údajů vyměřil americké společnosti Meta dvě pokuty v celkové výši 390 milionů eur, v přepočtu tedy 9,4 miliardy korun. Její dceřiné společnosti Facebook a Instagram se podle něj provinily proti GDPR.

Obě podle úřadu musejí přehodnotit, jak v Evropské unii provozují reklamu založenou na osobních údajích. Úřad firmě také zakázal, aby nutila evropské uživatele souhlasit s personalizovanými reklamami na základě jejich online aktivity, informovala dnes agentura Reuters.

Podle agentury AP rozhodnutí může otřást obchodním modelem Mety, který je na reklamě zacílené podle aktivity uživatelů na internetu postaven. Meta už oznámila, že se proti oběma pokutám odvolá.

DPC je hlavním regulátorem pro ochranu osobních údajů pro mnoho největších světových technologických společností působících v Evropské unii. V prohlášení úřad uvedl, že Meta porušila „své povinnosti týkající se transparentnosti“ a spoléhala se na nesprávný právní výklad „při svém zpracování osobních údajů pro reklamní účely“.

Meta se dříve spoléhala na informovaný souhlas uživatelů se zpracováním jejich osobních údajů, aby jim mohla zobrazovat personalizované reklamy neboli reklamy založené na jejich chování na síti. Když GDPR vstoupilo v platnost, společnost změnila právní základ, na jehož základě zpracovává údaje o uživatelích tak, že do smluvních podmínek pro reklamy přidala klauzuli. Přiměla tak uživatele, aby souhlasili s tím, že se jejich údaje mohou používat. To ale podle úřadu porušuje pravidla EU na ochranu soukromí.

Irský úřad Metě udělil pokutu 210 milionů eur za porušení přísných pravidel Evropské unie na ochranu osobních údajů na síti Facebook. Dalších 180 milionů eur má americká společnost zaplatit za porušování pravidel na síti Instagram. S dnes udělenými pokutami se celková částka, kterou irský regulátor společnosti Meta uložil zaplatit, vyšplhala na 1,3 miliardy eur, tedy 31 miliard korun.

V současné době úřad zpracovává dalších 11 případů týkajících se Mety.