Nezisková organizace NOYB předložila rakouskému úřadu na ochranu osobních údajů stížnost na rozhodnutí americké společnosti Meta Platforms spustit v Evropě placené verze sociálních sítí Facebook a Instagram bez zobrazování reklam. Organizace v dnešním sdělení tvrdí, že uživatelé tak musejí platit, aby si zachovali své „základní právo na ochranu údajů“.

Meta spuštění placených verzí služeb jakožto alternativy bezplatných služeb s reklamou oznámila v říjnu. Firma podle agentury Reuters uvedla, že tento krok je v souladu s pravidly Evropské unie, podle kterých musejí mít uživatelé možnost rozhodnout, zda mohou být jejich osobní údaje shromažďovány a využívány k cílené reklamě.

Měsíční předplatné firma stanovila na 9,99 eura (zhruba 243 korun) pro uživatele webových prohlížečů a na 12,99 eura (zhruba 316 korun) pro uživatele chytrých telefonů a tabletů s operačními systémy Android a iOS.

Organizace NOYB, kterou založil rakouský aktivista Max Schrems, se domnívá, že postup Mety nesplňuje požadavek Evropské unie na dobrovolné poskytnutí souhlasu se sběrem dat a cílenou reklamou. „Meta nyní zavádí pravý opak skutečně svobodné volby,“ píše se v jejím prohlášení. Údaje podle ní naznačují, že jen zlomek uživatelů chce personalizovanou reklamu, ale téměř všichni ji schválí v případě, že by jinak museli za službu platit.

Organizace varuje, že pokud bude moci Meta svůj postup uplatňovat, začnou ji brzy napodobovat konkurenti. „Vzhledem k tomu, že na průměrném telefonu je nainstalováno pětatřicet aplikací, mohla by brzy ochrana soukromí na vašem telefonu stát kolem 8815 eur (zhruba 215 tisíc korun) ročně,“ píše.

NOYB požaduje, aby rakouský úřad na ochranu osobních údajů podnikl rychlé kroky k zastaveních nových praktik společnosti Meta. Navrhuje také, aby úřad firmě vyměřil pokutu, která by odstrašila konkurenty od napodobení jejího postupu.