Už posedmé letos nabídl Designblok možnost mladým diplomantům napříč evropskými školami umění posunout svou tvorbu na další úroveň. Vítězové v kategoriích produktový design a móda získávají finanční odměnu a samostatné prezentace na následujícím ročníku Designbloku.

„Hledáme umělce, nebo obchodníky?“ zní porotou módní kategorie po módní přehlídce první soutěžní trojice. Shodujeme se, že vítězové – vyhlašují se celkem tři, ale finanční cenu získává jen první z nich – musí ovládat oboje.

Myslet na svého zákazníka už při škole se vyplatilo například jedné z finalistek soutěže Natalii Dufkové z Ateliéru designu a oděvu, který vede profesorka Liběna Rochová na UMPRUM.

Dufková je coby studentka také majitelkou módní značky Naniche. Své původně umělečtější ambice uhladila do nositelných modelů, které ale nepostrádají její rukopis. Za svou magisterskou kolekci si Dufková z letošního Designbloku odnesla cenu Levi’s.

Potvrzuje se, že škola musí být místem, kde experimentujete, necháváte svou tvořivost proudit a žijete pro umění. Coby budoucí módní návrhář jste však nuceni přemýšlet i o tom, co vás v budoucnu uživí – a to vás v Česku zatím žádná instituce příliš nenaučí.

„Jak asi vnímá své budoucí materiální zabezpečení?“ ptá se po zhlédnutí show Agáty Seehákové, rovněž studentky Rochové, členka poroty Noémi Schwaller, šéfredaktorka časopisu Textilrevue ze Švýcarska, která zároveň působí jako mentorka při University of Arts v Londýně.

Seeháková se ve své kolekci snažila najít odpověď na to, zda existuje v módní branži ještě originální nápad, nebo je vše jistou variací na to, co už jsme dávno viděli. Modely fungovaly spíše jako výstavní instalace a sama Seeháková během setkání s porotou přiznala, že se vnímá jako vizuální umělkyně a textil využívá jen jako svůj nástroj.

Přesto získala v soutěži Diploma Selection třetí místo. Nejen proto, že bude zajímavé sledovat, zda si na své otázky ohledně originality odpoví, ale také zda vůbec v oblasti módní tvorby zůstane.

Druhé místo si odnesla Nikola Fedak z Akademie výtvarných umění ve Varšavě, která vytvořila kolekci věnovanou snovému království, plnému pastelových barev i spínacích špendlíků. Oblečení jste mohli vnímat vícero smysly, protože bylo napuštěno vůní a jeho povrch byl povoskovaný.

Fedak dokázala vytvořit vlastní mikrosvět, vyhnout se masově populárním tématům, kdy se mnohé kolekce diplomantů dotýkaly otázek klimatu i společenské nerovnosti, a měla odvahu snít.

Vítězka letošních módních diplomantů na Designbloku, Natalie Nepovím z Ateliéru designu a oděvu UMPRUM, porotu přesvědčila svou schopností stvořit oděv poetický, konceptuální – kolekce byla věnovaná momentu svlékání – a přesto nositelný.

Zůstává věrna sama sobě, ale myslí na svého zákazníka. Což je křehká rovnováha, která v kombinaci s kvalitním marketingem a dostatkem finančních zdrojů tvoří úspěšnou módní značku.

Je povzbuzující být svědkem takového vývoje i u nejmladší generace evropských, ale zvláště pak českých návrhářů.