Do své největší akce se pouští startupové V-Sharp Venture Studio. Investiční vehikl miliardářů Michala Menšíka a Zdeňka Šoustala vloží dvacet milionů do startupu Vocalls, vyvíjejícího konverzační umělou inteligenci a automatické hlasové asistenty.

Vocalls využije peníze na expanzi do zahraničí. „Chystáme vstup na anglicky hovořící trhy, primárně budeme směřovat do Velké Británie a USA. V Americe máme rozjednané první klienty,“ komentuje investici a růst firmy Artem Markevich, CEO a zakladatel Vocalls (na úvodní fotografii vlevo).

Startup zajišťuje hlasové robotické hlasové asistenty pro největší české banky a pojišťovny. Voiceboty z dílny Vocalls využívá ČSOB, Kooperativa, Alza, Zásilkovna, ale taky Škoda Auto nebo Europe Assistance. Desítkám firem automatičtí hlasoví asistenti poskytují nepřetržitý provoz zákaznických linek.

Vocalls využije investici kromě expanze i na rozšíření produktové řady. Klientům vedle robotického callcentra nabízí hlasovou analytiku, e-mailbota nebo nástroj radící operátorům na lince s vhodnými odpověďmi přímo v průběhu hovoru. Nástroj LiveTranslate zase v reálném čase překládá cizojazyčné hovory mezi operátorem a volajícím.

„Vocalls vyvíjejí a úspěšně implementují velmi pokročilou technologii, jejich produkt dokáže plnohodnotně nahradit živého operátora i ve složitých konverzačních procesech. Vidíme obrovský potenciál napříč různými obory i světovými trhy,“ dodává Matej Zabadal, managing partner V-Sharp Venture Studia.

V-Sharp rozjeli Michal Menšík, zakladatel logistické skupiny DODO, a Zdeněk Šoustal, spolumajitel Accolade, aby společně investovali do technologických společností. Studio má nabito několik set milionů korun a zaměřuje se na mladé firmy zejména v e-commerce, fintechu a logistice – v hledáčku mají primárně SaaS projekty. Zainvestovali už do startupu Ydistri, vyvíjejícího softwarové nástroje pro nadnárodní retailové řetězce, nebo do fintechu Advanto, který zaměstnancům umožňuje vybrat si odpracovanou mzdu kdykoli v měsíci.

Pro miliardáře Šoustala je to přitom už druhá investice do Vocalls, poprvé své peníze do firmy vložil už před třemi lety. „Doslechl se o nás náhodou přes společné známé. Bylo to asi rok potom, co jsme se s Martinem Čermákem začali Vocalls věnovat na plný úvazek a první prototypy přetavili v opravdový byznys,“ vzpomíná Markevich.

„Investici od V-Sharpu nevnímáme jen jako finanční injekci, ale především jako podporu a mentoring někoho, komu záleží na našem produktu stejně jako nám, a kdo má zkušenost se škálováním produktu a zahraniční expanzí,“ dodává muž původem z Běloruska, který do České republiky odešel studovat a na pražské VŠE si při studiu informatiky a statistiky přivydělával také v call centru.

V roce 2011 rozjel web, na kterém si lidé mohli koupit telefonáty na objednávku. „Třeba aby někdo zavolal vaší sestře a řekl jí, že je skvělá, ať si užije hezký den,“ popisuje a přiznává, že to „nedávalo finančně smysl“. Z prvního byznysového pokusu si ale odnesl myšlenku, že telefonické hovory by se měly zautomatizovat, aby vydělávaly.

Když se pak ve firmě na bankovní systémy potkal s Martinem Čermákem (na úvodní fotografii vpravo), druhým ze spoluzakladatelů Vocalls, začali automatické hlasové asistenty vyvíjet spolu. „Dnes voiceboty testujeme na stovkách tisíc reálných rozhovorů a ladíme je tak, aby konverzace s nimi byla co nejpřirozenější,“ popisuje Markevich. A roboti Vocalls dokážou být zjevně přesvědčiví: při nasazení v callcentru Kooperativy zvládli vymáhat pohledávky se sedmdesátiprocentní úspěšností.