V noci z neděle na pondělí 6. ledna středoevropského času se budou v Los Angeles rozdávat už 82. Zlaté glóby. Proč je první filmová akce letošního roku pro Hollywood i přes pošramocenou pověst důležitá?

Ostrá špička stříbrné lodičky moderátorky Nikki Glaser rozbaluje v instagramovém videu první filmový červený koberec roku 2025. Její neméně vysoký jehlový podpatek dává tušit, že Zlaté glóby chtějí získat zpátky nejen lesk, ale i dobrou pověst.

Svědčí o tom nejen profil luxusního hotelu Beverly Hilton na sociálních sítích, jehož obsah plní už několik dnů přípravy na tuto obří audiovizuální událost. 

Filmové a televizní ceny, o nichž se léta posměšně mluvilo jako o „předskokanech Oscarů“, se letos budou snažit překonat hned několik těžkých let, píše reportér amerického Forbesu Conor Murray.

„Glóby, které po desetiletí čelily obviněním z úplatkářství a korupce a neméně velkému skandálu, když deník Los Angeles Times v únoru 2021 zveřejnil odhalení, podle něhož Hollywood Foreign Press Association (HFPA), dnes již neexistující organizace, která ceremoniál pořádala, neměla žádné členy tmavé pleti a používala pochybné finanční praktiky,“ shrnuje skandály americký novinář, jenž zábavní průmysl sleduje. 

Letošní ročník mají plně v rukou noví pořadatelé – v roce 2023 koupila Glóby společnost Dick Clark Productions, která patří do Penske Media Corporation a specializuje se na živě vyhlašovaná ocenění a TV show.

Vlastní práva například na Academy of Country Music Awards, American Music Awards, Billboard Music Awards, Dick Clark’s New Year’s Rockin‘ Eve with Ryan Seacrest nebo So You Think You Can Dance, což jsou všechno produkce s významným komerčním potenciálem. 

„I když to tak v letech 2021 a 2022 nevypadalo, Zlatým glóbům se podařilo přežít kontroverze a udržet si většinu ze svého postavení mezi cenami v sezoně předcházející Oscarům. Popravdě myslím, že to je hlavně tím, že žádné jiné sdružení nestihlo uzmout místo a pozornost, zatímco se pořadatel HFPA změnil na Golden Globes Foundation,“ myslí si filmový kritik Radiožurnálu a kulturní publicista Pavel Sladký.

info Foto Profimedia
Zlatý glóbus patří k nejprestižnějším filmovým oceněním v USA.

Letošním ceremoniálem bude diváky provázet moderátorka Nikki Glaser, stand-up komička, kterou proslavily rozhovory s celebritami. 

Jay Penske, šéf představenstva a generální ředitel společností Dick Clark Productions a Penske Media, pochválil Glaser za „svěží a bezkonkurenční upřímnost jejího komediálního projevu“ a označil ji za „jasnou a přesvědčivou volbu pro roli moderátorky“.

Ceremoniál v roce 2024 totiž provázela kritika komika Jo Koye a jeho vtipů, připomněl reportér amerického Forbesu Conor Murray kontroverze kolem loňských Glóbů.

Vedení Dick Clark převzalo před dvěma lety nejen předávání cen, ale i výrazně změnilo pravidla hry, mimo jiné zásadní proměnou a rozšířením poroty. Pozlacené, 27 centimetrů vysoké sošky, znázorňující zeměkouli na podstavci, ocení letos filmové a televizní umění v celkem 27 kategoriích. 

Jenže nejde jen o uměleckou prestiž, ale taky o několik stovek milionů dolarů, které se s akcí pojí. Hotel Beverly Hilton zaplní celebrity, influenceři, producenti a sponzoři. Jen náklady na chystanou párty po vyhlašování cen odhadují americká média na přibližně osm set tisíc dolarů, zhruba devatenáct a půl milionu korun. 

Zdaleka ne všichni se ale vejdou pod tuto hotelovou střechu, akce tedy přináší byznys i dalším hotelům, restauracím, taxislužbám a cateringovým společnostem.

Jen pronájem luxusní limuzíny v Los Angeles přijde včetně řidiče a pojistky na 1200 dolarů. Nemluvě o týmech stylistů, vizážistů, manikérek, kadeřníků, ochranky, pilotů private jetů a dalších, kteří jsou v pohotovosti po celý víkend.

info Foto Profimedia
Letošní Zlaté glóby bude moderovat Nikki Glaser.

Róby z červeného koberce pak budou několik dní plnit sociální média i společenské rubriky lifestylových magazínů. Nejúspěšnější z nich pak obvykle inspirují k dalším objednávkám u věhlasných módních domů. 

A pak je tu show pro běžné diváky, kteří ceremoniál mohou sledovat živě v televizi CBS a také prostřednictvím Paramount+.

I tady jde o nezanedbatelné částky – nejen za vysílací práva, ale rovněž za příjmy z reklamy, jež jsou letos odhadovány na minimálně dvacet milionů dolarů. A to v době, kdy televizní společnosti obecně bojují o každého diváka. 

„Televizní sledovanost live přenosů u většiny z nich poklesla, což bývá uváděno jako snížení jejich společenské prestiže, menší schopnosti oslovit mainstreamové publikum najednou,“ poznamenává filmový kritik Pavel Sladký pro Forbes.

„Skutečnost je patrně složitější, prestiž se dnes netvoří jen v lineárních televizích jako v době před nástupem internetu a sociálních sítí. Pro velké ceny je ale složité se nějak víc vyhranit a zároveň se jen stále neopakovat v proměněné mediální krajině,“ dodává Sladký.