Nedostatek čipů a pandemie koronaviru se podepsala na výkonu Škody Auto. Oproti roku 2020 zákazníkům na celém světě dodala o 126 600 aut méně. Celkové prodeje se tak vyšplhaly jen na 878 200 vozů. Brutální propad nastal v Číně. Největší růst naopak zaznamenala Indie, kterou Škodovka dostala od Volkswagenu na starost.
Přitom ještě v roce 2020 byla Čína pro Škodovku největší trh. Tehdy si auto s českým rodokmenem v Říši středu koupilo 173 tisíc lidí. Loňský rok však přinesl šok. Prodej se totiž smrskl jen na 71 200 aut. Čína s 1,4 miliardy obyvatel se tak v pořadí zemí, kde se škodovky prodávají, propadla na čtvrté místo až za Česko, kde automobilka v roce 2021 dodala 79 900 vozů.
„Rok 2021 byl v historii společnosti Škody Auto jedním z nejnáročnějších,“ připustil šéf automobilky Thomas Schäfer. Ten sice automobilku v létě opustí a začne řídit značku Volkswagen, ale optimismus neztrácí.
„Očekáváme, že se situace v dodávkách polovodičů bude v průběhu druhého pololetí letošního roku postupně zlepšovat. Do budoucna hledím s optimismem: připravujeme celou řadu produktových novinek, jako například model Enyaq Coupé iV. I nadále se přitom těšíme vysoké poptávce ze strany zákazníků a máme špičkově motivovaný tým,“ dodal Schäfer.
Největším trhem pro Škodu Auto bylo loni Německo, kde si novou škodovku domů odvezlo 136 800 zákazníků, což je o 15,4 procenta méně než v předchozím roce.
Škoda Auto má však i jeden silně růstový trh. Je jím Indie, kde si automobilka po loňském uvedení speciálně pro tento trh vyvinutého modelu Kushaq výrazně polepšila. Indickým zákazníkům tak dodala celkem 22 800 vozů, což je o téměř 110 procent víc než o rok dříve.
Automobilka také ukázala, o jaké modely mají zákazníci největší zájem. První místo stejně jako loni obsadila Škoda Octavia, která se prodala v 200 800 exemplářích (v roce 2020 jich automobilka udala 257 400). Octavii pronásleduje dvojice SUV v podobě modelu Kamiq se 120 tisíci prodanými vozy a Karoq se 119 tisíci. Na čtvrtém místě se pak drží Škoda Fabia, která na podzim přišla v nové generaci. Loni si ji koupilo 99 100 zákazníků.
Daří se i elektrické Škodě Enyaq, které se na celém světě prodalo téměř 45 tisíc kusů. Výroba prvního čistě elektrického SUV přitom v Mladé Boleslavi jede na maximum toho, co dovoluje dostatek dílů. Pro image auta je důležitý i fakt, že se dostalo do finálové sedmičky evropské soutěže Auto roku, která bude znát vítěze během února.
Na konci ledna navíc Praha zažije světovou premiéru nové Škody Enyaq Coupé iV, jejíž odhalování se děje po kouskách, jak je u škodovky v posledních letech zvykem. Aktuálně automobilka vypustila první oficiální skicu (hlavní foto článku). Úplné odhalení přijde poslední lednový den.
Skica ukazuje oproti běžnému enyaqu mírně se svažující linii střechy, záď s ostře lomenou hranou a boční prahy v barvě karoserie. Novinka tak bude sázet hlavně na zákazníky, kteří před běžnou Škodou Enyaq iV dají přednost sportovnějšímu designu.