Početná část národa teď jako každý rok žije hokejem, jiná napjatě sleduje strhující závěr nejvyšší fotbalové ligy. Největší sportovní show Česka se však poslední léta odehrává mimo ledová kluziště a zelené trávníky. V kleci.

Pod hlavičkou organizace Oktagon proběhne o nadcházejícím víkendu vůbec nejdražší večer bojových sportů u nás. Turnaj nazvaný Oktagon 43: Kincl vs. Vémola 2 uvidí tuto sobotu zaplněná pražská O2 arena, další vyšší stovky tisíc lidí jej budou sledovat zpoza svých obrazovek také ve Spojených státech, Velké Británii, Japonsku, v Austrálii nebo na Seychelách.

Fanoušci v přibližně devadesáti zemích se mohou těšit na to nejatraktivnější, co tuzemská bojová scéna momentálně nabízí – ať už hlavní zápasový tahák v podobě odvety dvou rozhádaných šampionů Patrika Kincla s Karlosem Vémolou, nebo dvě čtvrtfinálová klání prestižní evropské vyřazovací soutěže Tipsport Gamechanger, v níž se bojuje o celkem jeden milion eur.

Není proto divu, že největší česko-slovenská MMA organizace, která už se rozpíná dál po kontinentu (pravidelně koná turnaje v Německu, letos vstupuje do Anglie), do uspořádání akce investuje dosud nevídané prostředky.

Podle informací Forbesu by se náklady několikahodinové show plné sportovních výkonů a příběhů měly blížit středním desítkám milionů korun. Žádný galavečer bojových sportů uskutečněný v našich končinách prozatím nestál víc.

„Samotná zápasová karta je natolik zajímavá, že přitahuje pozornost lidí, kteří by jinak bojové sporty nesledovali. Pro nás je tak takový turnaj vždy příležitost získat nové fanoušky, kteří se o MMA budou zajímat dále,“ komentuje promotér Ondřej Novotný, který Oktagon založil roku 2016 spolu se Slovákem Palem Nerudou.

„Pořád je dost milionů lidí, kteří o nás ještě ani nezavadili,“ připomíná.

Oktagon MMA, Matěj Peňáz

Vůbec největší část výdajů představují náklady na organizaci akce, konkrétně pronájem největší české haly pro dvacet tisíc návštěvníků, a produkce celého „cirkusu“ – jak Novotný Oktagon s oblibou nazývá – o téměř čtyřech stovkách lidí.

Částky za tyto služby navíc meziročně vzrostly, stejně jako honoráře pro jednotlivé bojovníky. A zrovna v O2 areně se divákům představí jména, jejichž starty nejsou zrovna levné.

Jen trojice, která v sobotu vyplyne z Tipsport Gamechangeru, si mezi sebou rozdělí kolem sedmi milionů korun. A v podobném ranku jsou i souhrnné odměny pro účastníky hlavního titulového zápasu Patrika Kincla a Karlose Vémolu, jedny z nejvýraznějších tváří tuzemského MMA současnosti.

Blížící se galavečer, původně naplánovaný na předposlední den loňského roku, se vymyká také investicemi do své propagace, která by si měla vyžádat vyšší jednotky milionů korun. „Troufneme si říct, že nikdo v Česku neutrácí za sportovní marketing tolik peněz jako my,“ tvrdí Nikolas Pátek, obchodní a marketingový ředitel Oktagonu.

Tradiční poutavé video materiály, do nichž organizace dlouhodobě vkládá velké úsilí a prostředky, a které jí značně dopomohly k současnému výsadnímu postavení, doplnila více než stovka billboardů podél hlavních silničních tahů a na citylightech v hlavním městě, či rozsáhlé kampaně na sociálních sítích.

Spolupráci řádově za statisíce korun navázal Oktagon pro tento turnaj také s Martinem Mikyskou alias Mikýřem, členem loňského výběru Forbes 30 pod 30. S nadsázkou pojatá videopozvánka se setkala s obrovským zájmem, když ji za pár dní zhlédl přes milion lidí – řada z nich bez předchozího povědomí o bojových sportech u nás.

A přesně tuhle evangelizaci si organizátoři od posílené propagace slibují. Zároveň se snaží podpořit prodeje lístků a PPV (pay-per-view, tedy poplatků za sledování události), tvořící zhruba dvě třetiny z celkových ročních tržeb Oktagonu, které loni přesáhly čtvrt miliardy korun.

Třetí finanční pilíř představují příjmy z televizních práv a od sponzorů. Díky mediálním platformám jako Bild, Setanta nebo DAZN, který by se dal označit za sportovní Netflix, mají zápasy pod hlavičkou organizace potenciál desítek milionů diváků na ekonomicky nejsilnějších trzích světa.

Zvýšenou publicitu pak vnímají i partneři, mezi nimiž se objevují čím dál větší firmy jako například Sev.en Group jednoho z nejbohatších Čechů Pavla Tykače nebo Tipsport. Tuzemskou sázkovou jedničku stojí spojení s Oktagonem ročně desítky milionů korun, ale jako všechny své investice do českého sportu, do nějž rok co rok vkládá stovky milionů, má i tuhle dobře spočítanou.

Jen doteď se na Oktagon 43 prosázelo kolem sedmi milionů, přičemž hlavní nápor tipérů teprve přijde před začátkem turnaje a v jeho průběhu.