Newyorský startup na digitální avatary Facemoji, který založil Čech Robin Raszka, vybral v seedovém investičním kole tři miliony dolarů. To dělá v přepočtu přes šedesát milionů korun.

Částka samotná není tak zajímavá jako složení investorů, kteří finance do Facemoji nasypali: v kole vedeném Play Ventures je totiž kromě fondu Roosh Ventures (investovali třeba do Reface) a herních veteránů Erica Seuferta a Chrise Lee také sociální síť Twitter.

„Jack Dorsey mě sledoval na Twitteru, ale reálně nás propojila až Esther Crawford, šéfka Squadu, což je aplikace, kterou Twitter loni koupil a která náš software pro avatary využívala,“ popisuje zakladatel Facemoji a rodák z Třince Raszka, jak se k hvězdné investici od Twitteru dostal.

Co peníze a podpora od Twitteru pro českoamerický startup znamenají? „Twitter si hraje s naším software development kitem a máme v pipeline i další kolaborace s FAANG společnostmi,“ říká Raszka v narážce na zkratku, užívanou pro giganty Facebook, Apple, Amazon, Netflix a Google.

V překladu to znamená, že Twitter teď zkoumá možnosti, jak by jeho vývojáři mohli zabudovat avatary z Facemoji do své aplikace. A jak lze odečíst ze zkratky, není jediný.

Co vlastně Facemoji dělá? Je to nástroj na tvorbu digitálních avatarů, kteří v reálném čase zrcadlí váš výraz a pohyby tváře i těla. Vy se zakřeníte nebo zamračíte, váš avatar taky. Můžete ho pak použít místo sebe na videích nebo třeba v online hrách.

Facemoji se na rozdíl od Memoji od Applu nebo Bitmoji na Snapchatu nespecializuje jenom na jednu platformu nebo sociální síť – je nástrojem pro developery, jak avatary zabudovat do her, aplikací, operačního systému nebo softwarové platformy.

Facemoji Studio, jednoduchý nástroj na tvorbu digitálních avatarů

„Avataři jsou budoucnost toho, jak se propojujeme online,“ je přesvědčený Raszka. „Jenže technologie pohyblivých avatarů je pořád v začátcích, její vývoj je často drahý, pomalý a složitý. To chceme změnit.“

Budoucnost vidí i v propojení platformy s nezaměnitelnými tokeny NFT. „Facemoji jsou lídři ve vývoji nástrojů na tvorbu digitálních avatarů. Věříme, že budou velkým hráčem v celé ekonomii metaverza,“ dodává Phylicia Koh, viceprezidentka fondu Play Ventures, který investiční kolo do Facemoji vedl.

Raszka není v americkém startupovém světě žádný nováček, má za sebou úspěšné projekty (a exity) jako třeba Summly, který za 30 milionů koupilo Yahoo a udělalo z ní svůj News Digest.

Raszka za vzhled Summly tenkrát vyhrál Apple Design Award, ale jméno si v mezinárodní komunitě udělal už dříve designem aplikace Cookmate, která vyhrála prestižní pařížskou přehlídku Le Web.

Peníze z multimilionové investice využijí ve Facemoji na další rozvoj. Vývojářů má teď českoamerický startup dvě desítky, od Česka přes Španělsko, Venezuelu a Filipíny až po Spojené státy.