skip to main content
Vzdělávání

Místo učebnic tablety a virtuální realita. Tomáš Jízdný na své škole ukazuje budoucnost vzdělávání

4 minuty čtení

Když loni na jaře přišlo první zavírání škol, byl Tomáš Jízdný připravený. Jeho Střední pedagogická škola Futurum v té době už dávno používala moderní technologie, každý žák měl vlastní tablet a všichni učitelé byli vybaveni notebooky. Nechyběly ani nainstalované videokonferenční nástroje.

Přejít na výuku na dálku tak pro ně nebyl žádný problém. Laureát výběru Forbesu 30 pod 30 z roku 2018 jde ale ještě dál a do vyučování zavádí i další inovace, jako třeba virtuální realitu.

Osmadvacetiletý podnikatel se dlouhodobě snaží změnit české školství k lepšímu. Začal s tím už ve svých dvaceti letech. V roce 2013 s Ondřejem Kaniou založili vzdělávací agenturu JK Education, která v Česku zprostředkovává studium v zahraničí a provozuje tři školy – dvě z nich založené na americkém způsobu výuky.

V roce 2018 se ale dvojice kvůli neshodám v přístupu k byznysu rozešla. A Jízdného podíl v JK Education koupil za vyšší desítky milionů korun fond Espira. Ze získaných peněz teď mladý podnikatel financuje další projekty prostřednictvím platformy Rozjízdný.cz.

Reklama

Dosud investoval přes dvacet milionů korun a letos plánuje vložit do vzdělávacích projektů minimálně dalších deset milionů korun. Tím se také stal jedním z nejmladších angel investorů v Česku. Loni se mu přitom podařilo zvýšit obrat v oblasti vzdělávání o 20 procent na 35 milionů korun.

Mezi jeho hlavní projekty patří i zmíněná Střední pedagogická škola Futurum v Praze, do které jeho platforma Rozjízdný.cz vstoupila v roce 2019.

Škola, kterou v roce 1991 založili Alena a Josef Marečkovi, je známá svým inovativním přístupem k výuce. Tím, že vychovává budoucí učitele, přenáší osvícený přístup ke vzdělávání i na své žáky, kteří budou jednoho dne učit další generace. A jedním ze způsobů, jakým Futurum modernizuje vyučování, je využití nejrůznějších technologií.

„Snažíme se tím dělat výuku pro studenty atraktivnější. Dnešní děti často používají mobily a tablety ještě před nástupem do škol. A když jim pak učitelé říkají, že je nesmí používat, tak jim to chybí. Je to stejné, jako když jim upíráte sladkosti. Čím víc jim je zakazujete, tím víc je chtějí. Když ale díky technologiím uděláte výuku zajímavou, nebudou mít žáci tendenci se rozptylovat jinou zábavou,“ říká Jízdný.

Vtáhnout žáky do vyučování pomáhá Futuru mimo jiné virtuální realita. Škola pro tyto účely nakoupila šestnáct headsetů Oculus Quest, které využívá v nejrůznějších předmětech. „Žáci si díky virtuální realitě mohou spoustu věcí lépe představit, až už jde o geometrické obrazce nebo model buňky či atomu. Můžou se ale třeba projít i po Marsu nebo zblízka sledovat atomovou reakci,“ přibližuje Jízdný.

Reklama

Vedle matematiky, chemie nebo biologie se dá virtuální realita využít také pro výuku cizích jazyků. Studenti si v ní mohou trénovat konverzaci v prostředí, které věrně simuluje skutečné situace.

Aktuální vydání magazínu

Během pandemie si navíc headsety půjčují domů a díky tomu mohou i během lockdownu v digitálním světě cestovat nebo třeba navštěvovat muzea. Jízdný také našel partnerské školy v zahraničí vybavené virtuální realitou a po znovuotevření škol plánuje tímto způsobem propojit mladé lidi z různých zemí.

Mezi další technologie, které Futurum využívá, patří tablety. Všichni žáci mají zařízení se stejným operačním systémem, aplikacemi a videokonferenčními nástroji, která technicky spravuje škola. Zatímco studenti si pořizují tablety, jež jsou praktické a skladné pro použití v lavicích, učitelé disponují notebooky se stejným pracovním prostředím.

„Díky tomu se ve vyučování nemusíme zdržovat tím, že někomu na jeho zařízení nejde daný program otevřít. A když už se něco skutečně porouchá, tak jsou učitelé proškolení, jak základní problémy vyřešit. Případně si žáci mohou přijít pro náhradní zařízení, která máme v zásobě,“ líčí mladý podnikatel.

Všichni přitom mají k dispozici sdílené složky s výukovými materiály. „Limitovali jsme papírové učebnice. A nahradili je vlastními digitálními materiály, které slouží zčásti jako učebnice a zčásti jako sešit, kam si studenti mohou psát poznámky,“ popisuje Jízdný.

I díky tomu nemusí žáci opisovat poznámky z tabule slovo od slova a mohou se v klidu soustředit na výklad a interakci s učitelem. Ostatně klasické tabule škola postupně nahrazuje projektory a interaktivními tabulemi.

Dalším projektem Tomáše Jízdného je platforma Education.cz, která zprostředkovává studium na středních a vysokých školách v zahraničí. A nabízí i možnost vystudovat střední školu na dálku. Žáci tak mohou získat zároveň maturitu v Česku a vedle toho díky online studiu i středoškolský diplom z britské či americké školy.

To může být pro studenty zajímavé především v současné situaci, kdy je kvůli pandemii studium v zahraničí komplikovanější. Studenti sice stále mohou vycestovat, ale řada kampusů a škol je zavřená a vyučování se odehrává pouze online.

„Pandemie neměla velký dopad na zájem o výjezd do zahraničí, ale enormním způsobem se prodloužil rozhodovací proces. Mnozí v současnosti vyčkávají, až se pandemická situace zlepší. Nechtějí totiž jen studovat, ale také zažít místní prostředí nebo třeba absolvovat nějakou stáž,“ popisuje podnikatel.

A dodává, že postupně plánuje vytvořit celé portfolio vzdělávacích projektů, které pomůžou posunout kvalitu českého vzdělávání zase o krok blíž evropským i světovým standardům.

Reklama
Reklama