Zakladatel Dedolesu po krizi a restrukturalizaci ve firmě otevřeně přiznává, co všechno včas neviděl, a mluví o tom, jak jeho selhání vnímají ostatní.

Jaroslav Chrapko kdysi stál v čele jedné z nejrychleji rostoucích slovenských e-commerce firem. Dedoles, který je i v Česku známý svými pestrobarevnými ponožkami a tančícími křečky, dosáhl v tržbách téměř sto milionů eur (skoro dvě a půl miliardy korun).

Dnes však čelí další restrukturalizaci a opět žádá věřitele o odpuštění části dluhů. Ve vedení firmy jej před několika lety vystřídal manažer Ján Cifra.

Přišel jsem o spoustu peněz, rozzlobil jsem spoustu lidí.

V rozhovoru pro Forbes Chrapko otevřeně hovoří o svých chybách, o tom, jak jeho ego a narcismus ovlivnily rozhodnutí, která vedla k přehnanému růstu a finančním problémům firmy. Přiznává, že jeho osobní proměna byla nevyhnutelná a že musel přehodnotit své hodnoty a přístup k podnikání.

Zároveň vysvětluje, jak se vyrovnává s neúspěchem, jaké lekce si z něj odnáší a proč je důležité o selháních hovořit otevřeně.

Proč je selhání podle vás nedílná součást podnikání? A proč je důležité o něm mluvit otevřeně?

Selhání vnímám jako součást růstu a rosteme přes bolest. Můj životní postoj je, že jsme tu proto, abychom se učili a lépe rozuměli životu. A když se nám příliš dlouho daří, hrozí, že upadneme do sebeklamů, slepých uliček a zjednodušených představ o realitě. Právě neúspěch přináší reflexi, která nás posouvá dál – nejen v životě, ale i v podnikání.

Forbes Digital Premium