Budoucnost automobilismu není jen v elektrifikaci vozů, o které se dnes tolik hovoří, ale i v konektivitě a vzájemné propojenosti, které zpříjemní cestování. A tahle budoucnost už je za rohem, hovoříme o horizontu pěti let.
„Určitě bude čím dál více aut elektrických,“ řekl na čtvrteční technologické konferenci Forbes NEXT Big Thing Marcus Casey, který má na starosti digitální strategii v německém výrobci vozů BMW.
A hned nato upozornil na jeden důležitý trend. „Klíčový bude software. Auto se stane jakousi softwarovou platformou. Lidé si budou moci kupovat nové a nové funkce do auta a personalizovat si ho.“
Podle Caseyho se tak auto časem stane prostorem pro práci i zábavu. Zejména tehdy, až nastoupí boom autonomního řízení, jehož rozvoji dnes brání zejména legislativa.
Úrovně autonomního řízení jsou rozděleny do pěti částí. Dnes se blížíme k levelu 3, což znamená, že člověk musí stále sledovat cestu a mít ruce na volantu, byť sedí ve voze, který v sobě má nejmodernější autonomní technologie umožňující jízdu bez řidiče.
Cílem je dojít k plnému autonomnímu řízení bez nutnosti sledovat silnici či držet volant, což značí level 5. Tehdy nastoupí čas pro velkoformátové obrazovky, které řidiči umožní například pohodlnou práci přímo z vozu.
Marcus Casey také prozradil, že BMW chystá chytré velkoformátové obrazovky i do zadní části vozu tak, aby mohli pohodlně pracovat či sledovat filmy i ostatní pasažéři.
S tím souhlasí i Tomáš Vondrák, ředitel výrobních závodů Continental Automotive Czech Republic v Brandýse nad Labem. „Auto je pro mě prostředek pro práci. Taková mobilní kancelář,“ říká. „Těším se, že každá jízda pro mě bude bezstresová a zábavná,“ dodává.
Continental totiž není jen o pneumatikách. Ty sice stále budou i do budoucna hlavní nohou jeho byznysu, ale firma se také vrhla do konceptu budování chytrých měst.
V této oblasti například spolupracuje se Singapurem, se kterým se snaží najít nejlepší řešení, jak by měla chytrá města a zejména mobilita v nich fungovat.
„Pokud jde o bezpečnost, máme vlastní vizi, které říkáme vision zero. Chceme se v ní dopracovat k nulovým fatálním nehodám i zraněním a k nulovým nehodám vůbec,“ řekl Vondrák.
Continental má už přes pětadvacet let výrobní závody v Brandýse nad Labem. Vznikají v něm například i chytré jednotky, které měří styl jízdy každého řidiče a data posílají dál, vyhodnocují je a určují trendy.
Takových jednotek opustí brandýské závody každý týden až třicet tisíc kusů, které proudí do celého světa, a pomáhají tak nastavovat budoucí obrysy mobility.
A také Continental chce určovat, jak bude vypadat interiér aut z technologického pohledu. I on proto chystá daleko větší obrazovky, než můžeme v autech vidět dnes, a chce je umístit do zadní části vozu, aby si softwarové pohodlí mohl užít každý pasažér.
„Za deset let budeme vyrábět produkty typu velkoformátových displejů. Budou mít i 3D funkcionalitu, kterou budete ovládat skrze gesta,“ naznačil tak trochu tajemně Vondrák na konferenci Forbes NEXT Big Thing.
Vysvětlil pak, že půjde o jakési digitální holografické dvojče, které se objeví ve voze, když vám například bude volat manželka nebo někdo známý. Pomoci tomu mají i nové OLED technologie, které se Continental chystá použít do vozů vůbec jako první na trhu.
A na závěr si Vondrák tak trochu posteskl, kam obecně míří celý segment elektromobility. „Elektromobilita je tlačena regulativy a negativní motivací. Za mě by měla být dostupná nám všem. Bohužel, tam koncept elektromobility nekráčí.“