Signal Festival letos slaví desáté narozeniny a dárků si nadělí po zásluze za předchozí ročníky hned několik. Například laserové instalace japonského umělce Shohei Fujimota nebo světelné instalace předního českého designéra Maxima Velčovského vytvořené z vyhořelých a rozstřílených aut dovezených z Ukrajiny.
Nejočekávanější událostí letošního ročníku je však zřejmě umělecké dílo Prague Dreams Refika Anadola – jednoho z nejvyhledávanějších digitálních umělců současnosti.
Ve svých projektech Anadol využívá znalostí z oblasti umělé inteligence, architektury, 3D modelování i sochařství. A základním stavebním kamenem jeho děl je převedení složitých dat do poetické světelné instalace.
„Během našich výstav se někteří lidé cítí být v bezpečném prostoru, kde se dokážou spojit se svým vnitřním světem, svým životem, emocemi a vzpomínkami. Umění někdy přesahuje člověka způsobem, který vytváří nový význam. Skrze vidění toho, co obvykle nevidíme,“ popisuje Anadol, jak jeho díla působí na diváky.
Velký úspěch zaznamenala například jeho instalace Wind of Boston. Nebo třeba projekce na losangelskou filharmonii Walt Disney Concert Hall, během které napodobil proces lidského snění a napojil algoritmus na archiv filharmoniků obsahující tisíce fotek, videí i zvukových nahrávek.
Anadolova díla zkrátka boří hranice mezi snovým a exaktním světem. A možná i proto se neomezuje ani při výběru dat.
Od roku 2018 například používá ve spolupráci s NASA data z vesmíru, pořízená Hubbleovým teleskopem i jeho následovníkem, vesmírným teleskopem Jamese Webba. „Myslím, že to bude jedna z nejinspirativnějších informací, které můžeme z vesmíru získat,“ dodává k materiálu, který by mohl do budoucna teleskop nashromáždit.
Anadol experimentuje v každém projektu a nejinak tomu bylo i při přípravě jeho pražské instalace pro jubilejní ročník Signal Festivalu, kterou nazval Prague Dreams. Hlavní výzvou pro něj paradoxně byla prý samotná data české metropole, která umělec získal od pražského Institutu plánování a rozvoje.
„Dostali jsme úžasná data. Nikdy předtím jsme nepracovali s tak skvěle a detailně zpracovanými daty. Bylo to vzrušující a zároveň to byl největší problém. První měsíc práce na Prague Dreams jsme strávili jen tím, že jsme z terabitů dat vybírali ta použitelná pro instalaci,“ popisuje Anadol první fázi procesu, který odstartoval celkem pětiměsíční práci na projektu.
Druhým problémem bylo získat dostatečně detailní data o počasí v Praze v rozmezí několika let. Nakonec Anadol využil údaje Letiště Václava Havla za poslední rok.
Sám umělec je s výsledkem i přes počáteční datovou výzvu spokojený. „Je to dvanáctiminutový meditativní zážitek. Výsledek je lepší, než jsem si představoval, a to právě díky skvěle zpracovaným datům Prahy,“ chválí Anadol práci pražského Institutu pro plánování. Není ostatně sám, institut za svou práci s daty dostal v létě prestižní světové ocenění od společnosti Esri, tedy jakéhosi „datového Oscara“ na poli dat a geografie.
Prague Dreams mají dnes večer vernisáž a zítra se expozice, stejně jako celý Signal Festival, otevře veřejnosti. Výstava Refika Anadola, na rozdíl od festivalu, nekončí tuto neděli. Zajít na ni můžete až do 6. listopadu do pražského Centra architektury a městského plánování.