Ani nedávná neúspěšná snaha o spojení s Air Bank z portfolia PPF, z něhož na poslední chvíli sešlo, nezabránilo Monetě Money Bank v pokračování rozsáhlých investic do digitalizace. Za desítky milionů korun momentálně spouští nové produkty. Mezi nimi i první hypotéku na tuzemském trhu, kterou si lze zřídit kompletně online.

Od roku 2016, kdy se banka odpojila od amerického konglomerátu GE a vstoupila na Pražskou burzu cenných papírů, investovala do tvorby plně digitální finanční instituce jednotky miliard korun. Vizí čtvrté největší banky je totiž vytvořit z mobilního telefonu místo, kde se klient plně obslouží. To se jí ostatně poměrně daří, aktuálně se prostřednictvím aplikace Smart Bank odbavuje již 85 procent veškerých interakcí mezi zákazníkem a bankou.

Jako obzvláště úspěšný se v uplynulých letech ukázal projekt Refinanso.cz, který lidem umožňuje refinancovat hypotéku bez nutnosti dostavit se do banky. Skrz něj byla loni refinancována desetina všech v Česku refinancovaných hypoték, což odpovídá objemu 9,22 miliardy korun.

I proto Moneta momentálně spouští službu Hypotéka.cz, která klientům dá možnost sjednat z pohodlí domova také nový hypoteční úvěr.

„Hlavní inovací je možnost získání takzvaného hypotečního certifikátu, který klientům garantuje úvěr ještě předtím, než vyhledají nemovitost. Následuje online ocenění nemovitosti a digitální ověření totožnosti například pomocí Bank ID. Posledním krokem je pak podpis úvěrové smlouvy pomocí SMS,“ přibližuje Matěj Novák, senior manažer hypoték a externí distribuce skupiny Moneta.

Nutno zmínit, že obdobný online způsob sjednávání hypoték už nabízí například i ČSOB. Proces v Monetě je ale dle odborníků na finanční produkty znatelně rychlejší. Zásadní změnu navíc představuje zmíněný hypoteční certifikát, neboť u obvyklých předschválených úvěrů klient nemá záruku, že danou půjčku skutečně získá.

„Slabým místem online procesu sjednávání hypoték nicméně nadále zůstává zástava nemovitosti na katastru, který zatím není digitalizován, ačkoli toto je výzva pro státní správu,“ komentuje Michal Mošnička, ředitel analytické společnosti Scott & Rose, která pod značkou Finparáda monitoruje nabídky bank, pojišťoven, stavebních spořitelen či penzijních společností již od roku 2011.

Podle aktuální analýzy Hypomonitoru od České bankovní asociace, který reflektuje data všech tuzemských bank a stavebních spořitelen poskytujících úvěry na bydlení u nás, si Češi v květnu došli pro 5,3 tisíce hypoték v celkovém objemu 20,9 miliardy korun.

To je o 3,4 miliardy více než v dubnu, přestože úroková sazba u nových hypotečních úvěrů meziměsíčně vzrostla o 0,25 procentního bodu na 4,64 procenta. Zvýšená aktivita zájemců o nové bydlení však bývá v květnu běžná, docházelo k ní i předchozích letech.

Podle specializovaného portálu Finparáda disponovala v květnu nejlepším hypotečním úvěrem na trhu Air Bank s produktem Nová hypotéka.

Experty dlouhodobě kladně hodnocené Pružné hypotéce od Monety Money Bank pak náleželo druhé místo. Lze ale předpokládat, že v aktualizovaném žebříčku se propadne, neboť úvěrové sazby, za které je nabízena, se u ní v mezičase značně zvýšily.

Momentálně musí zájemci o nové bydlení obecně počítat s vyššími úrokovými sazbami. Zpravidla přesahují šest procent a s ohledem na opětovné navýšení základní sazby, kterou v červnu chystá ČNB, se očekává, že směrem nahoru polezou i nadále.

Kromě nové ryze online hypotéky Moneta spouští i nový Rodinný účet, umožňující klientům řídit veškeré finance dítěte od osmi do sedmnácti let. Postupně také zavádí možnost zrušení všech produktů a služeb na dálku a do konce roku by ráda začala jako první zprostředkovávat platby na telefonní číslo.