Logistické centrum pro BMW za 3,4 miliardy korun v průmyslové zóně Mošnov, továrna na výrobu vodičů italské společnosti IRCE za miliardu tamtéž. To jsou jen některé z aktuálních zahraničních investic v Moravskoslezském kraji.
K tomu připočítejte průmyslovou zónu Nad Barborou mezi Karvinou a Havířovem nebo plochy bývalých dolů Lazy a Staříč. Dohromady se tu hraje o stovky pracovních míst a klíčové příležitosti pro region zatížený útlumem těžby uhlí i těžkého průmyslu a teď velmi tvrdě zasažený přírodními živly.
„Povodně způsobily významné škody na majetku obyvatel i v zaplavených průmyslových objektech. Mnoho firem muselo přerušit provoz, což vedlo k hospodářským ztrátám a narušení lokální ekonomiky,“ říká hejtman Moravskoslezského kraje Josef Bělica.
Náprava si teď vyžádá obří investice z rozpočtu státu i kraje, který se díky podpoře inovací a odvážným vizím postupně stává klíčovým hráčem na technologickém poli a konečně začal být vnímán jako sebevědomý a dynamický region.
„Tím chceme zůstat i po ničivých povodních,“ prohlašuje jednoznačně hejtman Bělica. „Následky povodní náš kraj nezastaví v jeho rozvoji, pouze ho na některých místech zpomalí. Pokračujeme v budování odolného a perspektivního regionu,“ dodává.
Strategické výhody
Zahraniční investice a přeměna brownfieldů v moderní průmyslové parky tomu mají výrazně pomoci. Mošnovská zóna nedaleko Ostravy je jasným příkladem zájmu investorů o region.
„Investice v Mošnově má několik strategických výhod, jako je jeho poloha v srdci Evropy a v blízkosti významných zákazníků, vynikající infrastruktura a dopravní spojení,“ pochvaluje si předseda italské skupiny IRCE Filippo Casadio.
IRCE je jedním z hlavních evropských hráčů na poli výroby vinutých vodičů pro elektrické stroje, v Mošnově letos dokončuje závod, kde nabídne v první fázi devadesát pracovních míst.
A Casadio shrnul hlavní body, na kterých Moravskoslezský kraj staví svou strategii – zahraničním společnostem nabízí kvalitní pozemky, strategickou polohu s výborným dopravním napojením, dostupnou a přitom kvalifikovanou pracovní sílu i podporu díky fungující spolupráci samospráv, rozvojové agentury, inovačního centra a vysokých škol.
„Zaměřujeme se hlavně na projekty s vysokou přidanou hodnotou, které přinesou ekonomické zisky a zlepší kvalitu života v našem kraji. Naší ambicí je nejen přilákat kapitál, ale také vytvořit prostředí, ve kterém budou investoři dlouhodobě motivováni zůstat a aktivně se podílet na rozvoji regionu,“ vysvětluje strategii hejtman Bělica.
IRCE v Mošnově slibuje tichý ekologický provoz a plánuje další investice do výzkumu i vývoje a s tím i související místa pro inženýry, kteří mají optimalizovat a zlepšovat výrobní procesy. I proto chce spolupracovat s Vysokou školou báňskou – Technickou univerzitou Ostrava, v jejímž kampusu mimo jiné působí dva významné výzkumné ústavy: Národní superpočítačové centrum IT4Innovations a CEET Centrum energetických a environmentálních technologií.
Pod správou Moravskoslezského inovačního centra tu výborně funguje i Technologický park Ostrava s 506 klienty a 849 pracovníky zasídlených firem.
„Investice v České republice nabízí naší skupině možnost co nejlépe využít výrobní kapacity k rychlé a efektivní reakci na rostoucí poptávku na trhu, kterou vyvolá přechod na elektřinu,“ dodává Filippo Casadio k italské investici v Mošnově.
Od Ostravy až do Ulánbátaru
Přeměna okolí mošnovského letiště ve fungující průmyslovou zónu přinesla ke konci loňského roku už téměř 4700 pracovních míst. Další má už do dvou let nabídnout třeba automobilka BMW a její logistické centrum, pro které developer Ostrava Airport Multimodal Park v létě koupil 51 hektarů pozemků od města Ostrava.
Mošnovská zóna se tak blíží maximální kapacitě, na 350 hektarech už operují například DHL, DB Schenker, ABB, Barum Continental nebo Hyundai Mobis.
Vznikl tam také terminál kombinované dopravy a právě na dopravní obslužnost region hodně sází – spojení letištního carga, železnice a dálnice dělá z průmyslové zóny Mošnov logistický hub, který nemá v Česku obdoby.
Výhodná poloha kraje na pomezí Polska a Slovenska s přímým napojením na severojižní Baltsko-jaderský koridor navíc firmám umožňuje snadný přístup na celý středoevropský trh.
Samotné Letiště Leoše Janáčka Ostrava je díky navýšené kapacitě schopné ročně přepravit až 36 000 tun nákladu a cargo linky ho propojují s Lipskem, Kolínem nad Rýnem, Taškentem, Almaty nebo čínským městem Š’-ťia-čuang či mongolskou metropolí Ulánbátar.
Služba Road Feeder Service navíc zajišťuje přepravu mezi Ostravou, Prahou, Vídní a Varšavou s následným spojením dál do světa.
Mošnov táhne průmyslovou obměnu Moravskoslezského kraje, ale zájem je v zahraničí i o další atraktivní zóny, aktuálně jsou v nabídce velké i menší průmyslové parky nebo jednotlivé pozemky například u Karviné, Krnova, Bruntálu, Nového Jičína, Nošovic a samozřejmě v samotné Ostravě. Celkem kraj nabízí pětadvacet průmyslových parků.
Podpora od záměru až po realizaci
Nejvhodnější místo pro podnikání pomáhá investorům vytipovat agentura Moravskoslezské Investice a Development (MSID). Zajišťuje prohlídky ploch, propojuje investory s poskytovateli potřebných služeb, podniky, univerzitami a úřady, poskytuje jim detailní přehled o byznys prostředí, doprovází je na cestě od záměru po realizaci.
„Pro dynamický rozvoj našeho regionu je klíčové navázat spolupráci s investory a developery, kteří mají schopnosti a zdroje k tomu, aby pomohli realizovat naše plány. Aktivně vyhledáváme příležitosti a navazujeme kontakty s těmi, kteří by se na transformaci našeho kraje mohli podílet,“ popisuje předseda představenstva MSID Václav Palička.
Případní investoři tak získávají komplexní představu, co je v kraji k prodeji připraveno nebo kde příprava území běží. V nabídce jsou nemovitosti velkých vlastníků a developerů, ale i měst a obcí, které s regionální rozvojovou agenturou spolupracují.
„S potenciálními partnery vedeme efektivní jednání a jasně jim představujeme všechny možnosti, které náš region nabízí. Důležitým prvkem je přehledná a atraktivní prezentace, jak ploch a projektů pro investory, tak faktických informací a rozsahu služeb, které jsme schopni zajistit,“ říká Palička.
Investiční příležitosti MSID prezentuje i na mezinárodních akcích, jako je například veletrh EXPO REAL, který právě proběhl v Mnichově.
MSID také velmi úzce spolupracuje s CzechInvestem a Státní investiční a rozvojovou společností, která nedávno vznikla právě s úkolem připravovat strategické rozvojové plochy v ČR.
„Jedním z významných projektů, které koordinujeme nebo na nich spolupracujeme, je průmyslová zóna Nad Barborou,“ jmenuje Palička brownfield, jenž by se měl stát středobodem rozvoje celé oblasti.
Příchod strategického investora by zároveň zatraktivnil další projekty regenerace brownfieldů pro subdodavatele či firmy v technologických řetězcích. Ať už se jedná o uvažovanou plochu bývalého dolu Lazy, nebo vzdálenější plochu bývalého dolu ve Staříči. „Přilákat strategického investora, který by do oblasti přinesl potřebný impulz, je tak pro nás jedna z velkých priorit,“ doplňuje Palička.