Je prvním ze současných designérů, se kterými se spojila sklárna Ajeto v Lindavě na Českolipsku. Sklářský výtvarník a malíř skla František Jungvirt navrhl pro sklárnu patřící firmě Lasvit kolekci váz nazvanou Underwater. Inspirací mu při ní byli nejen mořští živočichové, rostliny a podvodní krajina, ale i samotná tradice hutního tvarování skla a také barevná postmoderna Bořka Šípka.

Právě světoznámý umělec a vzor řady designérů a designérek sklárnu v roce 1994 spoluzakládal a rovněž v ní působil. „Vychovával novou generaci nejen sklářských umělců, ale především zdejších řemeslníků,“ popisuje František Jungvirt. Ani on přitom není žádnou neznámou personou – jeho díla jsou v galeriích i privátních sbírkách v Čechách i zahraniční a v posledních čtyřech letech byla také součástí výstav v New Yorku, Londýně, Paříži, Curychu nebo Miláně.

Ve své práci se stále častěji vrací právě k nejklasičtějším odkazům českého sklářství a spojuje je s novými impulzy, čímž posouvá technické i vizuální hranice oboru. Extravagantní barevné vázy z nové kolekce zaujmou na první pohled. Z bezolovnatého křišťálu je vyrobili mistři ze sklárny Ajeto a každá z nich je originál – fouká a tvaruje se zvlášť.

„Do sklárny jezdí umělci a tvůrci z celého světa, kteří využívají mistrovství zdejších sklářů. Tím, že se s nimi spojíme, chceme ukázat, že to jsou světoví experti v práci s barvami. A navázat chceme i na spolupráci s Bořkem Šípkem,“ uvádí mluvčí Lasvitu Anna Minaříková. Dalšími umělci, kteří by mohli ve sklárně tvořit, jsou designéři z ateliéru Dechem nebo Lukáš Jabůrek.

Že zrovna František Jungvirt patří mezi výrazné osobnosti tuzemského výtvarného sklářství, dokazuje i čerstvý úspěch studia Klimchi z Kamenického Šenova, kde je kreativním ředitelem. Značka uspěla na zářijovém pařížském designovém veletrhu Maison&Objet, kde představila šest nových Jungvirtem navržených kolekcí.

I v jejich případě mu byla inspirací příroda. Vázy z ní napodobují siluetu topolu, sérii královských hodovních mís inspiroval sluneční třpyt pobřežních příbojů. „U kolekce stolního skla určeného především na tvrdý alkohol se zase objevují kresby pod kůrou stromů,“ přibližuje mladý designér, který se prostřednictvím svých kolekcí vrací na Šumavu, kde prožil dětství.