Poté, co musel Bob Parsons v důsledku nařízené karantény v březnu propustit 25 zaměstnanců svého exkluzivního golfového klubu Scottsdale National Golf Club, požádal 69letý miliardář o půjčku z amerického programu na ochranu pracovních míst (Paycheck Protection Program, PPP).
Dne 13. dubna dostal osm milionů dolarů, které plánoval rozdělit mezi svých 16 firem. Jenže minulý týden zakladatel webhostingové a doménové společnosti GoDaddy změnil názor a peníze federální vládě vrátil.
„Je spousta jiných firem, které ty peníze potřebují více než my, takže nám došlo, že bychom je měli vrátit,“ říká Parsons. „Zabralo to chvíli přemýšlení, přece jenom to je dost peněz – ale nikdy mi nepřišlo hloupé udělat to, co je správné, a tohle byla správná věc.“
Hodnota Parsonsových investic v jeho privátním hedgeovém fondu YAM Investments se v půlce března propadla o 700 milionů dolarů. Ačkoli měla pandemie dopad téměř na celé jeho diverzifikované portfolio firem (včetně největší prodejny motocyklů Harley-Davidson v Severní Americe a výrobce golfových holí Parsons Xtreme Golf), po úvodním propouštění už nikoho dalšího propustit nebo poslat na neplacenou dovolenou nemusel.
Obával se miliardář silné reakce veřejnosti? Sám připouští, že trochu ano, avšak trvá na tom, že hlavním důvodem pro vrácení peněz z programu PPP nebyla obava o image.
Bob Parsons ví, jaké to je, nemít nic. Vyrůstal v centru Baltimoru a ve škole mu to moc nešlo – dvakrát propadl a raději se přihlásil k Námořní pěchotě, se kterou byl odeslán do vietnamské války. Za svou službu si vysloužil tři vyznamenání, včetně Purpurového srdce.
Po návratu z Vietnamu se přihlásil na Baltimorskou univerzitu a dokončil ji s vyznamenáním. Stal se certifikovaným účetním a přijal pozici v počítačové firmě Control Data. V roce 1984 již provozoval vlastní softwarovou společnost nazvanou Parsons Technology, kterou o dekádu později prodal společnosti Intuit za 64 milionů dolarů.
V roce 1997 Parsons založil firmu Jomax Technologies, navrhující webové stránky. Během několika let změnil její jméno na GoDaddy a začal prodávat jména domén. GoDaddy se proslavila mimo jiné svými jadrnými a často sexistickými reklamami o poločasech Super Bowlu a Parsons svůj většinový podíl v roce 2011 prodal soukromým investorům.
Podle odhadů časopisu Forbes si tím přišel zhruba na 900 milionů dolarů cash. Své poslední akcie ve firmě, která je nyní obchodována na burze, odprodal před dvěma lety a v mezičase nalil zhruba 600 milionů do komerčních nemovitostí v Arizoně. Vlastní kromě jiného také nákupní centra, reklamní agenturu nebo filmovou produkční společnost.
Od chvíle, kdy byla zavedena omezení ve spojitosti s novým koronavirem, ztratily podle Parsonse jeho firmy dohromady 500 milionů dolarů ze své hodnoty. Ale nedělá mu to velké vrásky.
„Takhle se teď věci mají, ale až se země zase rozjede, čekám, že se věci začnou otáčet, protože do hospodářství se napumpovalo několik bilionů dolarů,“ říká s odkazem na vládní podpůrný balíček v hodnotě dvou bilionů dolarů. „Nefňukám, nemusíte mě litovat.“
„Myslím, že možná v červnu, červenci nebo srpnu budu zpátky tam, kde jsem byl, pokud na tom nebudu líp,“ konstatuje. Nedávno začal promítat filmy v autokinech svých dvou nákupních center, aby svým nájemníkům, kteří provozují restaurace, zvýšil přísun zákazníků. Poslední dva týdny bylo většinou vyprodáno.
„Snažíme se udělat vše pro to, abychom nebyli bezcitní. Věříme, že na lidech záleží,“ vysvětluje Parsons. „Snažíme se s nájemci pracovat, namísto strašení vyhazovem se ptáme, kolik a kdy zvládnou zaplatit.“
Lidský přístup si ostatně osvojil už skrze charitativní organizaci, kterou provozuje se svou ženou Renee. Parsonsovi věnovali od roku 2012 na charitativní účely více než 180 milionů dolarů a hned v roce 2013 podepsali tzv. Giving Pledge, kterou se zavázali darovat alespoň polovinu svého majetku.