V rodném listě má jméno James Stephen Donaldson a v šestadvaceti letech je zřejmě největší internetovou hvězdou současnosti. Znát ho ale budete spíše pod pseudonymem MrBeast. A jeho kanál na YouTube je skutečně jako šelma: požírá desítky milionů sledujících ročně a čerstvě je vůbec nejsledovanějším na světě.
MrBeasta nejvíce proslavila videa, ve kterých nechává lidi soutěžit o statisícové dolarové částky v často velmi jednoduchých úkolech. Příklad? Poslední ze stovky lidí, kdo opustí kruh nakreslený na zemi, vyhraje půl milionu dolarů. Poslední, kdo sundá ruku z luxusního Lamborghini, dostane ho.
Ale taky třeba konzumace zmrzliny v hodnotě sto tisíc dolarů nebo darování jednoho milionu dolarů, na jehož utracení máte minutu.
Jak fenomén youtubového megalomana nejlépe uchopit? Nejlépe přes čísla, která ho tvoří – a která generuje.
Přes 270 milionů
Tolik sledujících má hlavní kanál pod hlavičkou MrBeast na začátku června 2024. Překonal tak metu nastavenou indickým hudebním kanálem T-Series, jehož videa jsou v hindštině, a čerpá tak svých 266 milionů odběratelů hlavně z domácího publika.
Úspěšné indické kanály nejsou mimochodem ojedinělé: mezi patnácti největšími youtubovými kanály světa je jich hned šest.
Reálně má ale MrBeast odběratelů zřejmě více, protože má i více kanálů. Na dalších se věnuje filantropii, hraní her či prostým reakčním videím, a v součtu mu přinášejí více než sto milionů dalších odběratelů.
14 jazyků
Za schopnost nasávat odběratele může MrBeast zčásti děkovat i strategii budování cizojazyčných mutací svého obsahu. Například španělsky dabovaný kanál youtubera má přes pětadvacet milionů odběratelů, portugalský přes šest milionů… Strategie vzala zasvé až koncem roku 2022, kdy začal YouTube podporovat možnost nahrát více zvukových stop.
Když si tak dnes pustíte nejnovější Beastovo video, dostanete možnost zhlédnout ho ve vietnamštině, ruštině, portugalštině, španělštině, hindštině, bangladéštině, francouzštině, thajštině, korejštině, arabštině, japonštině, turečtině či indonéštině. A pochopitelně v anglickém originálu.
MrBeast už navíc expandoval i mimo YouTube. Začátkem letošního roku rozjel svůj kanál v čínštině na tamní videoplatformě BiliBili.
5 milionů dolarů
Pokud máte publikum čítající přes čtvrt miliardy lidí, asi nemůžete být překvapeni, že se kolem vás začne motat nejvyšší liga showbyznysu. MrBeast tuhle šanci využil a domluvil se na spolupráci s Amazonem v rámci jeho streamovací a produkční společnosti Prime.
Na té má vzniknout soutěž Beast Games, jejíž vítěz si odnese finanční výhru ve výši pěti milionů dolarů. Má jít o vůbec největší jednorázovou odměnu pro vítěze v historii televizní zábavy.
„Mým cílem je vytvořit nejlepší myslitelnou show a prokázat, že youtubeři a internetoví tvůrci mohou uspět i na jiných platformách,“ konstatoval MrBeast. „Amazon mi dal tvůrčí kontrolu, kterou jsem potřeboval. Doufám, že na mě bude youtubová komunita hrdá.“
Zatím největší výdělek, 456 tisíc dolarů, si z Beastovy soutěže odnesl výherce soutěže, která napodobila brutální hru z úspěšného seriálu Hra na oliheň.
500 až 700 milionů dolarů
To je kvalifikovaný odhad výdělku, který ročně MrBeastovi náleží. Čtete správně: tvůrce videí na YouTube si ročně vydělá hodně přes půl miliardy dolarů.
Sám sebe však paradoxně jako bohatého nevidí. Za jeho přesvědčením je zřejmě strategie neustálých návratů výdělků zpátky do byznysu. Jednak to Beastově týmu umožňuje nadělovat pohádkové sumy výhercům svých soutěží a vysadit svá videa na výrazně vyšší produkční úroveň, zároveň má sám MrBeast prostředky na rozjíždění dalších úspěšných byznysů.
Přes sto milionů dolarů mu ročně vynese značka čokolád Feastables a vydělává také skrze MrBeast Burger, restaurace postavené pouze na rozvážkách, které založil v době pandemie. Rozjel také portál ViewStats umožňující detailní analýzy youtubových kanálů či firmu Creator Global, nabízející služby internetovým tvůrcům – především dabing do výše zmíněných světových jazyků.
10 000
První skutečně virální video, které by se dalo považovat za skutečný odpich kariéry muže známého jako MrBeast, má stopáž tři hodiny, devětadvacet minut a čtyřicet sekund. Nejde ale o žádnou akcí nabitou show – tehdy osmnáctiletý Jimmy (video je z roku 2016) na něm počítá od jedničky do deseti tisíc. To je celé.
Proč? Protože na tehdejším Twitteru, dnes už X, dostal jeho příspěvek padesát sdílení, čímž splnil Beastovu podmínku pro vytvoření videa.
Youtuber později uvedl, že video vzniklo v době, kdy kvůli snu stát se naplno tvůrcem videí opustil školu a příjem měl mizerný. Věděl prý ale, že ho počítací video zviditelní. A měl pravdu: do dnešních dní nasbíralo přes 68 milionů shlédnutí.