Asi před rokem se Tomáš Zvára definitivně naštval. Z Číny mu přišlo tak nekvalitní zboží, že se rozhodl k ráznému kroku, o kterém už nějaký čas přemýšlel: v Číně skončí a vrátí výrobu obuvi, kterou dodává hlavně pro velké obchodní řetězce v Česku, zpátky do Evropy.
„Hrozně
mě štvalo, když jsem viděl, jak nás Číňani okrádají na
kvalitě. K tomu zásadně stoupla cena dopravy, takže jsem začal
hledat, kde bychom mohli vyrábět v Evropě,“ říká Tomáš
Zvára, majitel české firmy TexBase. S pomocí letitého kamaráda
našel vhodného dodavatele na Ukrajině, u Oděsy.
Firma to však byla malá, a aby zvládla velikost objednávek od TexBase, musel se Zvára odhodlat k riskantnímu kroku. Ukrajinské továrně poslal sto tisíc dolarů předem, aby za ně mohli nakoupit materiál a zboží vyrobit. „Pro nás to bylo dost peněz, ale i tak mi to přišlo jako dobrý nápad,“ vzpomíná český podnikatel a dodává, že pro okolí byl za blázna.
Když mu pak letos v lednu dorazil z Oděsy první kamion se zbožím, byl nadšený. Kvalita byla neporovnatelná a celkově obchodní vztah fungoval mnohem lépe než předtím s čínskými dodavateli. O evropskou, přesněji ukrajinskou výrobu se chtěl podělit se zákazníky, a tak zhruba před měsícem začal boty inzerovat jako vyrobené na Ukrajině.
„Měli jsme desítky komentářů, ať si ty ukrajinské šmejdy strčíme někam a podobně,“ popsal náraz na českou realitu v příspěvku na sociálních sítích. A tak raději začal uvádět, že jde o výrobu evropskou.
Po začátku války na Ukrajině se rozhodl, že bude obuv zase inzerovat jako ukrajinskou – deset procent z tržeb posílá nadaci pro pomoc Ukrajině. Jenže ani to se nesetkalo s pochopením.
„Lidé nám píší, že jsme hyeny, že se nestydíme profitovat z cizího neštěstí a podobně. Doteď se Ukrajincům vysmívali kvůli jejich chudobě a opovrhovali jimi, najednou mají ukrajinské vlajky všude, kde to jde. Je mi z toho smutno,“ posteskl si v příspěvku.
Při našem telefonátu už byl naštěstí naladěn lépe. „Na můj příspěvek na sítích pozitivně reagovaly tisíce lidí, asi to probudilo mlčící většinu a to mě povzbudilo,“ dodává podnikatel, který doufá, že válka brzy skončí a on dá opět práci svým ukrajinským dodavatelům. Zatím má zboží dostatek na několik měsíců, další kamiony jsou připravené na Ukrajině.
Jisté je, že do Číny se už Zvára nevrátí – i kdyby měl hledat nové dodavatele jinde v Evropě nebo třeba v Turecku. „Nechci už s Číňany dělat, účastnit se toho, jak se ta země chová ve světě. Chci mít z naší práce dobrý pocit,“ vysvětluje svůj postoj.
Odhodlaný je navzdory finanční výhodnosti čínské výroby. Když se připočítají náklady na dopravu, které hlavně loni raketově vzrostly, a k tomu vysoké clo, vyjde výroba na Ukrajině zhruba o třicet procent dráž.