Marketingové průzkumy, které předpovídaly, že jedním z největších módních trendů bude oblečení, které bude zároveň sedět mužům i ženám, se trefily.

Na módních molech se stále častěji objevují androgynní kolekce, největší nákupní střediska ve Velké Británii nebo Finsku otevírají speciální oddělení, za oceánem vznikají gender-free obchody a do genderově neutrálních kolekcí se pustily už i řetězce jako Zara nebo Abercrombie & Fitch. Nejnověji se k nim přidal i švédský oděvní gigant H&M.

Čtěte také: Dokonalá krása už nevydělává aneb Proč Victoria‘s Secret klesají prodeje

Kdyby se vám zdálo, že na to, abychom začali mluvit o novém trendu, to pořád není dost, tak v půlce listopadu rozjela svou „bezpohlavní“ kolekci pro děti i zpěvačka Céline Dion. Ve videu, kde ji propaguje, vystupuje jako genderově nevyhraněný James Bond a víla v jednom (a ochraňuje bezbranná miminka).

kampaň kolekce CELINUNUNU

Co za tuhle vlnu může? Podle většiny průzkumů je odpověď jednoduchá – mileniálové, kteří chápou gender na široké škále, a ne jen jako něco, co se dělí mezi muže a ženy. A jelikož jsou silnou kupní silou, není těžké si dát dvě a dvě dohromady.

Švédský řetězec H&M uvede svou novou kolekci na konci ledna a ke spolupráci si přizval kultovní švédskou unisexovou značku Eytys, stejně jako Céline Dion oslovila k vytvoření své kolekce Celinununu unisexovou značku Nununu.

Zatímco kolekce H&M bude zahrnovat oblečení, boty i doplňky pro dospělé a děti volných střihů a v neutrálních barvách jako khaki, černá, bílá nebo žlutá, Céline Dion se soustředila jen na nejmenší a vytvořila outfity pro děti od novorozeneckého věku do 14 let, jelikož, jak říká, sama při oblékání svých dětí řešila nejrůznější genderové stereotypy a měla toho dost.

H&M a Eytys

Zatímco to vypadá, že H&M se svou spoluprací nejspíš trefí do černého (protože spolupracuje se značkou, která má v tvorbě neutrálního oblečení dobré jméno), Céline Dion – a před ní i Abercrombie & Fitch, který uvedl unisexovou kolekci pro děti na začátku tohoto roku – se nesetkala s příliš pozitivním ohlasem.

Podle některých názorů je její kolekce zaprvé jednoduše ošklivá, zadruhé genderově nevyhraněné oblečení pro děti prý není potřeba a už normálně existuje (záleží jen na matce, jestli své dceři koupí růžové šaty s mašlí) a zatřetí není tenhle krok od barbie Céline Dion příliš uvěřitelný.

Tím se otevírá debata kolem celého zero gender byznysu, který by měl být podle queer komunit vytvářený těmi, kterých se týká. Podle nich není genderově neutrální móda jen o velkých kalhotách nebo overalech. Ostatně Abecrombie & Fitch byl nařčen právě z toho, že postrádá jakoukoli feminitu, a není tak doopravdy neutrální.

Abercrombie & Fitch

Podle některých queer respondentů je ale obrat tímto směrem tak jako tak pozitivní – už totiž nemusí více tápat mezi mužským a ženským oddělením.

Tímto směrem se vydaly také obchodní domy, vedle britského Selfridges otevřelo celé jedno poschodí s neutrální módou největší finské obchodní středisko Stockmann a mezi patry s mužským a ženským oblečením prodává neutrální oblečení značek jako Calvin Klein, Burberry nebo Kenzo.

Genderově neutrální kolekce uvedl i módní dům Zara a androgynní kolekce na přehlídkových molech předvedly například značky Alexander Wang, Marc Jacobs, Burberry, Tom Ford nebo Gucci. Vedle toho začaly vznikat další neutrální brandy, jako například Telfar nebo 69 Worldwide.

Není jednoduché říct, jestli se značky doopravdy zajímají o společenskou změnu, nebo jim jde jen o chytrou marketingovou kampaň. Ale stejně jako v hnutí body positive, které podporuje přirozenou krásu, je jasné, že to rozhodně nikomu neublíží. Právě naopak, můžeme se zase o něco víc cítit sami sebou.