skip to main content
Český byznys

Můžu ti snížit plat? A o kolik? Jak se majitel firmy během pandemie dohodl se svými zaměstnanci

3 minuty čtení

Když Filip Mikschik na jaře viděl, jak moc koronavirus zasáhl jeho byznys, musel jako spousta dalších podnikatelů v zemi začít řešit, jak seškrtat náklady. Bylo mu jasné, že pokud by se pokračovalo dubnovým tempem, jeho firma StartupJobs, zprostředkovávající nabídku pracovních míst ve startupech, by dlouho nepřežila. Tržby byly najednou o 75 procent nižší.

Proto se Mikschik vydal na žebravé kolečko. Dokonce rovnou na dvě: nejprve za dodavateli a pak za vlastními zaměstnanci. Všechny prosil o nějakou formu úlevy, která by pomohla snížit firemní výdaje.

Sedl k e-mailu a obeslal všechny dodavatele, od těch poskytujících softwarové služby (Slack, Pipedrive, MailChimp, Intercom…) přes PR agenturu (HustáKomunikejšn) až po landlorda firemních kanceláří ve Stodůlkách. Celkem šlo o 15 dodavatelů.

„Úspěšnost byla překvapivě vysoká. Kromě jednoho jsem se se všemi dohodl na nějaké formě úlevy. Někdo dal 20procentní slevu, někdo měsíc používání zadarmo…,“ vypočítává Mikschik s tím, že největší nákladovou položkou jsou samozřejmě platy zaměstnanců.

Zatímco jinde se propouštělo nebo sahalo na fixní platy, o bonusech nemluvě, Mikschik chtěl ke svým lidem přistoupit maximálně citlivě. Rozhodl se, že se s každým z patnáctičlenného týmu zvlášť domluví, kam je ochotný ze své mzdy slevit.

Filip Mikschik, zakladatel StartupJobs
Reklama

„Nejprve jsem všem na celofiremním videohovoru oznámil, jak na tom jsme. Vysvětlil jsem, jaké máme příjmy a jaké náklady, kolik nás stojí provoz. Prostě jsem úplně odkryl karty, aby všichni měli kontext,“ popisuje Mikschik s tím, že představil dva scénáře: první počítal s nulovými příjmy a firma by zkrachovala za tři měsíce, přičemž druhý zahrnoval minimální příjmy a firma by s ním vydržela pět měsíců.

Mikschik ve zmíněném videohovoru kolegům řekl, ať si přes víkend promyslí, kam by mohli s platem jít. A že se s nimi zkraje dalšího týdne individuálně spojí. Netrvalo to ale ani pár hodin a už mu začaly na stole přistávat první návrhy: Já můžu jít dolů o 60 procent. Já nemusím mít plat dva měsíce. Mně stačí mít jen na jídlo a na nájem. Já můžu jít ze seniorní hodinové sazby na juniorní.

„Jen jeden člověk řekl, že má zrovna velké rodinné výdaje a že si pokles teď nemůže dovolit,“ rekapituluje Mikschik reakci podřízených, která v propočtech znamenala stažení mzdových nákladů o 30 procent a prodloužení finanční ranveje o 1,5 roku. „Překvapilo mě to a moc potěšilo. Všichni se snažili, aby mohli být ve firmě i po krizi.“

Mikschik zároveň všem slíbil, že takto „ušetřené“ peníze doplatí, hned jak to půjde. A přidá i bonus. „Na ten ještě nebylo, snad to vyjde do konce roku. Ale základní platy jsem v červenci všem dorovnal,“ říká majitel firmy, která od začátku vládních opatření až do skončení nouzového stavu měla průměrný propad tržeb (platby zadavatelů za pracovní inzeráty) o 50 procent.

Co do počtu nabídek eviduje aktuálně StartupJobs 86 procent vypsaných inzerátů oproti minulému roku. „Startupy, především ty nadnárodní, už uvolňují cash flow a investují do inzerce, počítají s tím, že se budou rozrůstat,“ říká Mikschik, jenž portál založil v roce 2012 ve svém dětském pokoji. Od té doby si tu nové zaměstnání našlo více než 15 tisíc lidí a firma expandovala i do Polska a na Slovensko.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama