Polská skupina Allegro loni vstoupila do Česka se svou vlastní značkou. Její generální ředitel Roy Perticucci po necelém roce na tuzemském trhu prý vidí Čechy jako zákazníky, pro které hraje roli nejen cena, ale také výše slevy, kterou jim obchod nabídne. „Podzim ukázal první náznak možného oživení,“ říká pro Forbes.

Allegro patří mezi deset největších online tržišť na světě. Zatímco v domácím Polsku suverénně drží vedoucí pozice a počet jeho aktivních zákazníků už měsíčně přesahuje 14,5 milionu, v českém prostředí má skupina kótovaná na varšavské burze něco přes milion zákazníků. 

Působí u nás nejen pod vlastním brandem, ale součástí skupiny jsou také českým zákazníkům dobře známé e-shopy Mall.cz a CZC.cz, které skupina koupila před dvěma lety.

České zákazníky chtělo Allegro už od počátku zaujmout širší nabídkou a zejména lepší cenou oproti stávající konkurenci, jako je Alza nebo Kaufland. „Data po osmi měsících ostrého provozu potvrzují, že Češi jsou na ceny extrémně citliví,“ říká Roy Perticucci. O nákupu podle něj velmi často rozhodne výše slevy. 

Forbes s ním hovořil krátce poté, co Asociace pro elektronickou komerci a společnost Heureka zveřejnily data o kondici tuzemských e-shopů. Rok 2023 podle nich přinesl šestiprocentní propad, ze 197 na 185 miliard. Větším ztrátám zabránila jen vánoční sezona, která se podle obchodníků díky dvouprocentnímu růstu povedla.

Český internetový trh se propadl o šest procent. Co toto číslo říká? Je to menší otřes, než se všeobecně očekávalo? 

Od května roku 2022 vykazují celkové maloobchodní tržby v Česku negativní trend, čehož jsme si byli při vstupu našeho tržiště na český trh velmi dobře vědomi. Při dnešním pohledu na tržní data však vidíme, že v říjnu 2023 se online prodeje pohnuly pozitivním směrem, což může být první známka potenciálního oživení. V rámci našich výhledů však zůstáváme nadále obezřetní. 

A jak v porovnání s tím vypadají čísla skupiny Allegro? Můžete říct předběžné výsledky fiskálního roku?

Očekávání pro rok 2024 za celé Allegro zveřejníme v polovině března, kdy budeme oznamovat kompletní výsledky za rok 2023.

Jak lidé v minulém roce nakupovali? 

Pokud jde o spotřebitelské trendy, sami Češi uvádějí, že je pro ně jedním z nejdůležitějších faktorů při nakupování cena. Jak vyplývá z našeho průzkumu, 63 procent Čechů považuje právě cenu zboží za rozhodující kritérium při svém nákupu.

To se potvrdilo také na naší platformě, kde jsme vypozorovali, že čeští zákazníci jsou citliví na cenu a zároveň jsou otevřeni objevování a využívání speciálních slevových kampaní a nákupních akcí. Další věcí je, že sedmdesát procent dotázaných Čechů deklaruje, že porovnává ceny více než kdy dříve.

Jakou strategii volíte pro letošek? Na co sázíte ve chvíli, kdy se na tuzemský trh vstoupili nebo se chystají noví významní hráči, například Shein nebo Trendyol? 

Samozřejmě neustále sledujeme celý trh a možné nové hráče, abychom svou taktiku případně uzpůsobili. Naše dlouhodobá strategie ale zůstává konstantní a jasná. Chceme se stát preferovaným online tržištěm pro zákazníky nejen v Česku, ale v celém regionu.

A to tak, že spotřebitelům poskytneme přístup k nejširšímu možnému výběru produktů za ty nejlepší ceny a zároveň jim nabídneme pohodlí a bezpečnost během celého jejich nákupního procesu.