Ať se nám to líbí, nebo ne, máme k sobě s Němci a Německem ještě blíž, než si často myslíme. O důvod víc, proč je namístě sledovat, co se v Německu děje. Ekonomika, byznys, politika i kultura. Vše důležité, zajímavé i bizarní. Pravidelně z pera redakční germanofilky Pavly Francové v jejím sloupku s názvem Alles Gute.
Tak jak?
Ještě nedávno Německo rozvolňovalo, teď však zemi trápí rostoucí počty nakažených na intenzivních jednotkách. V zemi se mluví už i o tom, jestli by nebylo fajn letos zrušit maturity.
Rozpovídal se i nový šéf německé vládní CDU Armin Laschet, kterého média označují za novou Angelu, a teď z toho má mrzení. Možný kandidát na příštího kancléře navrhuje, aby se celé Německo na několik týdnů tvrdě uzavřelo. Alespoň do té doby, než bude dost lidí naočkováno, je podle něj tvrdý lockdown nutný. Nevysvětlil ale, co přesně si pod tím představuje ani jak to udělat.
Ve spolkové republice mají totiž zatím jednotlivé země dost volnosti a protipandemická nařízení si upravují samy. I to by se však možná mohlo změnit, tlak na větší centralizaci je stále silnější. A volá po něm i šéf bavorské CSU a ministr vnitra Markus Soeder. Ostatně mezi Soederem a Laschetem sílí boj o to, kdo z nich půjde do voleb jako kandidát na nového šéfa vlády. Sledujeme, bude to ještě zajímavé.
První žena na DAXu
Akciový index frankfurtské burzy DAX čeká velká novinka. Od prvního května bude ve vedení jedné z firem, které se obchodují na německé burze a jsou zároveň těmi nejvýznamnějšími v zemi, žena. Chemický a farmaceutický koncern Merck, který má 350letou historii, povede Belen Garijo a pro DAX i Německo je to malá revoluce. Že by však měly ženy v Belen Garijo stoupence kvót, o tom prý nemůže být řeč.
Zpátky na vlak
Od půlky 90. let se v Německu zavřelo přes pět tisíc kilometrů železnic. Dráhy postupně rušily tratě, které považovaly za neziskové nebo zbytečné. Teď se ale na některé z nich má zase vrátit život a vlaky. Aby země zvládla své ambiciózní klimatické cíle, musí dostat víc dopravy ze silnic na koleje.
V osobní přepravě má proto Deutsche Bahn cíl do deseti let zdvojnásobit počet přepravených lidí. A na koleje se má dostat i podstatně víc nákladní dopravy. Pomoct tomu mají právě i staré železniční tratě.
Spargel? Spargel!
Nové slovíčko z dnešní lekce němčiny. Spargel alias nejlepší jídlo na světě, tedy chřest. Jeho sezona právě začíná v Německu, kde tahle zelenina platí pomalu za instituci. Jenže i na ni dopadá pandemie koronaviru.
Kvůli cestovním omezením i nízkým platům není v zemi dost pracovníků ze zahraničí (zdravíme do Polska a Rumunska), kteří tradičně na německých polích pracují. Na pomoc mají místo nich přiletět stovky Gruzínců. A tak bude domácí německý chřest letos po finanční stránce skutečně výživný, kilogram se má prodávat za 20 až 25 eur.
Čokoláda bez emisí
Na 200 německých cyklistů sedlo na své bicykly a vyjelo k nizozemským hranicím. Tam vyzvedli čokoládu, kterou na nákladních kolech rozvážejí dál do Německa k obchodníkům. Nejde tady o snahu spálit kalorie, ale o „demonstraci udržitelnosti a ochrany životního prostředí“.
Ostatně celá cesta téhle sladkosti je eko – od pěstování kakaových bobů v Dominikánské republice přes jejich dovoz plachetnicí do Amsterdamu, kde se z nich vyrábí čokoláda, až po zmíněné německé cyklofandy. Předloni takhle dovezli 2500 kilo čokolády.