První byli Australané, pak se přidaly aerolinky z Nového Zélandu a dnes i největší lowcostový dopravce jihovýchodní Asie. Vzkaz cestujícím vyslali všichni stejný: Kdo je dospělý a chce s námi letět, musí být očkovaný.

Letecký průmysl se usilovně znovu snaží alespoň přiblížit předpandemickým číslům a pomalu obnovuje provoz. Zároveň se ale sami nad rámec nařízení jednotlivých zemí snaží omezit další šíření koronaviru prostřednictvím svých cestujících.

Je to necelý rok, kdy šéf australských aerolinek Alan Joyce prohlásil, že se dá očekávat, že Qantas bude žádat lidi, aby měli očkování předtím, než nastoupí do letadla. Zároveň tehdy uvedl, že očekává, že k podobnému kroku se neuchýlí pouze Qantas. „Myslím, že se to stane běžnou věcí,“ dodal a odkázal se přitom na debaty se šéfy dalších světových aerolinií.

A jeho slova se nyní naplňují. Právě Qantas povinnost cestovat jen s očkováním ohlásily jako první. „Budeme uplatňovat zásadu, že v rámci mezinárodních cest budeme přepravovat pouze očkované cestující. Je to jeden ze způsobů, jak cestovat bezpečně,“ říká nyní Alan Joyce s tím, že mnoho zemí stejně vyžaduje, aby přijíždějící cestující byli očkováni.

Nové pravidlo bude platit pro všechny cestující nad osmnáct let na mezinárodních letech. Ty Qantas spouštějí od příštího týdne, kdy obnoví spojení Sydney s Londýnem a Los Angeles. Vedle očkování se cestující budou muset prokázat ještě PCR testem, který nebude starší než dvaasedmdesát hodin.

Zázrak
Vydání Forbesu Zázrak

Stejně, ovšem bez podmínky na PCR test, budou postupovat i sousední novozélandští Air New Zealand a totožný přístup dnes oznámily ještě aerolinky AirAsia, které v jihovýchodní Asii létají do všech významných destinací napříč regionem. Dálkové lety tato společnost, třináctkrát po sobě vyhlášená jako nejlepší low-cost aerolinka světa, do příchodu covidu-19 posílala hlavně do Austrálie.

„Společnost AirAsia s okamžitou platností umožňuje vstup na palubu svých letadel pouze kompletně očkovaným dospělým pasažérům,“ uvedla aerolinka ve svém prohlášení a dodala, že ty, jimž ještě nebylo osmnáct let a nebyli plně očkovaní, musí doprovázet očkovaný člen rodiny. AirAsia zároveň cestujícím slibuje, že i všichni z řad leteckého personálu, s nimiž se během cesty setkají, budou mít očkování za sebou.

Evropské aerolinky včetně například českých Smartwings podobný přístup k cestujícím zatím neoznámily a v požadavcích na cestujících končí u podmínek vycházejících z podmínek cílové země, což je v rámci Evropy obvykle negativní výsledek PCR testu. Během letu pak platí povinnost mít zakrytá ústa a nos rouškou nebo respirátorem.

V období 2020 až 2022 by celkové ztráty mohly přesáhnout 200 miliard dolarů.

Aerolinky sahající po tvrdě nastavených podmínkách se nepřímo snaží zachránit rok a půl hroutící se byznys. Globální letecká osobní doprava se totiž v loňském roce kvůli pandemii nemoci covid-19 propadla o 65,9 procenta.

„Rozsah krize je pro letecké společnosti obrovský. V období 2020 až 2022 by celkové ztráty mohly přesáhnout 200 miliard dolarů,“ řekl Willie Walsh, generální ředitel organizace IATA sdružující téměř tři stovky leteckých společností z celého světa, které obstarávají více jak osmdesát procent celosvětové letecké přepravy.

IATA však zároveň očekává, že cestující se už začnou vracet na nebe. Odhady pro rok 2021 počítají s celkovým počtem 2,3 miliardy cestujících, o rok později už by to ale mělo být 3,4 miliardy pasažérů. Ke 4,5‚miliardy letadly přepravených lidí v roce 2019 je ale pořád hodně daleko.