Chcete podnikat udržitelně? Tak pozorně čtěte. Možná totiž přišla ta správná chvíle, kdy se do toho vrhnout opravdu po hlavě. Rok 2021 se na území Evropské unie ponese v duchu omezování jednorázových plastových výrobků a to, co jedněm výrazně zkomplikuje dosavadní byznys, otevírá dveře novým a inovativním řešením.

První omezení spojená se směrnicí o omezení dopadu některých plastových výrobků na životní prostředí by měla vstoupit v platnost 3. července. Budou se vztahovat na výrobky z oxo-rozložitelných plastů, které nejsou řádně biologicky rozložitelné a přispívají tak ke znečištění přírody mikroplasty. Současně směrnice zakáže část plastových výrobků na jedno použití, jako jsou: 

  • vatové tyčinky,
  • příbory,
  • talíře,
  • brčka,
  • nápojová míchátka,
  • tyčky k uchycení a podpěře balonků,
  • nádoby na potraviny vyrobené z expandovaného polystyrenu,
  • nádoby na nápoje vyrobené z expandovaného polystyrenu, včetně jejich uzávěrů a víček,
  • nápojové kelímky vyrobené z expandovaného polystyrenu, včetně jejich uzávěrů a víček.

Proč zrovna tyhle? Výše zmíněné plastové výrobky podle odhadů totiž představují zhruba 86 procent plastů na jedno použití nalezených na plážích v Evropské unii.

Plasty jako takové pak představují 80 až 85 procent ze znečištění odpadky v evropských mořích. Přičemž z poloviny jde o plastové výrobky na jedno použití a dalších 27 procent tvoří plastové výrobky spojené s rybolovem. Problematickým artiklem jsou také filtry tabákových výrobků.

Komplikace, nebo příležitost?

Zatímco řadě podnikatelů nová pravidla situaci zkomplikují, mnohé české firmy je vnímají jako příležitost. A to zejména ty, které s alternativami k plastovým výrobkům podnikají už delší čas. Takovou je například společnost We-Straw, která se proslavila svými slaměnými brčky.

„Naším cílem je, abychom byli na červenec 2021 plně připraveni. Plastová brčka budou zakázána a my bychom rádi nabídli náš produkt velkému množství restaurací a kaváren po celé Evropě. Nově budeme navíc ke slámkám přidávat další ekologické produkty včetně rákosových brček,“ říká David Macháček, zakladatel a šéf We-Straw.

Vydání Forbesu Zázrak

S možností expanze do zahraničí koketuje také společnost REkrabička, která nabízí vratné a znovupoužitelné krabičky pro restaurace, bistra a kavárny. Pro rok 2021 chystá i další novinky, jako je například mobilní aplikace, která by měla půjčování krabiček výrazně zjednodušit.

„Z pohledu naší strategie se zas až tak moc nemění, neboť legislativa je zveřejněna již dlouho. Snažíme se zákazníky přesvědčit o tom, že změna nemusí proběhnout jen kvůli příkazu shora, ale že při správném provedení může přinést benefity jak v oblasti ekologie, tak v samotném byznysu,“ vysvětluje Ondřej Širočka, jehož REkrabička aktuálně přebírá i další známý projekt – Otoč kelímek.

„Na trhu obalů na jídlo a pití vnímáme tuto legislativu jako slibný začátek. Směrnice zakazuje jednorázové výrobky z expandovaného polystyrenu – to je dobrá zpráva, protože tyto obaly se běžně nerecyklují a zároveň jsou velmi levné, což prodejce většinou nijak nemotivuje k hledání jiné a ekologičtější varianty,“ myslí si Širočka.

Navíc silnou ránu uštědřil snahám o udržitelnější přístup i samotný pandemický rok 2020. Ve snaze o sterilitu totiž výrazně vzrostla spotřeba jednorázových plastů. Je zde ale naděje, že s příchodem účinné vakcíny tenhle problém odpadne.

Další vlna omezování jednorázových plastových výrobků bude pak na řadě až v průběhu roku 2024.